Summit-ul bancar „Banking 365 – Banca Viitorului ”, un eveniment organizat de Oxygen-Events in colaborare cu Asociatia Romana a Bancilor si Banca Mondiala, sustinut de Leadership Development Solutions, TUD Business Consulting, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, Bancpost, CEC Bank, VISA, TRANSFOND, Fujitsu si Allevo, a adus in prim plan punctele de vedere exprimate de bancheri cu privire la viitorul in industria de profil.
Sistemul financiar-bancar a inregistrat, de-a lungul timpului, o dezvoltare vertiginoasa. Pe vremuri, tranzactiile bancare se inregistrau doar pe hartie, iar ATM-urile reprezentau o tehnologie de domeniul fantasticului. in mai putin de 100 de ani, am creat o lume in care banii, ca entitate fizica, incep sa devina invechiti. Tranzactiile sunt tinute pe chip-uri, in interiorului unui server, departe de ochii curiosi. Am creat o lume in care consumatorul decide, iar bancile au inceput sa reexamineze rolul pe care il au in comunitatea finaciara pentru a-si schimba modul de relationare cu clientii. Prin urmare, este firesc sa ne intrebam: „Cum va arata banca viitorului?”
La aceasta intrebare au raspuns, in cadrul summit-lui bancar „Banking 365-Banca Viitorului ”, profesionisti din industria finaciar-bancara, specialisti din mediul de afaceri, leaderi ai administratiei publice locale, antreprenori, manageri etc. S-a efectuat o trecere in revista a contextului actual, atat la nivel local, regional cat si european.
Mihai Tanasescu, Vicepresedinte, Banca Europeana de Investitii, moderatorul primei sesiuni – “Romania in Uniunea Europeana: Privind spre viitor ” a aratat ca « in opinia mea, nici o alta activitate economica nu aduce atingere mai multor aspecte ale vietii noastre cotidiene, decat o face sistemul bancar. Dupa 6 ani de la inceputul crizei financiare mondiale, bancile ar trebui sa redevina motoarele dinamice ale economiilor moderne. insa, desi asteptam o redemarare a cererii de creditare, constrangerile de natura ofertei de creditare raman o provocare. Cred ca, operatiunile recente de open market ale Bancii Centrale Europene, prin injectarea a 400 de miliarde de euro pentru refinantarea pe termen lung a bancilor comerciale din Zona Euro, vor imbunatati conditiile ofertei de creditare la nivel European. De asemenea, in acest context, un rol important il joaca atat Uniunea Bancara, care are ca si scop reducerea fragmentarii sistemului bancar european, cat si exercitiul de revizuire a calitatii bilantului principalelor banci europene, desfasurat in aceasta perioada de Banca Centrala Europeana, care are ca si principal scop restabilirea increderii in sistemul bancar european. Cred ca este important sa avem un sistem bancar sanatos, care functioneaza bine si care este capabil sa finanteze investitiile care promoveaza competitivitatea economiei europene.»
O viziune de ansamblu privind principalele provocari aduse sistemului bancar de noul cadru de reglementare ”CRD/CRR IV”, cadru juridic care reglementeaza activitatea prudentiala, a fost prezentat de Mirela Iovu, Vicepresedinte, CEC Bank «Noile norme abordeaza unele dintre vulnerabilitatile identificate in cazul institutiilor de credit/firmelor de investitii in timpul crizei financiare, ca de exemplu nivelul insuficient de capital, care a necesitat o sustinere fara precedent din partea autoritatilor nationale. Sunt instituite cerinte prudentiale mai stranse pentru institutiile de credit/firmele de investitii, prin impunerea pastrarii de rezerve de capital si lichiditate, suficiente.».
