Gradul de alfabetizare financiară și economică rămâne o problemă nerezolvată în România. Sistemul bancar actual nu poate spera la clienți informați, capabili de decizii în cunoștință de cauză, dacă nu intervine, as putea spune “brutal”, în educarea publicului larg.
Educația financiară a copiilor și dascălilor a pornit. Formarea angajaților în sucursale s-a intensificat, dar încă nu ofera „confort sporit” clienților. Cine îi educă pe vechii și noii clienți?
România a pornit ofensiva educațională financiară a copiilor în 2007. În România, Ligia Goloșoiu, specialist de la Banca Națională a României, a pus la punct manuale și CD-uri dedicate educației financiare. A pus bazele unui proiect de educație financiară care se dovedește motorul schimbării, obliectivul fiind să ajungă în toate școlile și grădinițele din România. Doar așa vom avea viitori clienți informați, demni și fericiți.
Marea dezbatere națională pe tema dării în plată a relevat, din nou, lispa educației financiare. Subiectul a acaparat mass-media dar mai ales viața clienților implicați. S-a vorbit despre educație financiară, publicația online www.BankingNews.ro scriind constant și susținând pe cat posibil acest “must”. Am spus că educația financiară trebuie să devină de importanță națională.
Nu pot să nu observ că în tot acest timp, luni bune de dezbatere pe tema dării în plata, lumea a stat în loc. Debitorii nu sunt interesați de astfel de subiecte, ba mai mult nu înțeleg în nici un fel demersul făcut de BNR prin Ligia Goloșoiu și aduc injurii încercărilor de a-i educa pe urmașii clienților actuali. “Spălare pe creier” este termenul pe care actualii debitori îl folosesc, în grupurile organizate de pe rețeaua de socializare Facebook, când află informații despre dorința BNR și a băncilor comerciale de a dezvolta educația financiară în școli și grădinițe.
Vorbim de acei debitori care au ales să se împrumute ”monedele exotice”, respectiv franci elvețieni, să acceseze credite pe termen lung fără o înțelegere a conceptelor financiare. Sunt clienții din statisticile absolut demolatoare ale studiului Gallup, din care a reieșit ca 78% dintre români sunt analfabeți financiar.
Este același tip de client care în cadrul sondajului amintit a picat cu brio testul despre cele patru concepte financiare de bază: diversificarea riscului, inflația, aritmetica și dobânda compusă.
Aceeși clienți își transferă incultura financiară copiilor lor
Potrivit unui studiu realizat de Erste Group la jumătatea anului 2015, principala sursa de educație financiară a tinerilor din România rămâne familia, cu peste 90% din procente.
Mai nou, mulți clienți consideră că sunt deja educați financiar. Dacă au avut un „conflict” cu banca, dacă au “înțeles” ce presupune DAE (dobânda anulă efectivă) știu să ceară detalii despre ea, știu unde o găsesc pe o pagină din contract, știu să se uite cât au de achitat la finalul perioadei de creditare, debitorul român se consideră deja “expert financiar”.
Banii sunt importanți, iar rostul și valoarea trebuie explicate copilului. Este important ca aceștia să prețuiască banii, să știe să-i cheltuiască și să-i investească.
Până acum câțiva ani, tangența copiilor români cu educația financiară se rezuma doar la câteva lecții primite în particular. Așa a procedat publicația online www.BankingNews.ro cu câțiva elevi pe care i-a dus să cunoască câteva sucursale bancare, cu sprijinul băncilor partenere. Prima ieșire la bancă a fost în 2012, prin implicarea Raiffeisen Bank. Acolo au interacționat cu un specialist și au pus întrebări despre bani. Pentru multi a fost primul contact cu o bancă, în clasa a III-a.
De-a lungul timpului, Țara, Ministerul, Școala nu s-au implicat foarte tare ăână de curând să ajute elevul să aibă măcar minimele cunoștințe financiare.
Disciplina Educație Financiară, un curriculum realizat cu ajutorul Băncii Naționale a României, a fost introdus în școli, deci cu sprijinul Ministerului Educației, abia în septembrie 2013. Prima carte de educație financiară – “Banii pe înțelesul copiilor” – tiparita de Ligia Goloșoiu, a apărut în 2007! BNR și MEN au semnat un parteneriat pe 4 ani, în 2013, adică inclusiv pentru anul scolar 2016 – 2017.
Cursul a fost cea mai populară materie scolară opțională din anul 2015. 45.000 de elevi din clasele a 3-a și a 4-a au studiat orele de Educație Financiară.
Principlalul obiectiv al proiectului constă în implementarea treptată a acestuia la nivel național. În anul școlar 2015 – 2016 s-au înscris la studiu peste 53.500 persoane (inclusiv profesori care se vor pregăti pentru a duce informația corectă la clasă).
Despre rolul acestui curs ne vorbește chiar omul care a implementat acest proiect și care a lucrat efectiv la tot ce se studiază astăzi.
„Își dezvoltă în primul rând aptitudini de gândire logică, pentru că avem noțiuni de calcul matematic, transformări din bancnote mari în bacnote mai mici, noțiuni de istorie pe care le întâlnesc în dezvoltarea istoriei banilor”, spune Ligia Goloșoiu, consilier la Banca Națională a României.
Potrivit coordonatorului acestui proiect, interesul pentru opționalul de educație financiară este tot mai mare, însă se constată, desigur și dezinteres din partea unor adulților.
