Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Flavia Popa, BRD: Rata pe care o ai de plătit ar trebui să fie o sumă la jumătate față de ceea ce ți-ai permite cu ușurință să plătești
Share
Notification Show More
Latest News
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”
Interviuri Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Interviuri > Flavia Popa, BRD: Rata pe care o ai de plătit ar trebui să fie o sumă la jumătate față de ceea ce ți-ai permite cu ușurință să plătești
InterviuriStiri de top

Flavia Popa, BRD: Rata pe care o ai de plătit ar trebui să fie o sumă la jumătate față de ceea ce ți-ai permite cu ușurință să plătești

Gabriela Dinu
Last updated: 20/06/2023 12:17
Gabriela Dinu 2 ani ago
Share
Flavia Popa, secretar general BRD - Groupe Societe Generale, ]n dialog cu Constantin Rudnițchi
SHARE

În episodul 10 al podcastului dedicat educației financiare marca CSALB, Flavia Popa, secretar general BRD – Groupe Societe Generale, dialoghează cu Constantin Rudnițchi, realizator radio-tv, despre importanța educației financiare, a economisirii, cum ne afectează inflația, cum decurg negocierile dintre bănci și clienti și ce însemnă cu credit neperformant.

Contents
Flavia Popa: Îmi doresc să fiu un om educat pentru că asta mă ajută să cresc, să mă dezvoltO bancă este o entitate care face intermediere financiară: atrage de la deponenți bani și îi plasează ulterior în economie, prin crediteBanca oferă produse și servicii, iar dacă a crescut prețul la pâine și la lapte, a crescut și prețul pentru dobândăNiște bani economisiți au de două ori valoarea lorAcest mediu inflaționist poate afecta puterea de rambursare a celui care a luat un credit acum câțiva ani sau a celui care își dorește să ia un credit azi Rata pe care o ai de plătit ar trebui să fie o sumă la jumătate față de ceea ce ți-ai permite cu ușurință să plăteștiBonitatea unui client din perspectiva unei bănci este capacitatea lui de a putea rambursa în viitor banii împrumutațiSuntem deschiși să negociem lucruri importante, de esență ale contractului, dar nu este eficient pentru nimeni să negociem fiecare literă dintr-un contractConciliatorul CSALB este acel terț care ne poate așeza la masa discuțiilor, în afara unui cadru litigios, în afara unui procesCe câștigăm prin CSALB? Câștigăm încredere!Nu este favorabil nimănui să ajungem la un credit neperformantÎn pandemie BRD a amânat plata ratelor pentru 43.000 de credite

Flavia Popa: Îmi doresc să fiu un om educat pentru că asta mă ajută să cresc, să mă dezvolt

Constantin Rudnițchi: Cum vă raportați la educație în general și la educația financiară în particular?

Flavia Popa: Îmi doresc să fiu un om educat pentru că asta mă ajută să cresc, să mă dezvolt, într-un proces de evoluție natural al fiecăruia dintre noi. BRD sprijină educația din România pentru că noi credem că educația, alături de cultură și de sport sunt trei piloni fără de care un popor nu se poate dezvolta.

O bancă este o entitate care face intermediere financiară: atrage de la deponenți bani și îi plasează ulterior în economie, prin credite

Constantin Rudnițchi: Ce trebuie să știe un client atunci când intră într-o sucursală bancară? Ce trebuie să știm despre o bancă?

Flavia Popa: Prima dată trebuie să știe că poate să intre virtual sau fizic în relație cu o bancă. Băncile care nu au canale digitale astăzi, au un handicap! Digitalizarea îți oferă un anumit confort, o modalitate de a economisi timpul și timpul pare să fie marfa cea mai de preț a vremurilor noastre. Pe bănci le ajută să fie mai rapide în a răspunde așteptărilor clienților, le ajută să facă față unei cereri mai mari. O bancă este o entitate care face intermediere financiară: atrage de la deponenți bani și îi plasează ulterior în economie, prin credite. Banca, cu toate regulile ei, cu toate legile la care trebuie să se supună în stricta supraveghere a Băncii Naționale este un garant al siguranței pe care oamenii trebuie să o aibă atunci când vin să-și lase avuția, banii la bancă.

Banca oferă produse și servicii, iar dacă a crescut prețul la pâine și la lapte, a crescut și prețul pentru dobândă

Constantin Rudnițchi: Noi, consumatorii, uităm deseori aceste roluri ale băncii. Dacă am luat un împrumut ne focusăm pe credite, dacă depunem banii într-un depozit bancar ne uităm doar în zona depozitelor. Ne uităm la dobânzi și vedem că acestea cresc. Dați-ne perspectiva unui om din bancă pe acest subiect!

