BRD a obtinut un profit net de 330 milioane RON in trimestrul I 2017, de 4,5 ori mai mare fata de trimestrul I al anului 2016 cand profitul a insemnat doar 73 milioane lei. Venitul net bancar al Grupului BRD a atins 650 milioane RON in primul trimestru al anului 2017, inregistrand o crestere usoara fata de trimestrul I 2016 (+0,4%), pe fondul cresterii veniturilor nete din dobanzi (+5,1% gratie efectelor pozitive de volum si schimbarilor favorabile de structura) ce au depasit scaderea pe alte categorii de venituri, potrivit unui comunicat remis Bursei de Valori Bucuresti.
Activitatea de creditare pe piata bancara din Romania continua sa fie sustinuta de creditele acordate persoanelor fizice (care au crescut cu 4,8%* fata de sfarsitul lunii martie 2016) in timp ce creditarea companiilor ramane constanta in dinamica anuala.
Depozitele au crescut cu 10,1%* fata de sfarsitul lunii martie 2016, fiind sustinute atat de economiile persoanelor fizice, cat si de cele ale companiilor.
Activitatea comerciala a inregistrat o performanta solida in primul trimestru al anului 2017, cu numarul clientilor activi persoane fizice ajungand pana la 2,15 milioane, cu 68 000 mai mare in comparatie cu sfarsitul lunii martie 2016.
„Grupul BRD a inregistrat o performanta puternica in primul trimestru al anului 2017, cu un profit net solid, cu o activitate comerciala buna pe segmentele retail si mari clienti corporativi, o disciplina stricta a costurilor si imbunatatirea continua a profilului de risc. Privind inainte, vom continua sa ne concentram atentia si investitiile catre modelul nostru orientat catre client, precum si asupra ofertei digitale si ne reafirmam angajamentul in finantarea economiei romanesti si crearea sustenabila de valoare pentru actionarii nostri”, a declarat Francois Bloch, director general al BRD.
Gradul de echipare a clientilor (numarul de produse bancare pe client activ) a crescut de la 4,01 la sfarsitul lunii martie 2016 la 4,09 la sfarsitul lunii martie 2017, determinat de numarul mai mare de contracte de banca la distanta. Stocul de contracte internet si mobile banking a atins 1,20 milioane contracte la sfarsitul lunii martie 2017, +28,9% in comparatie cu sfarsitul lunii martie 2016. In special, interesul pentru aplicatia de mobile banking a crescut substantial, asa cum arata cresterea puternica a numarului de abonamente MyBRD mobile (numarul de contracte, in crestere cu 61,8% fata de sfarsitul lunii martie 2016).
Ca parte a imbunatatirii ofertei digitale, BRD a realizat o transformare completa a site-ului sau institutional, imbunatatind experienta clientilor, atat pentru dispozitivele mobile, cat si pentru navigatoarele web clasice, integrand o optiune de chat in timp real si servicii noi pentru localizarea celor mai apropiate sucursale sau ATM-uri direct de pe website.
Pe platforma pentru mobil utilizatorii beneficiaza acum de o flexibilitate crescuta si de acces in timp real la portofoliul de fonduri de investitii, in timp ce clientii MyBRD Net isi pot realiza operatiunile de subscriere in fonduri de investitii (inclusiv inregistrarea initiala), complet online.
In plus, BRD a continuat imbunatatirea experientei omni-channel pentru clientii sai, prin modernizarea flotei de echipamente ROBO cu masini care ofera noi functionalitati, in timp ce lista furnizorilor de utilitati pentru plata facturilor a fost extinsa.
Soldul creditelor nete ale Grupului BRD a atins 28,7 miliarde RON, cu 3,5%* mai mare in comparatie cu sfarsitul lunii martie 2016, gratie performantei sustinute atat pe segmentul persoanelor fizice, cat si pe segmentul marilor clienti corporativi.
Soldul creditelor nete acordate marilor clienti corporativi a fost mai mare cu 4,9%* fata de martie 2016, ca urmare a cresterii solide a finantarilor pe termen mediu si lung. Portofoliul de leasing are, de asemenea, o tendinta pozitiva, inregistrand o crestere de doua cifre fata de aceasi perioada a anului precedent.
