Raiffeisen Bank a transmis publicației online www.bankingnews.ro o reacție oficială cu privire la documentele interne care circulă în aceste zile în spațiul public și care fac referire la procesul de creditare al instituției de credit. Vă prezentăm, în continuare, integral precizările reprezentanților Raiffeisen Bank.
„Investigam în primul rând autenticitatea „documentelor” apărute în spațiul public și, în cazul în care unele dintre acestea se dovedesc a fi copii ale unor documente interne autentice, vom investiga modul în care acestea au putut fi sustrase. Ne preocupă securitatea informațiilor gestionate de bancă, iar în măsura în care vom avea indicii asupra unor persoane care să fi încălcat procedurile interne, le vom furniza instituțiilor abilitate.
În ceea ce privește discuțiile referitoare la interpretarea conținutului acestor documente, facem următoarele precizări:
– Raiffeisen Bank a respectat întotdeauna legislația aplicabilă contractelor cu toți clienții săi; reamintim că, pe parcursul derulării contractelor de credit cu consumatorii, încheiate din 2006 până în prezent, au intervenit modificări legislative semnificative, în unele cazuri aplicabile inclusiv contractelor în derulare. Astfel, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori nu avea prevederi care să interzică băncilor utilizarea unor dobânzi variabile (fără obligația utilizării unei anumite formule de calcul), ba chiar începând cu sfârșitul anului 2006 a permis în mod expres o astfel de variație. Evenimentul care a permis contestarea ulterioară a unor clauze privitoare la dobândă, la nivelul întregului sistem, a fost intrarea în vigoare a OUG 50/2010, cu aplicare la toate creditele, inclusiv cele aflate în derulare la acel moment.
– În momentul în care oricare dintre aceste prevederi legislative a intrat în vigoare, contractele au fost adaptate corespunzător;
– Începând din anul 2009, după ce criza piețelor financiare și-a produs efectele inclusiv prin creșterea drastică a costului finanțării pentru instituțiile financiare, acest fapt nu avea cum să nu se reflecte, cel puțin parțial, în costurile creditelor cu dobândă variabilă, indiferent de moneda în care au fost acordate;
– În același timp, am propus în mod pro-activ, începând din 2009, o serie de măsuri de ușurare a poverii financiare pentru clienții aflați în dificultate de a rambursa creditele, chiar dacă aceasta a însemnat costuri suplimentare de capital și diminuarea veniturilor băncii;
– Portofoliul de credite în CHF nu a reprezentat și nu reprezintă o cifră semnificativă în bilanțul băncii; din totalul creditelor acordate clienților noștri persoane fizice, cele în moneda CHF reprezintă 9%. Numărul acestor credite era de aproximativ 7.700 în 2015, astăzi mai sunt circa 5.700, dintre care circa 40% au fost restructurate cel puțin o dată. Diferența o reprezintă credite rambursate între timp de către clienți, respectiv credite convertite în lei, pe baza soluțiilor oferite de către bancă și acceptate de clienți ca fiind avantajoase pentru ei.
– Mesajul nostru pentru clienții cu credite în CHF sau orice altă monedă este același ca întotdeauna: dacă au orice solicitare sau problemă legată de derularea unui contract de credit, suntem aici pentru ei”.