Dupa declaratiile venite de la Libra Bank, care acuzau ca relatia dintre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM si banci „a ajuns la un blocaj, intrucat acesta (FNGCIMM) nu mai transmite in timp util raspunsurile privind acordarea garantiilor si nu mai plateste despagubirile”, a venit si raspunsul celor din Agentie.
Iata raspunsul FNGCIMM catre Libra Bank:
„Criticile formulate vizeaza criteriile de garantare, timpul de raspuns al fondului la solicitarile de garantare introduse de banci si acordarea despagubirilor derivand din scrisoarea de garantare. Sa le analizam pe rand!
In privinta criteriilor de garantare, acestea sunt prevazute in conventiile incheiate intre FNGCIMM si banci. Prevederile cuprinse in conventii fac obiectul unor negocieri intre partile semnatare si sunt, de-a lungul timpului, supuse unor modificari menite a le adapta la conditiile concrete din economie. Prin urmare „neclaritatea” unor criterii este imputabila, cel putin in aceeasi masura, si bancilor, deoarece acestea au cel mai mare interes ca dosarele intocmite sa fie complete si sa fie aprobate cat mai repede.
Statistic, timpul mediu de raspuns al Fondului de la primirea documentatiei complete pana la solutionarea cererii de garantare este de 2,36 zile lucratoare.
Nu intotdeauna insa bancile prezinta Fondului toate informatiile necesare acordarii garantiei sau transmit solicitari pentru clienti care nu se incadreaza in criteriile de eligibilitate cuprinse in conventiile de garantare. Ca urmare, Fondul cere acestora clarificari, ceea ce determina prelungirea duratei de soluționare a cererilor de garantare de la 2,3 zile lucratoare la 6,3 zile lucratoare.
Pentru a veni in sprijinul clientilor IMM dar și a bancilor, FNGCIMM intenționeaza sa extinda in urmatoarele saptamani aplicația informatica pe care a pus-o in practica anul acesta pentru programul „Prima Casa” si pentru conventiile-plafon de garantare. Prin intermediul acestei aplicații, orice solicitant de garanție FNGCIMM va putea verifica situatia solicitarii facute (completa sau incompleta, returnata la banca sau luata in analiza) pe pagina de internet a institutiei.
in ceea ce priveste plata „imediata” a garanțiilor pentru creditele neperformate, mentionam ca aceasta e conditionata de justificarea legala a acestora. in cazul prezentat in materialul de luni al MEDIAFAX, Fondul a refuzat plata garantiilor respective. Desigur, este dreptul bancii de a ne actiona in instanta, dar aici nu e vorba despre neplata, ci despre respingerea la plata a unor documente care sunt neconforme convențiilor semnate cu banca in cauza.
In acest context menționam ca in primele 9 luni ale anului 2014, Fondul a solutionat de doua ori mai multe cereri de plata de garanții in comparație cu perioada similara a anului 2013. Fondul are capitaluri proprii in suma de 998.643 mii lei, iar platile in contul garanțiilor executate nu ridica nicio problema privind lichiditatea institutiei.
Subliniem ca garantiile oferite de FNGCIMM pentru creditele acordate de institutiile financiare intreprinderilor mici si mijlocii sunt cele mai lichide garantii pe care aceste instituții le pot utiliza. Garantia acordata de Fond este irevocabila, neconditionata si expresa. Prin garantiile acordate in primele 9 luni ale acestui an, FNGCIMM a susținut un volum de credite pentru IMM-uri la nivelul intregului sistem bancar de peste 3.456 milioane lei. In cazul LIBRA BANK, fara a prezenta cifre, FNGCIMM a sprijinit semnificativ banca in procesul sau de creditare, condiție in care nu ne explicam semnificația și scopul declarațiilor facute de președintele acesteia.
Fata de afirmatii susceptibile de a-i leza credibilitatea institutionala, FNGCIMM isi rezerva dreptul de a le contesta pe toate caile legale, solicitand daunele corespunzatoare prejudiciului de imagine creat.”