Banca Transilvania şi Victoriabank fac bilanțul realizărilor Victoriabank, la un an de la intrarea BT în acționariatul acesteia şi de la formarea parteneriatului strategic cu Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare, destinat susținerii antreprenorilor şi economiei Republicii Moldova.
Anul 2018 a însemnat pentru Victoriabank, a treia cea mai mare bancă din Moldova, atât o reconfigurare a businessului şi a strategiei, cât şi rezultate pozitive. Numărul clienților este mai mare cu aproape 10%, ajungând la peste 620.000. Portofoliul de credite pentru persoane fizice a crescut cu 26% şi a ajuns la 844 mii lei moldoveneşti, însemnând aproximativ 211 mii RON. De asemenea, Victoriabank a înregistrat avans privind cardurile: numărul cardurilor emise în 2018 comparativ cu 2017 a crescut cu 30% şi a ajuns la aproximativ 310.000 de carduri în circulație, se arată într-un comunicat de presă remis de instituția de credit.
“Banca Transilvania, prin venirea la Victoriabank, a marcat începutul unui nou capitol în dezvoltarea sistemului bancar şi a mediului de afaceri din Republica Moldova. Implicarea BT a fost şi este privită cu mare interes. În acest prim an în care facem echipă a fost pus în aplicare un plan de reorganizare a băncii, prin implementarea la Victoriabank a celor mai bune practici BT referitoare la clienți, produse şi servicii, tehnologie şi echipă, iar rezultatele nu au întârziat să apară”, afirmă Victor Ţurcan, Preşedintele Consiliului de Administrație, Victoriabank.
“Prioritățile Băncii Transilvania la Victoriabank au fost până acum asigurarea transparenței activității, susținerea antreprenorilor şi a persoanelor fizice, dezvoltarea canalelor alternative de banking, perfecționarea serviciilor şi produselor, respectiv integrarea echipelor celor două bănci. Ne bucurăm că au apărut primele roade ale replicării modelului de business BT la Victoriabank”, declară Bogdan Pleşuvescu, Preşedintele Comitetului de Direcție, Victoriabank.
Transparentizarea activității Victoriabank
Ca urmare a respectării recomandărilor Băncii Naționale a Moldovei (BNM) privind transparentizarea structurii acționariatului Victoriabank, Comitetul Executiv BNM a ridicat regimul de supraveghere intensivă a Victoriabank la începutul anului 2018.
Au fost reorganizate liniile de afaceri, respectiv au fost centralizate operațiunile şi activitățile de creditare. Victoriabank este prima bancă din Republica Moldova care a lansat o platformă de prezentare şi vânzare online a bunurilor aflate în posesia băncii, ca rezultat al procedurilor de executare silită. Suma totală a bunurilor cumpărate prin intermediul acesteia s-a dublat în 2018, față de anul 2017.
Victoriabank a implementat o strategie de recuperare a creanțelor, destinată scăderii volumului creditelor neperformante în portofoliu; acestea au scăzut cu circa 10 milioane de euro. Poziția financiară şi prudențială a Victoriabank s-a îmbunătățit semnificativ în 2018. Au fost implementate cu succes cerințele de reglementare conform Basel 3, aşa cum au fost ele transpuse de către Banca Națională a Moldovei, precum și cele de raportare financiară conform IFRS 9. Solvabilitatea Victoriabank este de peste 30%, iar acoperirea cu provizioane IFRS a creditelor neperformante este de 40%.
Susținerea antreprenorilor prin replicarea unor produse BT: CPAG (Contul Primul An Gratuit), pachet de servicii gratuite destinate companiilor noi; ROFG (Rapid Ordinar Fără Garanții), produs destinat în special IMM-urilor, respectiv PSGB (Plafon de Scrisori de Garanții Bancare) pentru clienții care participă permanent la licitații. Peste 500 de antreprenori din Republica Moldova au beneficiat pâna acum de aceste produse.
Susținerea populației prin produse, servicii şi facilități
Victoriabank a dat startul, în august 2018, unei noi etape în dezvoltarea creditării persoanelor fizice din Republica Moldova prin următoarele facilități:
- Relansarea creditului imobiliar şi a creditului de consum negarantat, respectiv garantat.
- Extinderea termenului de finanțare pentru creditul de consum garantat, până la 10 ani, iar pentru cel imobiliar, până la 25 de ani, ceea ce înseamnă rată lunară mult mai mică.
- Acceptarea, pe lângă salariu, şi a altor forme de venituri pentru a obține împrumuturi: dividende, venituri din activități din străinătate etc.
- Comision zero la acordarea de credite, comisionul de administrare lunară nu mai este procent din soldul creditului, iar comisionul de analiză a dosarului este achitat după aprobarea creditului.
- Introducerea unor contracte cu standard ridicat privind protecția consumatorului.
- Lansarea creditelor Prima Casă: Victoriabank a acordat, în perioada martie – decembrie 2018, peste 200 de astfel de împrumuturi.
- Lansarea Cardului VB Lunch, care înlocuieşte tichetele de masă clasice. Acesta are caracteristicile unui card bancar contactless. În perioada iulie – decembrie 2018 au fost contractate pentru a fi emise peste 9.000 de astfel de carduri de masă, cu care se poate plăti în aproximativ 430 de locuri.
Servicii mai moderne datorită investițiilor în tehnologii
- Lansarea noii versiuni a aplicației de Mobile Banking, VictoriaMobile.
- Victoriabank a extins de la 2 la 14 numărul bancomatelor cu funcția cash-in aflate în Chişinău, Bălți şi Cahul. Clienții persoane fizice şi companii îşi pot alimenta cardurile la ATM-urile Victoriabank cu lei moldoveneşti, dolari sau euro.
Facilități pentru clienții Grupului Financiar Banca Transilvania
- Comision unic şi redus pentru transferul de bani de la Victoriabank la BT: 10 euro/tranzacție, indiferent de suma trimisă în lei, euro, franci elvețieni sau lire sterline.
- Operațiuni în lei moldoveneşti la 150 de agenții BT din Cluj-Napoca, Bucureşti, Iaşi, Suceava, Botoşani şi Timişoara: schimb valutar la casa de schimb, retrageri şi depuneri de bani.
- Posibilitatea de achitare a plăților de leasing pentru BT Leasing Moldova prin Victoriabank – online sau în unități.
2018 a însemnat integrarea Victoriabank în Grupul Financiar Banca Transilvania inclusiv din punctul de vedere al resurselor umane. Peste 300 de persoane au participat la cursuri şi întâlniri cu echipa BT, în România şi Republica Moldova. În plus, cei 1.300 de angajați ai Victoriabank au acces la platforma de eLearning a Băncii Transilvania. Banca Transilvania şi Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare au peste 70% din capitalul social al Victoriabank.