Flavia Popa: Sunt și eu consumator, client, iar când intru în supermarket văd că s-au mărit prețurile. Într-un mediu inflaționist, prețul produselor și serviciilor crește. Revenind la bancă, banca oferă produse și servicii, iar dacă a crescut prețul la pâine și la lapte, a crescut prețul și pentru dobândă. În același timp există și un revers al medaliei: faptul că au crescut dobânzile la depozite. Depozitele sunt mai bine remunerate decât în alte dăți.

Niște bani economisiți au de două ori valoarea lor

Constantin Rudnițchi: Ce trebuie să știm despre un depozit bancar, atunci când lăsăm banii pe mâna băncii?

Flavia Popa: Gestul de a economisi cred că este apanajul oricui și în orice vreme. Niște bani economisiți au de două ori valoarea lor. Faptul că pui banii într-un depozit este un lucru bun atât din perspectiva unui om chibzuit, cât și a faptului că îi ții în siguranță. În România, depozitele sunt adaptate pentru toate tipurile de clientelă, inclusiv pentru minori și pe diferite perioade de depozitare.

Aș puncta un lucru esențial. Depozitele în România sunt garantate de către Fondul de Garantare a Depozitelor în sistemul bancar până la 100 de mii de euro sau echivalent în lei. Observăm și alte tipuri de preocupări care vizează punerea banilor în fonduri de investiții, în titluri de stat, în alte instrumente financiare care să producă un randament.

Acest mediu inflaționist poate afecta puterea de rambursare a celui care a luat un credit acum câțiva ani sau a celui care își dorește să ia un credit azi

Constantin Rudnițchi: Să vedem și cealaltă parte a monedei, adică creditele. Este un an mai complicat pentru cei care și-ar dori să ia un împrumut?

Flavia Popa: 2023 este un an diferit pentru toți din pricina acestui mediu inflaționist. Valoarea banilor este diferită de la o lună la alta. Acest mediu inflaționist poate afecta puterea de rambursare a celui care a luat un credit acum câțiva ani sau a celui care își dorește să ia un credit azi. Atunci când acordăm un credit sau ni se cere un credit, relația client-bancă trebuie să fie de mare încredere. Să purtăm un dialog în care să ne asigurăm că nici banca, nici clientul nu se vor afla la răscruce de drumuri.

Rata pe care o ai de plătit ar trebui să fie o sumă la jumătate față de ceea ce ți-ai permite cu ușurință să plătești

Mi-a rămas în minte vorba cuiva care spunea că atunci când îți iei un credit trebuie să ca rata pe care o ai de plătit să fie o sumă la jumătate față de ceea ce ți-ai permite cu ușurință să plătești. În felul ăsta, durerile de cap, pe termen lung, ale băncii și clientului s-ar diminua. Relația bancară este o relație contractuală care are drepturi și obligații de ambele părți. Prin urmare consumatorii trebuie să știe care sunt termenii și condițiile pe care banca le oferă, care este rata dobânzii, care sunt costurile pe care le implică această relație. Rata dobânzii, comisioanele și taxele înseamnă costul creditului. În plus detalii precum scadențarul, rata de conversie trebuie înțelese și discutate încă de la început, pentru a nu porni cu lucruri necunoscute în această relație.

Bonitatea unui client din perspectiva unei bănci este capacitatea lui de a putea rambursa în viitor banii împrumutați

Constantin Rudnițchi: Cum privesc bancherii bonitatea unui client?

Flavia Popa: Bonitatea unui client din perspectiva unei bănci este capacitatea lui de a putea rambursa în viitor banii împrumutați. Noi ne raportăm la această noțiune pornind de la reguli bine stabilite în sectorul financiar-bancar prin lege, prin reglementări ale Băncii Naționale, iar din perspectiva clientului pornim de la venituri, de la salariul lui și alte tipologii de venituri pe care le are în afara salariului. Acestea din urmă le ponderăm, le ajustăm la normele de care vorbeam, iar din venituri și norme rezultă un grad de îndatorare. La bancă te duci, semnezi niște hârtii și pleci cu niște bani! Te uiți la bonitate și îți pui întrebarea dacă acel client din fața ta va putea rambursa în timp… e o întrebare grea!

Suntem deschiși să negociem lucruri importante, de esență ale contractului, dar nu este eficient pentru nimeni să negociem fiecare literă dintr-un contract

Constantin Rudnițchi: Cât de negociabile sunt contractele de împrumut între un consumator și o bancă? De ce ele devin negociabile în cadrul CSALB și într-o măsură mai mică direct la bancă?

