[dropcap]I[/dropcap]n decurs de numai cateva zile, avocatul Mihai Kehaiyan, care reprezinta Volksbank in procesele cu clientii nemultumiti de clauzele abuzive din contractele de imprumut, a transmis doua comunicate de presa, prin care face cunoscute opiniei publice doua sentinte favorabile institutiei de credit.
In fapt, Volksbank a fost banca ce s-a aflat in centrul atentiei odata cu aparitia celebrei Ordonante 50, cand foarte multi clienti au ales calea proceselor individuale sau colective, considerand unele taxe – in mod special comisionul de risc – ca fiind abuzive. Multe instante au dat dreptate clientilor, stirile privind aceste victorii repurtate de imprumutatii Volksbank contribuind la sifonarea serioasa a imaginii bancii austriece.
Constienti de acest lucru, specialistii in comunicare ai Volksbank au initiat – se pare – o campanie de „spalare” a imaginii, mizand pe efectul pe care-l pot avea materialele de presa in care sunt anuntate procesele castigate de banca. Mai mult, aceste comunicari pentru mijloacele mass-media nu se rezuma la a transmite acele informatii seci caracteristice domeniului juridic, ci se constituie ca si vectori de promovare a unor mesaje subliminale.
Practic, Volksbank pune accent pe cateva elemente care au rolul de crea teama in randul clientilor nemultumiti, care si-au permis sa-si caute dreptatea in instanta. Am in vedere aici doua declaratii ale avocatului Mihai Kehaiyan, care insotesc comunicatele de presa, si care sunt cel putin exagerate.
“Incepem sa asistam la o tendinta de modificare a jurisprudentei in materia litigiilor dintre banci si consumatori in sensul revenirii la principiul de drept privind responsabilitatea contractuala dintre parti. Nu putem decat sa salutam astfel de practici”, precizeaza avocatul Mihai Kehaiyan, in documentul in care este anuntat faptul ca Volksbank a obtinut o victorie importanta la Curtea de Apel Bucuresti in procesele cu clientii.
Substratul mesajului transmis – instituirea unui trend favorabil bancilor in ceea ce priveste deciziile instantelor de judecata (imagine destul de departe de realitate!!!) – functioneaza ca un avertisment pentru toti clientii bancilor, inclusiv cei ai Volksbank, care au procese in derulare sau care intentioneaza sa le actioneze in judecata.
“Ca urmare a acestei decizii, contractul de credit este anulat, iar partile trebuie aduse in situatia anterioara semnarii contractului. Asta presupune ca debitorul sa returneze integral creditul. Cand a dat banca in judecata, clientul probabil ca nu a avut in vedere o astfel de consecinta. Sentinta este cu executare.”, subliniaza Mihai Kehaiyan, in cel de-al doilea comunicat de presa care vorbeste despre situatia unui client care a contestat comisionul de risc si care ar putea sa fie nevoit sa ramburseze integral creditul de aproape 100.000 de CHF contractat de la Volksbank, dupa ce Judecatoria Ramnicu Valcea a decis anularea conventiei de credit.
Aici, declaratia are rolul de a intari primul mesaj transmis, promovand agresiv cea mai neagra consecinta ce s-ar putea abate asupra unui potential client care se judeca cu o banca.
Consider ca adresarile formulate de Volksbank prin intermediul avocatului Mihai Kehaiyan sunt situatii concrete, insa marginale in raport cu numarul clientilor ce blameaza comportamentul bancii. Semnificativ nu este numarul de procese castigate de Volksbank, ci numarul de clienti care au dat banca in judecata considerand unele clauze din contractele de credit abuzive. Si chiar daca Volksbank ar castiga toate procesele deschise de clienti, ramane senzatia ca ceva este in neregula, in conditiile in care nu iese niciodata fum fara foc.