Un studiu efectuat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la nivel european, arăta că 40% din oameni nu caută informațiile necesare înainte de a alege un produs financiar. Același studiu releva faptul că mare parte dintre europeni nu ajung să își stabilească obiective financiare pe termen lung. Iar totul pornește de la educația financiară.
Odată cu criza economică, Uniunea Europeană la rândul ei a început să pună tot mai mult accent pe educația financiară, prin adoptarea unor directive prin care instituțiile financiare trebuie să ofere clienților toate informațiile despre produsele accesate, înainte de semnarea unui contract.
OCDE sublinia într-un raport anual că dezvoltarea culturii financiare ar trebui să înceapă de timpuriu. Într-o lume din ce în ce mai complexă, cu acces la o multitudine de variante, este în beneficiul copiilor să învețe cum să ia cele mai bune decizii financiare, atrage atenția OCDE.
În România, primele inițiative în acest sens au apărut pentru prima dată în 2008, când Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România a lansat Bugetul Familiei, primul program non-profit de educație financiară pentru publicul larg. Din 2013, Ministerul Educației a aprobat introducerea în curriculum a educației financiare ca disciplină opțională.
Garanti Bank este una dintre instituțiile financiare din România care pun accent pe educația financiară, implicându-se activ în proiecte care facilitează accesul la informații pe acest segment. Astfel, în 2016, banca a sprijinit publicarea de către Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE) a unor materiale de educație financiară dedicate elevilor, începând de la clasa pregătitoare, până la clasa a IV-a, dar și a unor ghiduri de predare pentru învățători. În plus, Garanti Bank a susţinut și publicarea unei reviste trimestriale care abordează teme de educație financiară accesibilă și online pe finzoom.ro și appe.ro.
Aceasta este doar una dintre direcțiile urmate de bancă în sprijinirea educației financiare. Garanti Bank a susținut de-a lungul timpului și proiecte dedicate dezvoltării antreprenoriatului local, precum Atelierele de Antreprenoriat, organizate de Fundația Romanian Business Leaders (RBL). Prin intermediul atelierelor, participanții şi-au îmbogăţit cunoştinţele de afaceri, dar au primit şi sfaturi practice de la antreprenori cu experiență. De asemenea, reprezentanţi ai Grupului Garanti au susţinut sesiuni dedicate finanţării afacerii pentru participanţii la program.
Totodată, Garanti Bank a fost partener al Asociației Professional Women’s Network România (PWN), sprijinind o serie de workshop-uri denumite “Trusa de instrumente pentru antreprenoare începătoare și nu numai”, organizate cu scopul de a oferi antreprenoarelor informațiile și instrumentele de care au nevoie pentru a-și dezvolta propriile afaceri, dar şi pentru finanţarea acestora.
Pe lângă aceste acțiuni, Garanti Bank completează proiectele sale de educație financiară prin postări periodice pe pagina de Facebook a băncii, cu recomandări legate de modul în care pot fi utilizate diferite produse și servicii.
Dezvoltarea ABC-ului financiar este un proces de lungă durată. Rolul băncilor capătă astfel o nouă nuanță, de a-și folosi experiența și resursele în a le oferi oamenilor o formă de educație completă, teoretică și practică. Se deschid, astfel, și noi oportunități, de a contribui la formarea viitorilor clienți, dar și de a genera schimbări pozitive la nivelul comportamentului financiar.
Material realizat de specialistii Garanti Bank.