Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) a înregistrat o creștere de aproape 10 ori a numărului de dosare aflate în lucru la conciliatori sau deja finalizate în primul trimestru din 2018 comparativ cu primul trimestru de anul trecut, remarcând astfel interesul crescut din partea consumatorilor şi a băncilor de a participa la proceduri de soluţionare alternativă a diferendelor.
Astfel, ȋn primele trei luni ale acestui an, au fost înregistrate 175 de dosare, față de 19 dosare înregistrate în aceeași perioadă a anului trecut.
Dintre cele 175 de dosare formate în anul 2018, 74 de dosare sunt deja soluționate favorabil, adică părțile s-au înțeles în urma negocierilor, și doar 5 dosare s-au finalizat printr-o încheiere. Așadar, aceste 79 de dosare finalizate înseamnă aproape jumătate din numărul înregistrat în tot anul 2017. Alte 94 de dosare sunt acum în diverse faze de soluționare. Aceste cifre arată că atât consumatorii cât și comercianții au înțeles beneficiile soluționării amiabile și sunt dispuși să rezolve litigiile în acest mod.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a gestionat în primul trimestru 633 de solicitări scrise, dintre care 310 au fost cereri conforme primite de la consumatorii care au reclamat un litigiu cu o bancă sau cu un IFN cu sediul în România, de peste trei ori mai multe față de T1 2017. Consumatorii par să fie din ce ȋn ce mai informaţi cu privire la activitatea Centrului, doar 17 dintre cererile din primul trimestru fiind neconforme.
„Începând cu ultimul trimestru al anului trecut, activitatea CSALB s-a intensificat, trend confirmat și în 2018. Tot mai mulți consumatori apelează la CSALB în demersul lor de soluționare a diferendelor pe care le au cu comercianții din sistemul financiar – bancar. Acest lucru s-a întâmplat concomitent cu o deschidere tot mai mare a băncilor spre procedurile de conciliere. Astfel, ne bucurăm să vedem că ambele părţi au înțeles rolul CSALB, precum și beneficiile procedurilor SAL”, a declarat Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB.
În acest an, numărul cererilor clasate a coborât la aproximativ 25% din numărul de solicitări conforme, o scădere semnificativă comparativ cu anii anteriori. În 2017, cererile clasate au ajuns aproape de 50%, iar în 2016 acestea erau la nivelul de 75% din numărul total de solicitări conforme.
În primele trei luni ale anului, 90% dintre solicitări au vizat probleme cu creditele contractate, în timp ce restul de 10% au avut ca obiect neînțelegeri în ceea ce privește depozitele bancare, contul curent, transferuri bancare sau leasing.
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar își propune să rezolve în mod echilibrat, rapid, gratuit pentru consumatori neînţelegerile dintre bănci şi consumatori, în afara instanţelor de judecată.
CSALB administrează infrastructura necesară soluționării alternative prin două tipuri de proceduri: propunerea unei soluții (concilierea) sau impunerea unei soluții (arbitrajul). Conciliatorii/arbitrii desemnați să soluționeze litigiile propun sau impun o soluție, în funcție de procedura aleasă, în urma analizei documentelor și a discuțiilor cu părțile.