Britanicii renunţă la ideea de a-şi încredinţa finanţele unei bănci exclusiv digitale de tipul startup, conform noilor date disponibile. Acest declin a fost constatat şi la nivel global, iar datele sunt edificatoare pentru noile strategii din piaţa de banking.
Un sondaj efectuat de RFI Group a relevat o scădere a apetitului în rândul consumatorilor din Marea Britanie între prima jumătate a anului 2017 și a doua jumătate a anului. Disponibilitatea populației de a opta pentru o bancă digitală a scăzut de la 78% la începutul anului 2017 la doar 54% la sfârșitul anului.
Marea Britanie a experimentat în ultimii ani un boom în banci exclusiv digitale de tipul startup, inclusiv Monzo, Atom și Starling Bank. Aceste companii au investit sute de milioane de lire sterline în finanțare și au crescut rapid pentru a atrage sute de mii de clienți. Cu toate acestea, numărul clientilor scade din cauza băncilor tradiționale.
În cele din urmă, tehnologia schimbă tot. Acest fenomen a ajuns cu siguranță și în sectorul bancar. Asistăm şi trăim deja într-o revoluție bancară digitală. Mulţi consumatori explorează alternative bancare digitale. Noii clienţi, nomazi digitali, caută.
Un declin similar se constată la nivel global, potrivit RFI.
Scăderea dorinței Regatului Unit de a face banking cu companii digitale reflectă sentimentele la nivel global. Grupul RFI a constatat că apetitul global pentru furnizorii de servicii bancare a scăzut de la 50% la 44% între prima și a doua jumătate a anului trecut.
În ciuda schimbării de atitudine, analiza RFI a relevat că procentul consumatorilor care utilizează serviciile bancare digitale a crescut de la 58% la 68% în întreaga lume in 2017.
Mai mulți consumatori se îndreaptă către sectorul bancar digital, în ciuda constatărilor, sugerând că favorizează ofertele digitale de la băncile tradiționale în favoarea noilor lansaţi.
„Consumatorii par că preferă ofertele digitale de la băncile existente, clasice, în loc să se îndrepte către companiile noi.”
Charles Green, RFI. „Constatam că băncile tradiționale continuă să-și „facă jocul” în piata digitală. Consumatorii devin din ce în ce mai sofisticați atunci când vine vorba de sectorul bancar digital, nevoile lor vor continua să se schimbe și în timp ce acest lucru se întâmplă, le vedem înclinându-ne spre un model care oferă o alegere a canalelor care include atât ofertele tradiționale, cât și cele digitale.”
Bătalia dintre „nou și tradițional” este în favoare clientilului
Desigur părerile sunt împărțite. Unii analiști consideră că această luptă dintre „banca digitală” și „banca tradițională” este un câștig pentru clienți.
Analişii britanici au constatat că aceste companii provoacă vechea industrie bancară și le obligă să creeze mai multe inovații, aplicații, platforme, servicii și să devină agile. Și în acest fel, băncile sunt în măsură să ofere o mai mare valoare clienților.
Alții consideră că este o chestiune de timp până când generația tânără își va impune cerințele în piața de banking. „Lumea App Banking este încă destul de nouă și cu siguranta că generațiile mai tinere vor adopta mai degrabă această variantă”, consideră analişti economici.
Prin noile companii, clienţii au acces rapid la un de card de debit, fără a merge la bancă cu acte doveditoare de reşedinţă, de exemplu, iar dobânzile sunt similare cu cele practicate de băncile tradiţionale.
„Nomazii digitali” au o aplicație mobilă bine securizată, semnături digitale, transferuri bancare imediate, independență geografică, mai multe conturi legate de card, în mai multe valute.
Unde excelează noile startup-uri şi cum cuceresc piaţa? Ei bine, clienţii apreciază recunoașterea facială și a vocii, combinate cu alocarea instantanee a banilor, după un transfer bancar.
Spre exemplu, Virgin Money a anunțat săptămâna trecută că a cheltuit aproape 40 milioane de lire sterline pentru a-și dezvolta propria bancă digitală din Marea Britanie.
Virgin Money este o marcă de servicii financiare fondată de Richard Branson, cu servicii disponibile în Australia, Africa de Sud și Regatul Unit.
Virgin Money are în prezent operațiuni în Regatul Unit cu 4 milioane de clienți. Compania a fost inițial înființată ca o companie de finanțare personală sub numele de Virgin Direct în 1995, iar marca Virgin Money însăși a fost introdusă în 2000. Virgin Money și-a mărit considerabil mărimea și baza de clienți în 2012, prin achiziționarea așa-numitei „ banci bune” parte din banca naționalizată Northern Rock.
Richard Branson, fondatorul Virgin Records, cu o avere netă estimată la 5 miliarde dolari, este unul dintre cei mai controversaţi miliardari ai lumii, pentru stilul de viaţă excentric şi pentru modul în care îşi cheltuie banii, scrie Business Insider.
Richard Branson a lansat mai mult de 400 de companii împreună cu Grupul Virgin, şi a încercat să exploateze la maximum fiecare industrie care i-ar fi putut aduce profit. Printre firmele deschise de antreprenorul britanic se numără şi companii aeriene, hoteluri, companii de telefonie mobilă, firme de turism şi desigur, bănci.