Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Sondaj Deloitte: Băncile din România consideră că directiva PSD 2 va schimba regulile jocului în următorii doi-trei ani
Share
Notification Show More
Latest News
Inflația accelerează, conform așteptărilor BNR, dobânzile rămân sus. Când vine prima tăiere de dobândă? BCR: „Cel mai devreme, în februarie 2026”
Analize Stiri de top
Credit Europe Bank devine Nexent Bank. Ce se schimbă, ce rămâne la fel pentru clienții bănci. Și o promisiune: „Suntem pregătiți pentru viitor”, declară Yakup Çil
Stiri de top
FOTO. Caravana9 pornește la drum: Fundația9 transformă cultura într-o mișcare națională, cu ajutorul BRD
Stiri de top
„Taraba cu Parale” ajunge la Mamaia: Lecții interactive de educație financiară pentru turiști și localnici între 11 și 13 iulie
Stiri de top
Cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni. BCR, împreună cu BCR Social Finance, deschide conversația despre protejarea identității locale în agricultură și susținerea fermierilor din Dăbuleni. Nicoleta Deliu-Pașol: ”Avem nevoie să deschidem conversații reale despre rolul economiei în viața comunităților”
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri de top > Sondaj Deloitte: Băncile din România consideră că directiva PSD 2 va schimba regulile jocului în următorii doi-trei ani
Stiri de top

Sondaj Deloitte: Băncile din România consideră că directiva PSD 2 va schimba regulile jocului în următorii doi-trei ani

Cornel Dinu
Last updated: 09/11/2017 13:23
Cornel Dinu 8 ani ago
Share
SHARE

În contextul în care noua directivă privind serviciile de plată PSD 2 (Payment Services Directive) va intra în vigoare anul viitor, Deloitte România împreună cu Reff & Asociații, societatea de avocați reprezentând Deloitte Legal în România, a efectuat un sondaj, în august și septembrie anul acesta, în rândul instituțiilor de credit, companiilor fintech și comercianților, pentru a le afla opiniile și modul în care intenționează să răspundă provocărilor ridicate de această schimbare, atât din perspectivă strategică cât și din perspectiva conformării la noua legislație.

Peste 20 de bănci, inclusiv toate băncile mari din România, au participat la sondaj, astfel că rezultatele oferă o privire reprezentativă asupra impactului PSD 2 asupra pieței bancare din România. Sondajul a fost realizat cu sprijinul Asociației de Plăți Electronice din România (APERO).

„Sondajul nostru a evidențiat faptul că băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei și în urma altor țări din Europa Centrală și de Est în ce privește implementarea PSD 2. Una din cauzele acestei întârzieri ar putea fi lipsa de claritate în ce privește cadrul legal prin care va fi transpusă directiva la nivel național și, de asemenea, apetitul scăzut al băncilor locale, având în vedere că România este o țară în care predomină în continuare plățile în numerar. În ciuda acestei întârzieri, credem că PSD 2 va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani”, a spus Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc și reglementare Deloitte România.

Andrei Burz-Pînzaru, managing partner Reff & Asociații, a adăugat: “Sondajul a arătat că principalele preocupări ale băncilor legate de implementarea PSD 2 sunt securitatea, accesul terților la informațiile privind conturile bancare administrate de bănci și răspunderea ce le revine acestora sub noua directivă, peste 30% din respondeți arătându-se preocupați de aceste teme. Împărtășim aceleași ingrijorări, mai ales având în vedere că reglementările europene publicate până acum nu au oferit suficientă claritate asupra acestor probleme, iar pe de altă parte în România proiectul de lege care transpune directiva nu a fost încă publicat. În opinia noastră, consultanța juridică calificată care satisface cerințele de business, dar totodată asigura conformitatea cu GDPR și PSD 2 va fi esențială în vederea implementării cu succes a proiectelor privind PSD 2 „.

Concluzii ale sondajului în România

* În linie cu tendințele europene, instituțiile de credit din România privesc PSD 2 ca pe o oportunitate, chiar dacă cu mai puțin optimism, dat fiind mediul local dominat de plăți în numerar

* Industria bancară din România are o mică întârziere în implementarea PSD 2 comparativ cu Vestul Europei și cu țările mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est (Polonia, Cehia), având în vedere că peste 50% din respondenții din România au spus că nu au început încă implementarea sau sunt încă în faza de analiză/implementare incipientă. În opinia noastră, acest lucru poate fi explicat și prin întârzierea transpunerii PSD 2 în legislația națională.

* În ciuda acestei întârzieri, băncile aflate în top par să fie într-un stadiu mai avansat de implementare a directivei, ceea ce arată că sectorul bancar românesc funcționează în două viteze.

* Din perspectivă strategică, cu toate că o mare parte a respondenților a întocmit o evaluare privind impactul PSD 2 asupra activității instituției de credit, marea majoritatea a băncilor din România nu și-au cristalizat incă un model de afaceri în lumina noilor reglementări.

