În 2023, băncile s-au confruntat cu cerințe suplimentare venite din partea reglementatorilor, cu noi concurenți apăruți pe piață, cu tot mai multă inovație digitală, dar și rezultate exceptionale. Iar acestea îi obligă pe bancheri să continue dezvoltarea, mai ales că anul viitor vine cu schimbări structurale și macroeconomice, reforme- fiscale, sistemul public de pensii- totul în contextul a 4 runde de alegeri.
Instituțiile financiar-bancare vor fi nevoite să își reevalueze pozițiile strategice într-un mediu tot mai competitiv, plin de provocări economice, legislative și digitale.
BankingNews i-a întrebat pe cei mai importanți bancheri din România cum va evolua piața bancară și ce provocări anticipează pentru 2024.
Dana Dima, BCR, sustine că anul viitor vine cu intenificarea competiției pe piața locală, iar cererea pentru credite se va aplatiza față de 2023 .
Te invit să citești, exclusiv, opinia Vicepreşedintelui Executiv Retail şi Private Banking a BCR, Membru în Comitetului Executiv, acordată pentru BankingNews.
- Cum va fi anul 2024 pentru industria bancară din România, ce așteptări aveți în ceea ce privește evolutia economiei si ce trend va marca activitatea de creditare pe cele două paliere – retail si corporate?
Privesc cu încredere la modul în care industria de banking s-a maturizat, ținând cont de faptul că, în ultimii ani, indiferent de context, băncile au acționat pentru o economie solidă, oferind soluții și sprijin real pentru oameni. De asemenea, perioadele dificile, suprapuse, pe care le-am traversat, au consolidat business-ul de retail din România. Am învățat să gestionăm noi modele de risc, precum și noi modele de business, care au răspuns perioadei pandemiei sau unor momente critice neașteptete, așa cum a fost și izbucnirea războiului de la graniță. Toate acestea au generat multe temeri în rândul populației, la care s-au adăugat și provocările privind gestionarea finanțelor în contextul creșterii inflației și a ratelor dobânzilor.
De aceea, în 2024, consider că sistemul bancar din România este mai pregătit ca oricând să susțină un climat economic favorabil și să navigheze provocările specifice și momentele de incertitudine prin adaptabilitate și inovație. De altfel, în BCR contează să oferim oamenilor predictibilitate și reziliență. Este ceea ce am făcut constant în ultimii ani și, ca-ntotdeauna, credem că diferența o face experiența, perspectiva de viitor și transferul de cunoștințe, fie că vorbim de educație financiară, antreprenorială, digitală sau de mediu.
Legat de activitatea retail, consider că economisirea și planurile de investiții vor continua să înregistreze creșteri semnificative. Listarea Hidroelectrica în 2023 a fost un proiect de succes pe piața din România și a avut un rol semnificativ în atragerea micilor investitori, generând un nivel ridicat al încrederii populației în accesarea unor produse de economisire și investiții diferite de produsele clasice. În 2024, rolul nostru este să contribuim la normalizarea discuției despre protejarea economiilor, despre diversificarea portofoliului investițional și despre adecvarea la profilul de risc. Este responsabilitatea noastră să facem cunoscut modul în care funcţionează pieţele financiare și să încurajăm înțelegerea fundamentelor investiționale, pentru că doar prin decizii informate oamenii își vor putea proteja capitalul.
De altfel, după 7 ani de eforturi constante în dezvoltarea programelor de educație financiară prin Școala de Bani, o să insist asupra importanței planificării financiare. Cred că este absolut necesar ca oamenii să poate să-și seteze obiective financiare și să aibă perspectiva pe termen lung a veniturilor, iar un plan financiar personalizat le poate arăta cum să acționeze pentru a preveni situațiile neprevăzute.
Uitându-ne la următorul an, eficiența va rămâne cuvântul de ordine pentru industrie, pe fondul costurilor operaționale crescute, generate de creșterea inflației. Din acest motiv, indicatorul de Cost to Income (raportul venituri – cheltuieli) este un barometru important, pe care băncile trebuie să-l urmărească. În același timp, eficiența nu poate exista fără digitalizare, iar investițiile în digitalizarea experienței bancare vor continua și vor fi accelerate. De alfel, acest tip de investiții sunt cele care antrenează și facilitează dezvoltarea modelului de business în banking.
De asemenea, competiția pe piața locală se va intensifica în 2024 și va trece granița produselor clasice financiar-bancare. O să vedem o creștere a produselor și serviciilor complementare puse la dispoziție de acei jucători din piață care au optat deja pentru dezvoltarea ecosistemului de Open Banking. Așa cum, cel mai probabil, vom asista și la intrarea unor noi competitori pe piață – din zona FinTech, care vor oferi alternative la serviciile financiare oferite de către bănci.
