Subiectele din sfera financiară, dorințele și interesele elevilor sunt discutate cel mai des cu părinții (81%) și doar o mică parte dintre elevi (14%) vorbesc despre aceste subiecte cu profesorii lor, arată rezultatele studiului realizat în patru școli din județele Argeș, Brașov, Cluj și Constanța, la startul programului-pilot LifeLab by BCR prin Școala de Bani.
Studiu realizat în patru școli, la care au participat peste 1.000 de respondenți
• Cei mai mulți elevi (81%) discută despre bani cu părinții, 44% dintre ei discută cu prietenii și doar 14% cu profesorii. Elevii din clasele mai mari (a VIII-a) și cei din ciclul liceal sunt mai interesați să discute despre finanțe și apelează la mai multe categorii de persoane pentru a se informa despre această temă;
• Temele de interes ale elevilor din sfera financiară sunt câștigarea banilor și investițiile (inclusiv crypto). În discuțiile de grup au reieșit spontan teme de interes precum: economisirea, cheltuirea responsabilă și eficientă a banilor și câștigarea acestora.
Cei mai mulți elevi discută despre bani cu părinții.
Unii părinți au încercat să le transmită câteva obiceiuri financiare sănătoase precum: economisirea, evaluarea valorii reale a unui bun/raportul calitate-preț, cheltuirea banilor într-o manieră rațională, nu bazată pe impuls. Aceste teme au fost menționate și de elevi în cadrul discuțiilor de grup, ceea ce demonstrează că au fost atenți la discuțiile cu părinții.
Prietenii reprezintă, de asemenea, niște parteneri importanți de discuții despre teme financiare. Aproximativ jumătate dintre elevi apelează la colegi/prieteni pentru a-și lărgi orizontul despre această temă. Elevii din clasele mai mari (a VIII-a) și cei din ciclul liceal sunt mai interesați să discute despre finanțe și apelează la mai multe categorii de persoane pentru a se informa despre această temă.
Elevii din școlile LifeLab susțin într-un procent mai mare decât elevii din școlile de control că au discutat despre bani cu profesorii. Această declarație este susținută și de cea mai mare parte a profesorilor care au afirmat că au abordat teme financiare la ore. Profesorii care au abordat teme financiare la ore nu s-au limitat doar la orele de dirigenție pentru a discuta despre finanțe, ci au introdus/legat discuția de noțiunile din materia dumnealor.
Temele edu fin care sunt cele mai de interes pentru elevi sunt cele de câștigare a banilor și investițiile. În discuțiile de grup au spontan temele precum economisire, cheltuirea responsabilă și eficientă a banilor și câștigarea acestora. Elevii din clasele VIII-XII sunt interesați de zona de investiție mai mult decât colegii de la începutul ciclului gimnazial.
Ce dorințe și așteptări au elevii de la un proiect de educație financiară? Dar adulții?
• Peste un sfert (27%) dintre elevi, indiferent de ciclul de învățământ, își doresc să cumpere în următoarele 6 luni device-uri (laptopuri, computere, tablete, smartphone-uri și componente PC), la egalitate cu dorința pentru haine și încălțăminte (27%). În cadrul interviurilor, o parte din liceeni au afirmat că își doresc să își cumpere cât mai curând diverse vehicule (ATV sau automobil) și să facă școala de șoferi.
• Elevii din școlile beneficiare așteaptă ca proiectul BCR LifeLab să le îmbogățească cunoștințele din domeniul financiar pentru a-i pregăti pentru viață și diverse situații, să îi învețe cum pot face bani, să învețe cum să economisească, să investească și să îi ajute să devină antreprenori.
• Profesorii și părinții așteaptă să înțeleagă ei înșiși tainele finanțelor pentru a putea transmite către copii informații relevante și corecte și au nevoie de suport pentru a integra noțiunile de educație financiară într-o manieră corectă, relevantă și inovativă în cadrul materiilor predate;
Copiii și banii. Chibzuiți de mici
• Aproximativ 4 din 5 elevi au bani de buzunar. Cea mai mare parte a sumelor provin de la părinți (86%), urmate de cele din partea bunicilor (53%), bursă școlară, alocație sau de la rude.
• Aproximativ 9 din 10 elevi declară că economisesc, 66% dintre elevi pun o parte din banii primiți deoparte, 23% pun toată suma deoparte și doar 11% aleg să nu economisească. Se observă diferențe comportamentale ale elevilor din cele două cicluri de învățământ, 75% dintre liceeni preferă să economisească periodic o parte din sumele primite (față de 53% din elevii de gimnaziu), pe când 34% dintre elevii de gimnaziu economisesc întreaga sumă, față de 15% dintre liceeni.
Nicoleta Deliu-Pașol: Susținem tinerii din România să aibă curaj și competențe pentru a-și asuma, în cunoștință de cauză, un plan de viață
„În cursurile de educație financiară din cadrul Școlii de Bani, vorbim despre planificare, disciplină, știm de unde plecăm și unde vrem să ajungem. În același mod procedăm și cu proiectele în care ne implicăm. Am pornit de la obiectivul ca LifeLab să genereze o schimbare sistemică, în care educația financiară și abilitățile practice, de viață, să fie mai aproape de elevi și profesori. Aceasta este dorința noastră, să susținem tinerii din România să aibă curaj și competențe pentru a-și asuma, în cunoștință de cauză, un plan de viață.
Rezultatele cercetării ne-au arătat că elevii au nevoie de educație financiară gândită ca educație pentru viață: practic, cu exemple concrete, cu motivații relevante pentru ei. Partenerii care au intrat în proiectul LifeLab au demonstrat în ultimii ani că există soluții pentru educație modernă în România, alături de școală și de profesori, nu împotriva lor.“, a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director de Comunicare BCR.
Studiu realizat în patru școli, la care au participat peste 1.000 de respondenți
Studiul s-a realizat în cele două școli LifeLab, Liceul „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, județul Argeș și Școala Gimnazială nr.1, din Poiana Mărului, județul Brașov și în alte două școli de control, din județele Cluj și Constanța. Cercetarea a avut o componentă cantitativă, peste 1.000 de elevi au răspuns chestionarelor de educație financiară, și o componentă calitativă, în cadrul căreia elevi, profesori și părinți, au luat parte la discuții de tip focus-grup și inteviuri individuale.