* În ceea ce privește impactul PSD 2 asupra veniturilor, instituțiile de credit din România sunt relativ optimiste: aproape 50% consideră că impactul va fi neutru sau ușor pozitiv, în timp ce cealaltă jumătate nu și-a făcut încă o evaluare a impactului asupra veniturilor. Aceste rezultate susțin faptul că până acum PSD 2 nu a reprezentat o prioritate pentru o parte a industriei bancare.

* Băncile românești percep companiile fintech consacrate, băncile de top, precum și noile bănci digitale interesate de piața locală drept principala amenințare competitivă pe care o aduce PSD 2. Explicația acestor rezultate poate fi faptul că intrarea pe piața serviciilor financiare cu succes presupune anumite resurse financiare, precum și o cultură a conformității.

* În ce privește orizontul de timp în care PSD 2 va impacta piața bancară din România, similar tendinței din UE, majoritatea consideră că PSD2 va genera o competiție semnificativă în următorii doi-trei ani.

Cu privire la provocările aduse de PSD 2, piața locală este mai preocupată de securitate decât de asigurarea unei experiențe facile utilizatorului. Majoritatea respondeților din România și-au exprimat următoarele preocupări:
* Consimțământul utilizatorul și autentificarea terților, precum și securitatea;
* Asigurarea conectivității noilor tehnologii cu sistemele back-end  (30% din respondenți și-au declarat preocuparea în legătură cu acest subiect);
* Construirea unei infrastructuri API (interfeţe către aplicaţiile interne) (30% din respondenți s-au declarat preocupați);
* Alocarea răspunderii în cadrul noului sistem ce permite accesul terților la datele bancare ale clienților.

Sondajul a fost o inițiativă mai largă a Deloitte, derulându-se în 18 țări din Europa, în 115 birouri Deloitte. Majoritatea instituțiilor de credit abordate au fost bănci cu focus predominant în retail, un număr limitat fiind centrate pe zona corporativă sau instituțională. Rolurile respondenților au variat, cele mai frecvente poziții fiind acelea de coordonatori (heads of) ai unor linii de business, dar și coordonatori ai programelor PSD 2 și project manageri.

PSD 2 va permite oricărui furnizor extern de servicii financiare să se conecteze la sistemele bancare, astfel că plățile online și piața serviciilor de informaţii cu privire la conturi se va deschide pentru noii actori ai acestei piete, punând capăt monopolului pe care sectorul bancar l-a deținut asupra conturilor consumatorilor și asupra tranzacțiilor privind plățile. Scopul PSD 2 este acela de a crește concurența în statele membre UE prin promovarea inovației, deschizând astfel piața bancară către furnizorii terți care nu sunt supuși aceluiași grad de reglementare (TPP), precum și către companiile FinTech. Un element important al acestei reglementări este acela că băncile  vor fi obligate să-și deschidă platformele prin intermediul așa-numitelor API (interfeţe către aplicaţiile interne) pentru a permite terților accesul la date până acum privilegiate și a le permite inițierea de plăți în numele consumatorilor.

You Might Also Like

Inflația accelerează, conform așteptărilor BNR, dobânzile rămân sus. Când vine prima tăiere de dobândă? BCR: „Cel mai devreme, în februarie 2026”

Credit Europe Bank devine Nexent Bank. Ce se schimbă, ce rămâne la fel pentru clienții bănci. Și o promisiune: „Suntem pregătiți pentru viitor”, declară Yakup Çil

FOTO. Caravana9 pornește la drum: Fundația9 transformă cultura într-o mișcare națională, cu ajutorul BRD

„Taraba cu Parale” ajunge la Mamaia: Lecții interactive de educație financiară pentru turiști și localnici între 11 și 13 iulie

Cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni. BCR, împreună cu BCR Social Finance, deschide conversația despre protejarea identității locale în agricultură și susținerea fermierilor din Dăbuleni. Nicoleta Deliu-Pașol: ”Avem nevoie să deschidem conversații reale despre rolul economiei în viața comunităților”

TAGGED: psd2
Cornel Dinu 09/11/2017
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Cornel Dinu
Follow:
Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.
Previous Article Bancpost lansează campania “Țara ta, Tradiția ta” – primul proiect de educație culturală axat pe promovarea patrimoniului UNESCO din România
Next Article PSD2 între compliance și innovation

– Publicitate –

- Advertisement -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Inflația accelerează, conform așteptărilor BNR, dobânzile rămân sus. Când vine prima tăiere de dobândă? BCR: „Cel mai devreme, în februarie 2026”

23 de ore ago

Credit Europe Bank devine Nexent Bank. Ce se schimbă, ce rămâne la fel pentru clienții bănci. Și o promisiune: „Suntem pregătiți pentru viitor”, declară Yakup Çil

23 de ore ago

FOTO. Caravana9 pornește la drum: Fundația9 transformă cultura într-o mișcare națională, cu ajutorul BRD

o zi ago

„Taraba cu Parale” ajunge la Mamaia: Lecții interactive de educație financiară pentru turiști și localnici între 11 și 13 iulie

2 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?