În plus, incluziunea financiară în România rămâne un subiect prioritar, care se va așeza pe masa de proiect a sistemului bancar. Consider că este responsabilitatea noastră să fim alături de toți românii, indiferent de mediul de rezidență – urban, rural sau peri-urban. Așa cum am promis, BCR va continua să susțină și să dezvolte modelul de business bazat pe agenția bancară mobilă, pentru că în acest moment este una dintre soluțiile optime, fezabile, care răspunde la necesitatea creșterii incluziunii financiare în România.
Realitatea este că toate programele strategice de educație financiară, antreprenorială și digitală determină o creștere constantă a populației care accesează mai multe produse și servicii financiare, care depășesc sfera creditării. Pentru că banking nu înseamnă doar rezolvarea unor nevoi imediate prin îndatorare, ci înseamnă produse de economisire, de investiții, asigurări, pensii private sau credite ipotecare verzi.
Pe de altă parte, expunerea la toate aceste informații, înseamnă și o creștere a utilizării proceselor digitale oferite de bănci. De exemplu, utilizarea plăților NFC prin intermediul cardului, mobilului, ceasului sau brățării inteligente pentru achitarea călătoriilor în transportul public a reprezentat o forță de schimbare a comportamentului de plată a românilor. De altfel în ultimii ani, trendul de creștere al plăților digitale a atins constant +30% yoy, în timp ce diminuarea utilizării cash-ului la nivelul unităților bancare a scăzut cu același procent anual. În același timp, rețeaua de automate a înregistrat scăderi de -7% în numărul de tranzacții de eliberare de cash, aceasta confirmând trendul schimbării care va continua și în 2024.
În ceea ce privește consumul, estimăm că cererea pentru credite de consum va continua să înregistreze creșteri reale moderate de +2%, +3%. Această creștere va fi susținută de diversificarea produselor de creditare pe care românii le dețin, printr-un grad de accesibilitate mai mare datorat fluxurilor digitale. Legat de portofoliul creditelor imobiliare vom continua să resimțim apetitul scăzut pentru creditele Noua Casa, generat de nivelul ridicat al dobânzilor variabile – ceea ce este, de altfel, un lucru normal. Însă, competiția se va muta în zona de susținere a creditelor imobiliare verzi, ca parte integrantă din programele de sustenabilitate dezvoltate de bănci.
După o scădere abruptă a cererii în 2023, în noul an cererea aferentă creditelor imobiliare se va aplatiza față de 2023, piața încorporând deja ajustarea de preț a dobânzii generate de o inflație accentuată, fără ca aceasta să fie transferată total catre clienți.
- Care vor fi principalele provocări pentru băncile locale în 2024? Ce riscuri sesizați?
Sistemul bancar românesc este unul bine capitalizat, cu resurse de susținere a economiei și cu un program solid de gestionare a riscurilor. Iar ultimii ani, așa cum spuneam, ne-au învățat să navigăm pe un flux de incertitudine și ne-au făcut să fim mai atenți la provocări. Iar pe agenda lui 2024, vedem în continuare provocări legate de securitatea cibernetică, care a devenit crucială pentru orice companie. Sistemul bancar a experimentat o transformare digitală rapidă și are nevoie să continue să investească resurse în tot ce ține de previzibilitatea vulnerabilităților de infrastructură, a infracțiunilor financiare și a securității datelor.
De asemenea, o altă provocare ține de lipsa de predictibilitate asupra cadrului legislativ, ale cărui modificări – fără pregătirea și consultarea prealabilă a mediului de afaceri – poate genera blocaje în dezvoltarea și derularea businessurilor.
Consider că este necesar să ne concentrăm pe dezvoltarea sustenabilă a economiei, care să susțină performanța mediului de afaceri, impactul de lungă durată și prosperitatea fiecărui român. În ceea ce ne privește, noi vom continua să dezvoltăm și să implementăm un plan de investiții pentru democratizarea accesului la servicii și produse bancare cu ajutorul noilor tehnologii. Pentru că indiferent de contextul economic global și local, de evoluția macroeconomică, rolul nostru, al băncilor, este să susținem și să investim într-un ecosistem de business care prioritizează etica, incluziunea financiară și responsabilitatea față de binele comunității. Fiecare dintre noi are nevoie să privească cu optimism la puterea noastră de a genera evoluție prin încredere și perseverență.