Întoarcerea fizică a angajaților BCR la locurile de muncă se va realiza treptat, începând cu 15 iunie, a anunțat Andreea Voinea, director executiv Resurse Umane în cadrul instituției de credit, la cea de-a patra ediție a BCR Expert Hub, unde a fost luată în discuție tema „Reîntoarcerea la locurile de muncă”. Experții invitați au dezbătut temerile și așteptările angajaților din România odată cu revenirea la joburi, mai ales cele din marile spații de birouri, după perioada de izolare socială.
”Am împărțit oamenii pe echipe care vor lucra prin rotație din birou, astfel încât să nu avem mai mult de 33% dintre colegi prezenți în sediile noastre. BCR a avut o abordare prudentă în privința întoarcerii angajaților la birou, încă de la începutul perioadei stării de alertă, luând măsuri care să asigure o revenire cât mai ușoară la birou. Astfel, de săptămâna aceasta și până la începutul lunii septembrie, angajații din sediile centrale vor lucra o săptămâna de la birou și două săptămâni de acasă, în regim de teleworking, în timp ce în unitățile teritoriale vor fi în permanență prezenți două treimi din angajați”, a menționat Andreea Voinea.
În opinia sa, măsurile luate de BCR în perioadă stării de urgență au venit să ajute banca să minimalizeze riscul de infectare a colegilor. Începând din 16 martie, toți angajații au primit câte două măști pe zi și au fost instruiți să le poarte tot timpul la birou. Prezența colegiilor din sediile centrale, unde spațiul de lucru a fost împărțit în așa fel încât să existe o distantă de minimum 2 metri între colegi, a fost redusă la 10-15% față de perioadă anterioară, iar cea din unități la 50%.
”Toți colegii trebuie să respecte distanța recomandată de minimum 2 metri față de cea mai apropiată persoană, iar lifturile nu trebuie să transporte mai mult de 3 persoane. Sălile de întâlniri vor acomoda maximum 3 participanți, fără întâlniri cu vizitatori, iar întâlnirile mai mari de 3 participanți vor continua să fie ținute doar online. BCR își încurajează angajații să folosească pe cât mai mult posibil mijloacele de transport propriu și decontează costurile suplimentare de transport. De asemenea, toți angajații din centrală beneficiază de program flexibil de începere a lucrului. Birourile cu trafic intens de persoane au fost dotate cu separatoare de plexiglas, iar angajații au primit, pe lângă măști, și viziere. Distanțarea socială impune, paradoxal mai multă apropiere umană, mai multă solidaritate și mai multă ascultare a nevoilor colegilor. BCR a venit în sprijinul lor cu programe care să mențină nivelul de angajament în această perioadă, precum facilitarea de trening-uri online sau trimiterea săptămânală pe mail de știri pozitive și modalități de petrecere a timpului liber. Angajații trebuie încurajați să își idea frâu liber ideilor, să exploreze teritorii noi, iar angajatorul trebuie să ofere acestora contextul și spațiu de manevră pentru a-și manifesta creativitatea”, a subliniat Andreea Voinea.
Gáspár György – Psiholog Clinician, Psihoterapeut Relațional, este de părere că schimbările pe care angajații le-au resimțit în această perioadă vor avea consecințe asupra modului de lucru. ”Capacitatea de concentrare și de a duce la bun sfârșit anumite sarcini va fi la început mai scăzută, că urmare a stresului cauzat de temeri și de respectarea noilor reguli. Angajații pot fi stimulați să își împărtășească tensiunile și emoțiile negative generate de temerile și îngrijorările acumulate în această perioadă prin discuții directe sau sesiuni de coaching. Astfel de discuții, dar și exercițiile de respirație controlată ajută la descărcarea unor emoții negative, precum frica, anxietatea sau întristarea. Stresul suplimentar și concentrarea mai dificilă îi poate face pe mulți dintre angajați să se simtă la sfârșitul zilei mai obosiți decât erau în perioadă anterioară pandemiei, de aceea este esențială posibilitatea de a avea pauze regulate în timpul orelor de lucru, precum și odihnă și hrană adecvată”, susține Gáspár György.
La rândul său, Vlad Mixich, expert în politici de sănătate, a evidențiat că sănătatea economică trebuie protejată în egală măsură cu sănătatea publică, dar nu în detrimentul acesteia. ”De aceea, măsurile trebuie calibrate de autorități în funcție de gravitatea epidemiei din fiecare regiune din România. Intrarea în perioadă de relaxare înseamnă trecerea către o perioadă de responsabilizare individuală mult mai importantă decât până acum, care trebuie să se manifeste printr-o grijă suplimentară față de colegii din categoriile vulnerabile – cei în vârstă, cu diabet, afecțiuni cardiace sau pulmonare”, a spus Vlad Mixich.
În opinia sa, companiile mari au tratat actuala criză și reîntoarcerea la locul de muncă cu mult profesionalism, fiind ajutate și de resursele disponibile și de procedurile standardizate pe care le aplică. Probleme pot apărea în rândul întreprinderilor mici și mijlocii, unde există îngrijorări despre modul în care se respectă măsurile de prevenție și siguranță. Pentru acestea, există materiale publicate de instituțiile europene, inclusiv în limbă română, cu măsuri care să asigure reîntoarcerea cât mai ușoară a oamenilor la locul de muncă. ”Companiile din mediul privat a dat dovadă de rapiditate și flexibilitate în a sări în ajutorul ONG-urilor și instituțiilor publice pentru a le sprijini în acea perioadă de câteva săptămâni de la începutul pandemiei în care a existat un blocaj de furnizare a materialelor și echipamentelor necesare urgențelor medicale și a protejării angajaților din sănătate”, a conchis expertul în politici de sănătate.