În plină vară, când pepenele este simbolul sezonului, BCR, alături de BCR Social Finance, aduce în atenție nevoia de investiții, cooperare și politici publice pentru protejarea identității locale în agricultură, se arată într-un comunicat de presă remis de instituția de credit.
România, al cincilea cel mai mare producător de pepeni din Uniunea Europeană, a pierdut în ultimii șase ani aproximativ două treimi (65%) din producția internă de pepeni, conform datelor INS, de la aproximativ 584.000 de tone în 2018 la mai puțin de 200.000 de tone în ultimii ani.
Cu mesajul „Cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni”, BCR deschide un dialog strategic despre susținerea economiei rurale și transformarea identității locale din agricultură în capital economic real. Banca pune deja la dispoziția micilor producători expertiză financiară și educație de business, soluții personalizate și microcredite flexibile, prin intermediul BCR Social Finance, instituția financiară nebancară a grupului, susținută de Fundația Erste, care contribuie la dezvoltarea durabilă a comunităților rurale.
„Avem nevoie să deschidem conversații reale despre rolul economiei în viața comunităților, despre susținerea producătorilor locali și cum construim încredere între oameni, instituții și piețe. Ne-am ancorat în sezonul pepenilor, dar și în faptul că, la Dăbuleni, producătorii își cunosc valoarea muncii, dar și fragilitatea sectorului în care activează. Pentru BCR, încrederea începe prin a asculta oamenii și a înțelege ce îi ajută cu adevărat să crească. De aceea, vara aceasta cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni, despre conștientizarea efortului, costurilor și provocărilor care se află în spatele unui fruct atât de iubit de români”, a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare & CSR, BCR.
„Evoluția pieței de pepeni ne arată cum se poate pierde un avantaj competitiv dacă lanțul valoric local nu este sprijinit. Avem tradiție, soluri și climat favorabil, însă fără branding, cooperare și investiții, acest potențial se diluează. BCR Social Finance este partenerul producătorilor locali și al agriculturii la scară mică, însă ne dorim ca impactul nostru să depășească sfera finanțării, punând pe agenda publică rolul identității locale în dezvoltarea economică a României”, a adăugat Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.
Date cheie despre piața de pepeni în România
• Producția națională de pepeni a scăzut de la 584.000 tone în 2018 la 157.300 tone în 2024, în timp ce consumul intern rămâne stabil, la aproximativ 370.000 tone, ceea ce înseamnă că aproape jumătate dintre pepenii pe care îi consumăm sunt importați.
• România plătește anual peste 24 milioane euro pe importuri de pepeni (din Grecia, Germania, Turcia, Olanda și Bulgaria), în timp ce exporturile sunt de doar 3 milioane euro (Polonia, Ucraina, Ungaria, Moldova și Olanda).
• Suprafața cultivată s-a redus de la 22.000 hectare în 2018 la 10.200 hectare în 2024, iar mulți agricultori au renunțat la cultură din cauza costurilor ridicate, a lipsei infrastructurii și a schimbărilor climatice.
1 din 6 pepeni este din Dăbuleni
Localitatea Dăbuleni, din județul Dolj, produce 1 din 6 pepeni consumați în România și contribuie cu aproximativ 16% din producția totală națională, datorită solului nisipos și climatului cald, care permit recoltarea timpurie. Cu toate acestea, fermierii locali se confruntă cu provocări majore:
• Suprafața cultivată în Dăbuleni a scăzut în ultimul deceniu de la 1.400 ha la sub 900 ha.
• Randamentele sunt tot mai afectate de fenomene meteo extreme, grindină, secetă și lipsa irigațiilor moderne, ajungând în anii dificili sub 90 tone/ha, față de potențialul maxim de 110 tone/ha.
• Pentru un randament optim, culturile de pepeni necesită 4.000–5.000 m³ de apă/ha, greu de asigurat în lipsa infrastructurii de irigații.
Unitatea BCR Social Finance din Dăbuleni sprijină comunitatea locală prin microcredite, expertiză financiară și consiliere adaptată nevoilor producătorilor, contribuind la menținerea competitivității agricole și la prosperitatea regiunii. În prezent, unitatea din Dăbuleni deserveşte peste 300 de clienţi activi, iar numai în ultimii trei (2022–2024), finanțările acordate aici au depășit 26 de milioane de lei.
De asemenea, în perioada 1–11 iulie, în Dăbuleni a staționat și banca mobilă BCR, oferind acces facil la servicii și produse financiare, asigurări generale și de viață, educație financiară și tehnologie. Bancă mobilă face parte din programul BCR de incluziune financiară a comunităților locale și a pornit traseul prin România în octombrie 2022, cu misiunea de a ajunge în cât mai multe localități din țară. În prezent, BCR operează două unități mobile, care au parcurs împreună aproximativ 12.000 de kilometri și au vizitat 29 de comunități.