Raportul bancar FinnoScore, care analizează 234 de bănci comerciale din 24 de țări din Europa și America de Nord, a clasat banca românească BCR, pe locul al treilea, în topul internațional al celor mai competitive bănci din perspectiva digitalizării, cu 6,81 de puncte (10 este punctaj maxim). Astfel, BCR este astfel prima clasată în topul băncilor din România.
TOP 10 cele mai competitive bănci privind digitalizarea
În topul băncilor din România, pe primul loc se află BCR, cu un punctaj de 6,81, poziție datorată în special aplicației mobile #George, atractivității crescute pentru clienți noi dar și scorului bun la online banking și onboarding.
Aceasta este urmată de Banca Transilvania (6,15) care a obținut un scor maxim la atractivitatea pentru clienți noi, cu mult peste orice altă bancă din România.
Pe locul al treilea se afla OTP Bank (6,09) care a înregistrat un scor foarte bun în zona de online onboarding și online banking. Următoarele locuri sunt ocupate de: (4) CEC Bank (5,96); (5) ING Bank (5,25); (6) Raiffeisen Bank (4,77); (7) BRD (4,76); (8) Unicredit Bank (4,38); (9) Libra Internet Bank (4,13); și (10) Alpha Bank (4,00).
Toate aceste instituții bancare se află și în topul primelor 10 bănci din România din perspectiva activelor, cu excepția Libra Internet Bank.
Topul internațional al celor mai competitive bănci privind digitalizarea
În top 3 internațional FinnoScore se regăsesc trei bănci din grupul Erste: (1) PKO Bank Polski (Polonia); (2) Erste Bank (Austria) și (3) BCR (România) urmate de (4) Slovenska sporitelna (Slovacia); (5) TB Canada Trust (Canada); (6) Hamburger Sparkasse (Germania); (7) Sparda-Bank Baden-Württemberg; (8) Truist (SUA); (9) Deutsche Bank (Germania); și (10) ING (Polonia).
Raportul FinnoScore 2023 a consemnat faptul că TB Canada Trust a făcut cel mai mare salt de la un an la altul (de pe locul 35 pe 5), că băncile din Polonia, Slovacia, Cehia și România rămân liderii industriei cu 11 bănci est-europene care intră în top 30, în timp ce Elveția (considerată „țara băncilor”) are o primă reprezentantă în top de-abia pe locul al 32-lea.
80% dintre banci au luat măsuri de autentificare online. 50% au adoptat inițiative de sustenabilitate
Alte elementele cheie relevate de analiza FinnoScore din acest an prezintă faptul că 79% dintre băncile analizate și-au pus la punct un sistem de online boarding, care presupune autentificarea exclusiv prin internet, fără a mai ajunge la un ghișeu, iar peste 50% dintre bănci au implementat inițiative de sustenabilitate.
Analiza FinnoScore: 300 de criterii si 12 categorii
Băncile prezente în analiza FinnoScore au fost evaluate din punct de vedere al nivelului de digitalizare, în funcție de peste 300 de criterii, împărțite în 12 categorii, printre care: website-ul, vânzările online, comunicarea multicanal, funcționalitatea aplicației mobile și a internet banking-ului, marketing-ul online, prezența în social media, inovația și sustenabilitatea, transparența prețurilor, programele de loializare, modalitățile de atragere de noi clienți sau gradul de implementare al unui proces complet (end-to-end) de online onboarding, prin care clienții își pot crea și utiliza un cont bancar exclusiv online etc.
Iulia Malioukis: Băncile din România pot concura cu orice bancă de peste hotare din perspectiva digitalizării
„Această analiză comparativă, globală, realizată în multe țări, vine să reconfirme faptul că o serie de bănci din România pot concura cu orice bancă de peste hotare din perspectiva digitalizării. Topul FinnoScore se suprapune aproape complet cu cel al primelor zece bănci din România. În ultimii ani, sistemul bancar românesc a făcut salturi semnificative în direcția transformării digitale și observăm că băncile au facilitat din ce în ce mai mult accesul clienților la serviciile lor”, a declarat Iulia Malioukis, Principal, Horváth România.
Criteriile metodologice din spatele analizei se bazează pe 30 de ani de experiență financiară, fiind îmbunătățite anual. Fiecare bancă este studiată de 3 analiști, din perspectiva unui client. Toate datele analizate sunt publice și presupun informații vizibile pe care băncile le oferă noilor clienți.
Studiul integrat poate fi accesat AICI