Dupa iesirea Ministrului Finantelor de la sediul Bancii Nationale a Romaniei, nimic nu a mai fost la fel. Am realizat ca nimeni, din cei care se baga in fata la „vorbitor”, nu este interesat sa aduca pe tapet solutii reale. La cateva zile de la „explozia” francului, nimeni nu a lansat o varianta vandabila.
„Cand politicul i-a locul economicului”
Prima solutie venita de la guvern este una „de avarie”, ce nu ii va incuraja pe clienti sa mearga la banca. Este vorba de o amanare si nu de o rezolvare, daca Guvernul se bazeaza pe „Electorata”.
Darius Valcov vrea sa modifice asa numita „electorata”, in asa fel incat mai multi romani sa poata beneficia de rate mai mici. Programul „Scade rata”, cum il numeste acum ministrul, ar urma sa-i protejeze pe cei care au salarii nete de pana la 2.500 de lei. E nevoie insa de aprobarea Parlamentului pentru aceste modificari. Daca venitul acceptat va creste la 2.500 de lei, atunci 84% dintre romanii cu credite in franci vor putea opta pentru aceasta varianta. Oficialul sustine ca o ordonanta in acest sens ar urma sa treaca de Parlament pana la sfarsitul lui februarie.
Acum, legea prevede reducerea ratei cu maximum 900 de lei pe o perioada de 2 ani pentru cei cu venituri sub 2.000 de lei brut. Reducerile se adauga ulterior la ratele de dupa terminarea perioadei de gratie. Totusi, o parte din costurile ulterioare ar fi suportate de stat prin scutiri de impozit. Acest ajutor fix, limitat, poate fi insa insuficient daca francul se apreciaza in continuare.
Analistii atrag atentia ca „electorata” se aplica doar pe termen scurt, iar cei care s-au imprumutat ca sa cumpere o casa sunt datori la banci pe perioade mari, majoritatea pe 30 de ani. Desi rata lunara si costurile anuale vor fi mai mici, clientii vor rambursa mai multi bani. Si asta deoarece perioada creditului va creste cu doi ani.
A doua propunere se refera la discutia dintre clienti si banci, pentru a gasi soutii punctuale la problemele clientilor, pentru a converti creditele. Ministrul apreciaza decizia OTP Bank de reducere a dobanzii cu 1,5 puncte procentuale. Rata va scadea insa pe termen scurt, doar trei luni si doar la cerere.
Biroul permanent al Comisiei de Buget Finante va decide astazi daca cere sau nu o sesiune extraordinara pentru gasirea unor solutii.
Intre timp, dupa ce s-au „ars” in campania electorala (cand unii au parut neimplicati fata de problemele din diaspora si romanii i-au taxat la vot) politicienii romani vin cu propuneri, fara o analiza de impact, doar pentru a demonstra clientilor ca „le pasa”.
PSD anunta ca sustine restrucutrarea acestor imprumuturi prin programul supranumit „Electorata”. O masura pe care toti o pot combate usor, cu pixul in mana, fara un ajutor real pentru clienti.
PNL cere convocarea unei sesiune extraordinare si audierea conducerii BNR. Pentru ce? Andreea Paul Vass, deputat PNL: „Sa gandim un mecanism de interventie pentru situatii de calimitate financiara.”
Dupa doua zile de „somn”, apare o alta propunere „eligibila”, valabila pentru toate creditele in valuta
Si PMP a anuntat ca va depune o initiativa legislativa similara cu propunerile facute deja de o asociatie neguvernamentala. „Solutia pe care o vad eu este o modificare legislativa care sa presupuna posibilitatea convertirii creditelor din valuta in moneda nationala cu o marja de maximum 20% in plus sau in minus fata de valoarea la care s-a acordat creditul”, a declarat Elena Udrea.
Analistii ne atrag atentia ca o marja in plus de 20% ar face ca banca sa piarda aproape jumatate din suma imprumutata clientului.
Solutia a doua aruncata in piata de Guvern este anuntata cu glas mic deoarece clientii si bancile, cu astfel de credite, sunt deja in dispute. Si pare ca”intoarcerea” la masa negocierilor ii irita pe clienti.
Dintre acestia, multi se afla deja in conflicte/litigii cu institutia care i-a creditat. Acum, clientii se vad nevoiti sa se intoarca la masa dicutiilor, cand credeau ca sunt inamici pe vecie! Iar acest lucru se observa si din initiativele lor. Nu vor sa discute cu banca. Primul lucru pe care il cer clientii organizati este o intalnire cu Guvernul, Parlamentul si apoi cu BNR si intr-un final cu creditorul. Este de inteles ca acesta noua situatie i-a facut pe unii clienti sa duca gradul de nemultumire fata de banca si mai sus. Altii, au realizat ca un contract pe 30 de ani e lung. Si ca orice se poate intampla.
Bancile trebuie sa realizeze ca vor avea nevoie mereu de clienti, nu doar azi. Iar clientii stiu ca intr-o epoca moderna, banca va fi mereu solutia. Ambele parti trebuie sa realizeze ca a lasa loc de „buna ziua!” este e cheia unui parteneriat pe termen lung!
Singura solutie ramane negocierea dintre client si banca. Una reala, in care ambele parti sa gasesca solutia salvatoare. BNR spune ca doar bancile si clientii pot gasi cea mai buna solutie, pentru fiecare.
„Banca Nationala a incurajat intotdeauna solutiile individuale, de la caz la caz, discutii intre debitor si banca, cred ca este primul aspect de care trebuie tinut cont si, daca este sa vorbim de solutii de sistem, trebuie sa nu vorbim de una discriminatorie in raport cu ceilalti debitori in alte valute”, a afirmat comunicatorul BNR, Dan Suciu.
Gabriela DINU