CSALB a fost înființat în urma în urma adoptării OUG 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, fiind o implementare a unei directive UE. Pentru sectorul bancar există prevederi distincte, iar centrul ar putea fi o alternativă viabila la neințelegerile dintre clienți si bănci, multi debitori neavand resursele financiare necesare unui proces cu banca.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Financiar – Bancar (CSALB) va degreva instanțele de judecată de litigiile dintre clienți și bănci „care vor fi ocupate cu darea în plată și cu insolvența persoanelor fizice”, spune seful ANPC, Bogdan Pandelică. CSALB va asigura o modalitate echilibrată de rezolvare a disputelor dintre cele două părți, iar credibilitatea îi va fi întărită după primele cazuri soluționate, mai susține președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
„În primul rând, cred că, în conturarea unor practici corecte și echilibrate, prima soluționare, primele cazuistici ale conciliatorilor vor reprezenta cartea de vizită a acestei entități. Am încredere că lucrurile se vor derula într-un mod profesionist, cu reguli și principii foarte clare, cunoscând boardul director”, a declarat, marți, președintele ANPC, în cadrul unei conferințe de prezentare a CSALB.
Potrivit acestuia, normalizarea relației dintre creditor și consumator se poate realiza numai printr-o comunicare eficientă cu consumatorii, sprijinită de o informare completă, coerentă și precisă. „În prezent, există o gamă largă de rezolvare a acestor probleme: medierea, instituțiile statului, ANPC, instanța. (…) Soluționarea alternativă a litigiilor este o nouă modalitate de rezolvare a disputelor, una amiabilă. Din punctul de vedere al caracterului amiabil, acest sistem nu reprezintă o noutate. Sistemul este diferit de mediere, în sensul în care conciliatorul nu realizează o negociere, ci aceasta ține cont, în momentul în care formulează soluția conform legislației în domeniu, dacă aceasta a fost sau nu respectată. Asigurarea echidistanței atunci când se analizează un caz este primordială, iar conciliatorul va trebui să își asigure rolul unui judecător, să privească din ambele perspective, să înlăture orice prejudecăți”, a mai spus Bogdan Pandelică.
CSALB este condus de cinci membri de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Asociaţia Română a Băncilor (ARB), Banca Naţională a României (BNR), un membru desemnat de asociaţiile de consumatori şi un membru independent.
În prezent, CSALB are 12 conciliatori care vor analiza dosarele şi vor putea prezenta o soluţie de stingere a litigiului. În momentul în care se înregistrează dosarele, clienţii şi băncile pot opta pentru o soluţie cu titlu consultativ sau o soluţie impusă, aşa cum se procedează, spre exemplu, în cazul curţilor de arbitraj comercial.