Anul trecut s-au efectuat un milion de plăţi de taxe și impozite în mediul fizic şi online, peste 38% dintre acestea fiind în mediul online, iar dacă până acum doi ani în categoriile de comercianţi nu vedeam taxe şi impozite, acum încep să apară în top zece, a declarat Elena Ungureanu, Deputy Country Manager pentru România la Visa, în cadrul celei de-a IV-a ediții a Conferinței „Eu plătescu cu cardul”, organizată de publicația online www.BankingNews.ro.
În ceea ce privește plata cu cardul în general, valoarea totală a acestor tranzacții a fost în 2016 de aproape 48 miliarde de lei. Creşterile de la un an la altul se menţin la nivel ridicat, fiind de peste 20%. În prezent, una din două tranzacţii este o plată la comerciant, acest nivel fiind atins încă din 2015 și menținându-se în 2016, a mai sus managerul Visa, care a precizat că vedetele incontestabile pe segmentul caduri au fost plăţile contactless, în 2016 înregistrâdu-se o creștere de 4 ori a numărului de tranzacții și de 5 ori ca valoare a tranzacţiilor.
„Numai în primele nouă luni ale anului, ponderea tranzacţilor contactlesss în total tranzacţii la comercianți a crescut de la 10 la 20%. Practic, una din două tranzacţii cu cardul este contactless. Media europeană a tranzacțiilor contactless este de 30% în total tranzacții la comercianți. Există ţări precum Polonia, Cehia sau Slovacia, unde ponderea tranzacțiilor contactless a depăşit 50%. Trebuie să o luăm pas cu pas și mai întâi să atingem media europeană”, a spus Elena Ungureanu.
România are mult de recuperat însă în raport cu alte țări, ținând cont că ponderea tranzacțiilor cu cardul în consumul privat al populației este sub 10%, mai mult de jumătate, 5,5% din tranzacţii, fiind prin carduri Visa.
„Cash-ul trebuie transferat pe card, ceea ce ar însemna o mai bună fiscalizare și reducerea economiei la negru. Este îngrijorător că numerarul din economie a crescut cu 18% anul trecut. Ca tendinţe, cred că la anul şi în perioada următoare vom menţine creşterea de două cifre a industriei, iar cardul contactless va alimenta această tendinţă”, anticipează Elena Ungureanu.
Nu există motive ca legea cash-back să fie schimbată
În prezent, printr-un proiect de lege se dorește schimbarea legii cash-back prin creșterea pragului pentru comercianții care vor fi obligați să se doteze cu POS-uri, de la 10.000 la 50.000 de euro.
Or, atrage atenția managerul Visa, „motivul pentru care pragul privind cifra de afaceri a companiilor cărora să li se aplice legea cash-back trebuie crescut la 50.000 de euro nu stă în picioare. Unul din motive este că comercianții nu îşi permit să cumpere un terminal, or aceştia nu îşi cumpără terminale, deoarece tot acest efort e susţinut de bănci. Un alt motiv este comisionul pe care trebuie să îl plătească către bancă, care nu poate fi suportat de comercianți, or ratele de inter-schimb au scăzut până la nivelul de 0,2 – 0,3%, deci nici acesta nu este un motiv”.
În curând, Visa va atinge pragul de un milion de cursanți prin programele de educaţie financiară
Educația este unul din motoarele de creştere a economiei şi de bunăstare socială, mai ales că gradul de bancarizare a românilor se situează la 60%, iar România e pe ultimul loc în UE din punct de vedere al înţelegerii conceptelor financiare de bază, a mai spus Elena Ungureanu.
„Pornind de la acest studiu, Visa și băncile partenere au demarat un program de educaţie fianciară, BaniIQ prin care oferă informații financiare de bază pentru toate vârstele. În 2014, am lansat un al doilea program, Bani pe Net. Împreună, cele două programe vor atinge un milion de persoane pregătite. În prezent sunt peste 880.000 de persoane care au participat la pregătire”, a punctat managerul Visa.
Conferința ”EU plătesc cu cardul” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România, în calitate de Parteneri Instituţionali, Banca Transilvania, BCR și Banca Românească – Membră a Grupului National Bank of Greece – Parteneri Principali, Visa, Mastercard, BRD – Groupe Societe Generale și Raiffeisen Bank – Parteneri, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.