Portofoliul de credite acordate persoanelor fizice a crescut cu 5,8%* fata de martie 2016, determinat de o dinamica favorabila a creditelor de consum negarantate si a creditelor pentru locuinte. Productia creditelor acordate persoanelor fizice a inregistrat o crestere sanatoasa, atingand 1,3 miliarde lei in trimestrul I 2017, in crestere cu 17% in comparatie cu perioada similara a anului trecut, gratie originarii sanatoase pe segmentul creditelor de consum, care a fost in crestere cu 26,3% fata de productia trimestrului I 2016, atingand 987 milioane RON.
Volumul depozitelor clientilor a crescut pe ambele segmente, atat retail, cat si non retail, atingand 41,4 miliarde RON, in crestere cu 6,7% fata de sfarsitul lunii martie 2016. In contextul unui mediu dominat de rate scazute de dobanda, depunerile in conturi curente au crescut, in comparatie cu perioada similara a anului trecut. Cresterea depozitelor pe segmentul retail a atins 9,5%* fata de sfarsitul lunii martie 2016 (din care conturile curente au crescut cu 30%) in timp ce cresterea depozitelor pe segmentul non retail a fost de 2,3%* fata de sfarsitul lunii martie 2016 (din care conturile curente au crescut cu 5,1%).
Indicatorul credite nete/depozite a fost de 69,2% la sfarsitul lunii martie 2017.
Venitul net bancar al Grupului BRD a atins 650 milioane RON in primul trimestru al anului 2017, inregistrand o crestere usoara fata de trimestrul I 2016 (+0,4%), pe fondul cresterii veniturilor nete din dobanzi (+5,1% gratie efectelor pozitive de volum si schimbarilor favorabile de structura) ce au depasit scaderea pe alte categorii de venituri. Scaderea, ca efect al modificarilor reglementare, a comisioanelor percepute la platile cu cardul, impreuna cu cresterea presiunii pietei asupra preturilor produselor bancare de tranzactionare au condus la scaderea veniturilor nete din comisioane cu 7,3% fata de anul precedent.
Cheltuielile operationale au scazut cu 5,1% fata de trimestrul I 2016, determinate de contributii la Fondul de Garantare a Depozitelor si Fondul de Rezolutie mai mici in comparatie cu contributia inregistrata in perioada similara a anului trecut.
Tinand cont de ajustarea contributiei inregistrata in trimestrul II 2016 (suma recunoscuta in primul trimestru a fost ajustata in jos in trimestrul al doilea) cheltuielile operationale au fost stabile in dinamica anuala. Indicatorul cost /venit s-a imbunatatit cu 3,4 puncte procentuale, la 59,1% in trimestrul I 2017 in comparatie cu 62,5% in trimestrul I 2016 (stabil tinand cont de intreaga contributie la Fondul de Garantare a Depozitelor si la Fondul de Rezolutie).
Grupul BRD a inregistrat imbunatatirea continua a calitatii activelor: rata creditelor neperformante a scazut la 10,3% la sfarsitul lunii martie 2017 (fata de 13,7% la sfarsitul lunii martie 2016, conform metodologiei EBA), in principal datorita operatiunilor de stergere de creante depreciate si vanzarilor de credite neperformante. In paralel, rata de acoperire a creditelor neperformante a crescut la 77,4% la sfarsitul lunii martie 2017 (74,8% la sfarsitul lunii martie 2016).
Recuperarile din expuneri neperformante pe segmentul non retail, impreuna cu recunoasterea unor sume materiale de despagubiri din asigurari au condus la obtinerea unui cost net al riscului pozitiv de 124 milioane RON (fata de o cheltuiala cu provizioanele de 152 milioane RON in trimestrul I 2016) si a unui profit net de 330 milioane RON in trimestrul I 2017.
Pozitia de capital ramane solida la 31 martie 2017, cu rata de adecvare a capitalului atingand 19,9% (conform Basel 3, luand in calcul filtrele prudentiale) fata de 19,5% la 31 martie 2016.