Directiva PSD 2 implică noi provocări pentru bănci, cum ar fi mobilizarea de resurse financiare noi, pentru întărirea sistemului de securitate, creșterea complexitații proceselor, revizuirea proceselor de investiții sistemele de IT&C, pregătirea personalului în acest sens și deprinderea unor noi sisteme de raportare, a spus astăzi Ruxandra Avram, șefa compartimentul de reglementare și montorizare a sistemelor de plăți și sistemelor de decontare din cadrul Băncii Naționale a României, în cadrul conferinței „Peisajul european de plăți se schimbă. Fii pregătit”, organizată de noCash.
Avram a comentat cele mai importante prevederi ale directivei, precizând că aria de aplicabilitate a acesteia o reprezintă plasarea/retragerea de numerar într-un sau dintr-un cont de plăți, precum și toate operațiunile necesare pentru funcționarea contului de plăți, precum și executarea de operațiuni de plată inclusiv într-un cont deținut deutilizator la prestatorul de servicii al utilizatorului – debite directe, executarea operațiunilor de plată etc.
Autoritățile responsabile de supravegherea implementării acesteia sunt Banca Națională, pe segmentul de plăti, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, ce are atribuții privind protecția cosumatorilor și Consiliul Concurenței.
Directiva prevede, la articolul 35, că operatorul unui sistem de plăți trebuie să dea acces în cadrul sistemului său în mod nediscriminatoriu, pentru a permite prestatorilor de servicii de plată să furnizeze servicii în mod nerestricționat și eficient. Totuși, aceștia nu vor avea acces neresticționat la conturile de plăți, ci accesul este dedicat execlusiv efectuării serviciilor de plată, a atras atenția Ruxandra Avram.
Pe de altă parte, articolul 36 prevede că instituțiile de plată au acces la serviciile de conturi nediscriminatoriu, dar asta nu înseamnă că prestatorii de servicii de inițiere a plății au aceleași drepturi. „Accesul la conturile de plăți este dedicat exclusiv operațiunilor de plată, deci aceștia nu pot avea acces la orice informații privind conturile”, a mai spus Avram.
Directiva mai prevede că emitenții de monedă electronică au aceleași obligații ca prestatorii de servicii de plată.
În cazul în care o institutie de credit refuză un furnizor de servicii de plată, motivul refuzului trebuie comunicat autorității competente, mai întâi, și nu furnizorului de servicii de plată.
„Suspiciunea de utilizare neautorizată reflectă lipsa consimțământului dat de deblocarea sistemului de plată. Când condițiile suspecte dispar, are loc deblocarea, dar pot fi implicate operațiuni tehnice ce implică un răstimp mai îndelungat”, a mai spus Avram.
„Prestatorii au obligația clară de a informa autoritatea competentă națională asupra incidentelor. Dacă sunt operațiuni cu elemente de stranietate, vor trebui informate Autoritatea Bancară Europeană și Banca Centrală Europeană, care va informa tot sistemul european al băncilor centrale. Raportarea va face obiectul unei noi reglementări a BNR, prin modficarea regulamentului 4, fie printr-un regulament nou”, a completat aceasta.
Beneficiile PSD2 pentru consumatori
Principalul beneficiu pe care îl aduce pentru consumatori directiva PSD2 este un plus de securitate în efectuarea tranzacțiilor, a spus Laura Răduță, șef serviciu ANPC.
„Principalul motiv pentru care consumatorul ezită să facă plăți online este securitatea. PSD2 vrea să aducă o siguranță sporită pentru consumator”, consideră Răduță.
„Fără consimțământul consumatorului, nu vor putea fi prelucrate sau stocate datele acestuia. Comisia Europeană va elabora până în 2018 un prospect privind informațiile pe care va trebui sa le aibă la indemână consumatorul pentru a înțelege această directivă”, a mai spus aceasta.