Potrivit unui studiu Erste Group, 29% dintre romanii care economisesc o fac pentru viitorul copiilor, iar 48% si-au declarat intentia de a face acest lucru în viitorul apropiat. Vestea buna este ca acest procent se afla usor peste media europeana (25%), dar sub cea mondiala (34%), se arata intr-un comunicat de presa remis de BCR.
Potrivit rapoartelor analistilor BCR, produsele de economisire au înregistrat o crestere cu 35% în prima parte a anului 2015, comparativ cu aceeasi perioada din 2014
“Preocuparile financiare privind viitorul familiei se afla, teoretic, la cote destul de ridicate în Romania, dar acest lucru vine, mai degraba, din traditie, nu dintr-o programare reala a acestora, concretizata în solutii financiare corecte. Iar aici consideram ca este loc de mai bine. Copiii trebuie sa se afle pe primul loc în interesele noastre, indiferent ca suntem parinti sau bunici. si nu e suficient doar sa le planificam, din punct de vedere financiar, viitorul, ci s-o facem aplicat si sa le oferim sprijinul necesar pentru o educatie financiara corecta”, a declarat Dana Demetrian, VP Retail & Private Banking BCR.
In portofoliul BCR, aproximativ 1% din valoarea totala a depozitelor atrase de la clienti este pe numele copiilor. 53% dintre copiii titulari ai produselor de economisire au peste 14 ani, sunt preponderent baieti (51%) si economisesc pe termen lung (52% pe o perioada de 1 an sau mai mult). În continuare, cel mai vandut produs de economisire este cel al Bancii pentru Locuinte. 76% dintre cei care au produse de economisire la BCR, au încheiat un contract Bauspar pentru copii.
„Fundamental, parintele roman este unul de tip „closca”, hiperprotectiv cu copilul sau. Modul de gandire cu privire la sustinerea copiilor nu este unul pe termen lung, printr-o investitie care sa îl ajute pe copil peste ani. De multe ori, parintii fac eforturi pentru a cumpara copilului un calculator sau o tableta. Nu putem vorbi despre o educatie financiara moderna, ci mai degraba de una cu radacini în traditia noastra rurala. Desi am remarcat usoare schimbari în ultimii ani, avem un segment de copii polivalenti, care stiu, de exemplu, doua limbi straine, practica doua sporturi si merg saptamanal la cate un concurs, dar nu si-au cumparat niciodata singuri un suc, si avem copii ai caror parinti lipsesc din viata lor si sunt lasati sa se descurce, inclusiv în administrarea banilor. În niciuna din situatii nu putem vorbi despre o educatie financiara, în sensul actual al cuvantului”, a declarat Adina Nica, Managing Director Open-I Research.
„Securitatea financiara este unul dintre cei mai importanti trei factori de care depinde starea noastra de bine si calitatea vietii. Dorim acest lucru pentru noi si, bineînteles, dorim acest lucru pentru copiii nostri. Adultii sunt cei care pot sa puna bazele educatiei financiare a copiilor lor învatandu-i doua abilitati importante care stau în spatele comportamentului de economisire: amanarea gratificarii imediate si orientarea catre viitor. Acestea se învata prin observarea adultilor, ghidaj, educare ecomonica explicita, modelare, implicarea copiilor în decizii financiare, oferirea de responsabilitati financiare specifice varstei”, a declarat psihologul Bogdana Bursuc, Director Mind Institute.
Studiul Erste, realizate de catre IMAS International, arata ca tinerii cu varste de 14-25 de ani din Romania cheltuiesc, în medie, 33 de euro lunar pe haine, încaltaminte si alte accesorii asociate, cu mult peste media celorlalte tari din estul si centrul Europei, fiind întrecuti doar de austrieci – 57 de euro. Cehii si slovacii aloca, spre exemplu, doar 21 euro, ungurii – 17 euro, croatii – 22, iar sarbii – 18 euro. Mai departe, Romania are, cu exceptia Austriei, cei multi tineri din grupa de varsta 17-19 ani care detin un telefon de tip smartphone. Atunci cand sunt întrebati de unde provin banii, tinerii romanii au cea mai mica rata de raspuns la categoria “joburi part-time sau full time” – 76%, în timp ce cehii se afla la 99%, austriecii la 98%, slovacii sim croatii la 97%, iar ungurii la 82%.
Potrivit studiilor Erste, principala sursa de educatie financiara a tinerilor din Romania ramane familia, într-o proportie covarsitoare – 95%, în timp ce scoala detine un procent de 9%, iar bancile doar 5%.
Acesta este motivul pentru care BCR a decis sa lanseze, în aceasta luna speciala pentru copii campania Primii pasi spre economisire, prin care va initia o serie de dezbateri în randul comunitatilor de parinti, menite sa atraga atentia nevoii de educatie financiara.