Flavia Popa: Legea în România ne permite și ne obligă să negociem cu clienții noștri. Și acesta e un lucru foarte bun pentru consumatori. Evident că băncile sunt interesate și deschise să facă asta. În industria bancară este nevoie de o automatizare pentru ca lucrurile să se întâmple repede. Să ne imaginăm cum ar fi să acorzi și să monitorizezi 500 de mii de credite de diferite categorii. Și asta mă conduce la ideea că avem nevoie de o oarecare standardizare. Dincolo de acest lucru, în funcție de profilul clientului, de relația noastră cu clienții, există discuțiile și negocierile. Ar fi aproape imposibil să negociezi clauză cu clauză, rând cu rând toate aceste contracte. În plus, rezultatul ar trebui pus într-o matrice diferită de celelalte și urmărit diferit. Da, suntem deschiși să negociem lucruri importante, de esență ale contractului, dar nu este eficient pentru nimeni să negociem fiecare literă dintr-un contract.

Conciliatorul CSALB este acel terț care ne poate așeza la masa discuțiilor, în afara unui cadru litigios, în afara unui proces

Constantin Rudnițchi: Credeți că sunt avantaje pentru suspendarea proceselor în care vă aflați cu clienții și găsirea unei soluții amiabile, prin conciliere?

Flavia Popa: Ca om de formație juridică aș spune că a merge în instanță pentru a o încărca cu procese inutile este păgubos atât pentru consumator, cât și pentru bancă sau statul român. Prin urmare reiterez idea de a căuta soluții în avans și de a nu ajunge în instanță. Iată de unde vine rolul CSALB în subiectul acesta! Conciliatorul CSALB este acel terț care ne poate așeza la masa discuțiilor, în afara unui cadru litigios, în afara unui proces. Ieșim din impunătoarea instanță care încearcă legată la ochi să împartă dreptatea și ne așezăm la o masă de discuții împreună cu un conciliator, ca să găsim o cale echitabilă.

Ce câștigăm prin CSALB? Câștigăm încredere!

Până la urmă asta căutăm cu toții: să echilibrăm lucrurile, să avem o relație de câștig-câștig pentru fiecare din cele două părți ale discuției. Ce câștigăm prin CSALB? Câștigăm încredere! În instanță, după ce câștigă o parte sau cealaltă, este o relație conflictuală, rece. Pe când aici, la CSALB, după ce ne-am conciliat, rămânem în raporturi excelente. Și noi, băncile, nu putem să ne dorim altceva decât încrederea clienților noștri.

Nu este favorabil nimănui să ajungem la un credit neperformant

Constantin Rudnițchi: Ce soluții poate avea banca la îndemână pentru consumatorii care se confruntă cu situații dificile generate fie de situația economică generală, fie de situații particulare, familiale?

Flavia Popa: Când clientul nostru este într-o situație dificilă, și banca poate fi într-o situație dificilă. Și atunci avem un interes fără echivoc, în a încerca să găsim soluții să rezolvăm situația legată de rambursarea creditului. Nu este favorabil nimănui să ajungem la un credit neperformant. Asta înseamnă pentru bancă un eșec în evaluare, un cost al creditului neperformant, costuri de recuperare și de aici o întreagă pleiadă de minusuri.

În pandemie BRD a amânat plata ratelor pentru 43.000 de credite

În pandemie BRD a amânat plata ratelor pentru 43.000 de credite. Avem soluții de conversie, de amânări, de refinanțări, în funcție de nevoia clientului.

Constantin Rudnițchi: Din călătoria numită educație financiară, unde ne aflăm în drumul spre vârful muntelui?

Flavia Popa: Alpiniștii spun că vârful muntelui este doar jumătatea drumului, pentru că trebuie să te și întorci la bază, odată ce ai atins vârful. Făcând paralelismul cu educația financiară, este extrem de important să avem noțiuni economice de bază, nu doar în raport cu banca, ci cu întreaga societate. Fără aceste cunoștințe nu te poți bancariza, iar noi încă avem situații în România de oameni care nu au nici măcar un cont bancar.

You Might Also Like

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

TAGGED: BRD, bani, euro, depozit bancar, credite, educatie financiara, depozite, investitii, Fondul de Garantare a Depozitelor, credit neperformant, imprumut, fonduri de investitii, banci, consumatori, banca, digitalizare, dobanzi, CSALB, client, sucursala
Gabriela Dinu 20/06/2023
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article Guvernatorul BNR și prima întâlnire cu noul premier Marcel Ciolacu. Mugur Isărescu la intrarea în sala Moldova: „Ce de lume!”
Next Article 2022, cel mai bun an al Garanti BBVA în România. Mustafa Tiftikcioğlu: Ne menținem obiectivele pe termen lung de a ne consolida poziția

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

8 ore ago

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

9 ore ago

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

13 ore ago

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

13 ore ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?