Bancherii sunt totusi optimisti. Conform studiilor efectuate de ARB acestia se asteapta la o crestere a apetitului pentru credite. Iata ce a declarat in acest sens Florin Danescu, CEO, Asociata Romana a Bancilor. «Bancile privesc urmatoarea perioada cu ceva mai mult optimism, in conditiile in care, un procent semnificativ anticipeaza cresterea cererii de credite, atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice si peste 80% din institutiile de credit se asteapta la o intensificare a activitatii de creditare, potrivit „Barometrului Bancar ARB & EY”. Prioritatile Asociatiei Romane a Bancilor vizeaza mentinerea rolului sistemului bancar de principal finantator al economiei Romaniei, inclusiv prin demersuri pentru intarirea disciplinei financiare pentru asigurarea stabilitatii si credibilitatii sectorului bancar».
Bancile se orienteaza catre dezvoltarea unor canale de distributie moderne, cat mai atragatoare pentru clienti. Tehnologiile noi joaca un rol cheie in modernizarea bancilor si transformarea acestora in puncte de servicii multimedia eficiente. «Cand vorbim despre servicii financiare, viitorul poate fi chiar maine. Dezvoltarea exploziva a tehnologiei si tendinta tot mai accentuata catre mobilitate si digitalizare influenteaza decisiv comportamentul consumatorilor: estimam ca 50% din toate tranzactiile procesate de Visa in Europa vor fi realizate cu ajutorul dispozitivelor mobile pana in 2020. Tot mai multe entitati, din zone diferite, vor deveni furnizori de servicii financiare, iar relatia cu clientul se va transfera, preponderent in mediul virtual: clientul va avea acces la conturile sale, oriunde si oricand, de pe o varietate tot mai larga de dispozitive mobile. Este de asteptat ca, in <banca viitorului>, sa operam cu bani virtuali in locul numerarului, cu tranzactii online si prin mobile banking, cu standarde de inalta securitate, bazate pe tehnologii de criptare sau biometrice» a aratat Catalin Cretu, Director Regional pentru Romania&Croatia, VISA Europe.
Ne pregatim, deci, pentru banca viitorului. « Banca Viitorului va lucra pentru Clientul Viitorului, client care, mai bine informat, va cauta produse si servicii simple, accesibile. Va fi necesar si trebuie ca bancile sa integreze tehnologia, canalele alternative de servicii cu reteaua traditionala de unitati, fara a pierde “the human touch”» a spus Omer Tetik, Director General, Banca Transilvania.
Factorul uman va juca in continuare un rol important, iar reteta de succes a unui business bancar solid este data si de calitatea actului de leadership. Pentru a prefigura mai bine toate acestea, Radu Furnica, Presedinte&CEO, Leadership Development Solutions a realizat un film privind opiniile si convingerile celor mai apreciati bancheri ai timpurilor noastre, asupra viitorului sistemului bancar.
„Viitorul sistemului bancar din Romania este direct legat de calitatea actului de leadership in sistem, care, la randul ei, este manifestata si prin claritatea viziunii pe care conducerea bancii o are. Care este viziunea pe care leadership-ul bancar o are acum despre sistemul bancar de peste un deceniu? Una dintre concluziile analizei noastre este ideea ca sistemul bancar viitor din Romania nu va trebui neaparat sa fie mai mare (adica sa contina mai multe banci), dar va trebui sa fie mai apropiat de nevoile consumatorului.” a aratat Radu Furnica, Presedinte&CEO, Leadership Development Solutions.
Totodata, conferinta a adus specialistilor din sistemul bancar si nu numai, trei seminarii dedicate, sustinute de Mihai Tudorancea – Managing Director, TUD Business Consulting, Diana Ungureanu – Director General, Mindit, Daniel Tanase – Technology Sales Consultant, Fujitsu si Cristian Rosca – Sales Professional Consultant, Fujitsu. Subiectele celor trei workshop-uri au vizat nevoia de transparenta a activitatii administratiei publice locale, in relatia cu institutiile bancare, necesitatea dezvoltarii unei relatii de incredere intre angajat si angajator, in vederea prevenirii unor riscuri interne de frauda, reputatie sau de comportament care pot influenta relatiile cu clientii sau rezultatul business-ului, si noi modele de business adresate bancilor pentru a simplifica nevoia de adaptare la cerintele clientilor si la schimbarile rapide din societatea moderna.