BRD anunta ca a facut un profit net de 380 milioane lei la finalul primelor 9 luni ale anului 2015, in comparatie cu 38 milioane lei in perioada similara din 2014, datorita diminuarii in continuare a costului riscului si mentinerii cheltuielilor sub control. “Rezultatele Grupului BRD la finalul primelor 9 luni ale anului 2015 au fost influentate de revenirea activitatii de creditare pe segmentul clientilor persoane fizice si la nivelul categoriei marilor clienti corporativi, un declin substantial al costului riscului si o gestiune proactiva a cheltuielilor. Revenirea graduala a cererii de creditare ofera semne incurajatoare de continuare a cresterii trimestriale a veniturilor”, a declarat Philippe Lhotte, CEO al BRD.
Venitul net bancar a scazut cu 5,4% fata de primele 9 luni din 2014
La 30 septembrie 2015, cresterea usoara a stocului total de credite din sistemul bancar romanesc (+0,9%* fata de 30 septembrie 2014) arata ca piata de creditare isi revine treptat. Soldul creditelor acordate persoanelor fizice a crescut progresiv datorita creditelor pentru locuinte. Ritmul de crestere a creditelor de consum in lei s-a accentuat, insa nu a contrabalansat reducerea componentei in valuta fata de perioada similara a anului trecut. Soldul creditelor brute acordate companiilor creste usor fata de 31 decembrie 2014 (+1,8%*), pe masura ce efectul operatiunilor de stergere si de vanzare de creante depreciate incepe sa se disipeze. Atat clientii persoane fizice, cat si clientii persoane juridice manifesta in continuare o tendinta importanta spre economisire: totalul depozitelor a crescut cu 7,2%* fata de 30 septembrie 2014.
Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD la 30 septembrie 2015 a crescut usor de la inceputul anului (+1,3%* fata de 31 decembrie 2014) datorita portfoliului de retail si celui de mari clienti corporativi, acestea mentinandu-se pe cursul inregistrat in prima parte a anului. Cresterea portofoliului de credite retail cu 3,5%* fata de inceputul anului a fost sustinuta de creditele imobiliare. Volumul creditelor nou-acordate clientilor persoane fizice a ajuns la 3,7 miliarde RON in ianuarie – septembrie 2015, fiind mai mare cu 17% fata de perioada similara a anului trecut, partial datorita programului Prima Casa care inregistreaza o crestere semnificativa (volumul creditelor noi acordate prin programul Prima Casa a reprezentat 27% din totalul creditelor noi).
Pozitia de top a BRD pe piata marilor clienti corporativi, alaturi de contextul macroeconomic favorabil, a dus la marirea soldului de credite nete acordate marilor clienti, un segment foarte competitiv (+3,3%* fata de 30 septembrie 2014).
Depozitele Grupului BRD au continuat sa creasca, cu 7,1%* fata de 31 decembrie 2014 si cu 13,1%* fata de 30 septembrie 2014, datorita disponibilitatilor in conturi curente (+39,5%* in dinamica anuala). Stocul mare de depozite constituie o baza solida de finantare a economiei pentru momentul cand cresterea activitatii de creditare va deveni mai pronuntata. In acest context, raportul intre credite nete si depozite a ajuns la 70,1% (-4,4 puncte procentuale fata de 31 decembrie 2014 si -11,4% puncte procentuale fata de 30 septembrie 2014), dovada a autonomiei financiare crescute.
Evolutia veniturilor a atins un punct de inflexiune, Grupul inregistrand venit net bancar in crestere in ultimele doua trimestre ale perioadei de raportare (cu aproximativ 2% in fiecare trimestru fata de cel anterior). Cu toate acestea, venitul net bancar a scazut cu 5,4% la 1.860 milioane RON fata de primele 9 luni din 2014, deoarece marja neta a fost afectata negativ de ratele de dobanda mici din piata, venitul net din comisioane a fost impactat de anularea sau reducerea unor comisioane pentru clienti persoane fizice, si ca urmare a unui efect de baza nefavorabil (venituri nerecurente din servicii de finante corporative inregistrate in iulie 2014).
Cheltuielile operationale au fost reduse cu 0,6% la 954 milioane RON fata de perioada similara a anului trecut. Cheltuielile imobiliare, de comunicare si de consultanta au inregistrat scaderi datorita gestiunii riguroase a costurilor. Indicatorul cost/venit a fost de 51,3%.
BRD a redus rata creditelor neperformante (NPL) de la 21,1% la 30 septembrie 2014 la 18,5% la 30 septembrie 2015 (la nivelul bancii), ca urmare a operatiunilor de stergere de creante depreciate. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,5% la 30 septembrie 2014 la 76,0% la 30 septembrie 2015. Declinul costului net al riscului (-53,1% la nivelul Grupului, fata de perioada similara a anului trecut), a fost factorul determinant al imbunatatirii semnificative a profitabilitatii. Profitul net a crescut substantial, la 380 millioane RON in primele 9 luni ale anului 2015, ducand la o rentabilitate anualizata a capitalurilor proprii (ROE) de 8,6%.
Indicatorul de solvabilitate al BRD la 30 septembrie 2015, de 17,2% la nivel individual (conform Basel III), este mult peste cerinta reglementara, fiind comparabil cu nivelul de 17,1% inregistrat la 30 septembrie 2014.