Programul pilot implementat de Ligia Goloșoiu pentru grădinițe se bucură de un succes impresionant
De la gimnaziu, educația financiară a trecut, firesc, la gradiniță. Proiectul dezvoltat de Ligia Goloșoiu ”De la Joc la Educație financiară”, susținut de BCR, arată interesul educatorilor și al părinților.
Aproximativ 85.000 de copii de gradiniță se vor juca și vor afla primele noțiuni despre bani, despre chibzuința financiară, despre bugetul familiei sau bugetul pentru jucării. Lor se vor adauga educatorii dornici să se educe la rândul lor pentru a preda celor mici noțiunile elementare: peste 7.000 de educatori din toată țara sunt gata să-i educe pe copii românilor din gradinițe.
Din 17 martie, elevii de gimnaziu participa la Olimpiada Micilor Bancheri
A inceput prima etapa (cea locală) a celei de a III a Ediții a Olimpiadei Micilor Bancheri. Iniţiativa a venit ca urmare a implementării, în anul şcolar 2013 – 2014, de către Banca Naţională a României, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naționale, a proiectului de introducere a disciplinei opţionale “Educaţie financiară” (CDŞ) la nivelul învăţământului primar şi se adresează elevilor claselor a III-a şi/sau a IV-a.
Odată cu introducerea la nivelul învățământului primar a disciplinei opționale ”Educație financiară”, a devenit necesară și evaluarea nivelului de cunoştinţe acumulate de copii, această măsură încadrându-se în obiectivele specifice ale proiectului, și anume formarea unor deprinderi de lucru şi de comunicare în rândul elevilor; dezvoltarea abilităţilor de cercetare interdisciplinară şi aplicarea lor în viaţa de zi cu zi; stimularea gândirii critice şi creative; dezvoltarea abilităţilor artistice şi creşterea gradului de interes al elevilor pentru valorile cultivate; îmbunătăţirea comunicării copii-părinți-educator; dezvoltarea competenţelor de comunicare între factorii educaţiei (elevi-elevi, elevi-profesori, profesori-profesori, instituţii educative-comunitate).
Anul acesta, se vor concura peste 4.500 elevi de învățământ primar (cca 129 clase) din București și 27 județe ale țării.
La olimpiadă vor participa și elevii din școlile particulare
Putem număra pe degetele de la o mână grădinițele și școlile particulare din capitală care au implementat ore de educație financiară. Și “la privat”, orele acestea sunt introduse greu, iar aici se vede cel mai bine dezinteresul părinților pentru educația financiară a copiilor. Ei ar avea posibilitatea să ceară, să decidă sau să desemneze disciplinele opționale ce pot fi introduse în școală.
În București, studiul educației financiare s-a implementat la Liceul Național Teoretic, Scoala Spectrum, Grădinița Arc-en-Ciel și Grădinița Ana Lugojana.
Educația financiară este o disciplină nouă la Liceul Teoretic Național, începând cu anul școlar 2015-2016.
“În prima parte a săptămânii Global Money Week (Săptămâna Mondială a Banilor), elevii claselor a III a și a IV a de la Liceul Teoretic Național din București au participat pentru prima dată la etapa locală a Olimpiadei micilor bancheri, aflată la a treia ediție. Emoția a fost simțită vizibil chiar și de bănuțul strâns în palmele micuților bancheri.
Atenția și logica specifice jocurilor, cunoaștereabanilor și climatului economic, simțurile economisirii, chibzuinței și chiar cheltuirii, calități firești în prezentul copiilor generației actuale, au pus cerneala potrivită în condeiul răspunsurilor bune. Copiii au un limbaj financiar și dezlegarea cuvintelor de la exercițiul-joc, a demonstrat acest fapt. De asemenea, cunoașterea banilor și cultura financiară au fost dovedite în răspunsurile bune” ne-a declarat prof. Cosmin Stoica de la Liceul Teoretic Național din București.
Liceul Teoretic Național va merge la următoarea etapă a Olimpiadei micilor bancheri sub coordonarea celor șase super eroi, calificați de la clasele a III a și a IV a.
Ce urmează? Totul pornește de la noi, de la acceptarea faptului că avem nevoie de educație financiară
Ministerul Educației trebuie să constate, cât mai repede, că aceste cursuri punctuale și opționale nu sunt îndeajuns. Ele trebuie extinse, de la grădiniță la liceu, trebuie integrate în școală obligatoriu pentru dezvoltarea unei nații educate. Un nivel scăzut de educație financiară reduce șansele de a ajunge la bunăstare și crește riscul de a lua decizii greșite cu economiile personale.
Și lucrurile nu se pot opri aici: educarea dascălilor care vor genera informații elevilor este una prioritară, este practic următorul pas. Și ei fac parte din cei 78% care nu au reușit să răspundă unor întrebări financiare de bază.
Se pare că așteptările mele pentru 2016, expuse aici, prind contur. Iar băncile, BNR, ASF sau BVB își unesc forțele pentru a educa viitorii clienți. Rămâne să descoperim dorința de implicare a părinților, a celor care au puterea să ceară disciplina financiară în școala lor. Aștept să văd clienții de azi, cei care spun că nu au avut acces la informare, încurajându-și copii să cunoască acest domeniu. Să-i lase să aibă acces la aceste informații care vor servi drept lecții de educație fianciară pentru copii lor, dar mai ales pentru ei. Viitorul este în mâinile noastre!
Gabriela Dinu