Băncile din România au emis 8.284 de carduri de credit în perioada martie – iunie 2021. De fapt, mai corect spus, băncile din România și-au majorat portofoliile de carduri de credit cu 8.284 de unități în intervalul amintit. Această cifră consemnează prima creștere trimestrială a pieței instrumentelor de plată cu funcție de credit, după 5 trimestre consecutive de scăderi.
Datele statistice privind plăţile, realizată de Banca Națională a României, relevă o inversare de trend a acestui segment de activitate al industriei bancare, care a suferit destul de mult în ultima perioadă. Dacă am privi cardul de credit ca un ”instrument de măsurare” a apetitului populației pentru consum și/sau a gradului de optimism față de evoluția situației financiare, am putea spune că românii nu s-au simțit deloc confortabil. Interesant este că declinul pieței de profil a început înainte de pandemia de coronavirus, primele trei luni din 2020 fiind marcate de o diminuare a soldului de carduri de credit cu 20.874 de unități. Pandemia de coronavirus nu a făcut decât să accentueze considerabil panta descendentă. Finalul anului 2019 a consemnat un record al pieței de carduri de credit, băncile locale raportând depășirea pragului de 3 milioane de unități, portofoliul total situându-se la 3.027.181 de instrumente de plată.
Pe tot parcursul anului 2020, industria bancară a pierdut 141.508 de carduri de credit. Regresul a continuat și în primul trimestru din 2021, când s-a înregistrat o scădere a soldului cu peste 4.000 de unități. De la momentul în care criza sanitară generată de COVID-19 a început să-și facă simțită prezența în țara noastră, respectiv martie 2020, până în martie 2021, portofoliul de carduri de credit s-a subțiat cu aproximativ 125.000 de plastice.
Declinul pieței a avut ca principale cauze reticența românilor față de consum și blocajul înregistrat în turism. Din cauza pandemiei, pe parcursul anului 2020, cei mai mulți au preferat să-și petreacă vacanțele în zone turistice din România, cheltuind cu preponderență banii economisiți în lockdown. Cum cardurile de credit sunt instrumente de plată utilizate în cea mai mare măsură pentru plata sejururilor din străinătate, care înseamnă de fapt investiții mai consistente, multe persoane și-au pierdut interesul pentru acestea. Nici băncile nu au derulat campanii importante de promovare a cardurilor de credit în 2020, axându-se în general pe administrarea moratoriilor de amânare a ratelor la credite și pe asigurarea unor oferte atractive pentru segmentul împrumuturilor pentru locuințe, care a explodat în acea perioadă.
Lucrurile au încep încet-încet să se schimbe în 2021, cele mai mari bănci pe zona de retail reluându-și campaniile de promovare a cardurilor de credit și ofertele speciale pentru acest tip de produs. În prezent, strategia băncilor pare a da rezultate, dacă avem în vedere că cel de-al doilea trimestru a marcat prima creștere a portofoliului, după cinci trimestre de secetă. Este de așteptat ca trendul asecendent să continue și parcursul verii, în condițiile în care activitatea turistică a cunoscut o efervescență considerabilă în această perioadă.