În prima jumătate a anului 2022, BRD a realizat un profit net de 617 milioane lei (616,672 lei), faţă de 626 milioane lei în semestrul I 2021, în scădere cu 1,44%, iar rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) s-a situat la un nivel mai mare, de 15,6% în primul semestru al acestui an, în comparaţie cu 12,6% în primul semestru al anului 2021, potrivit unui comunicat al băncii.
La 30 iunie 2022, rata de adecvare a capitalului la nivelul BRD, s-a situat la 21%, reflectând o poziţie de capital solidă.
Potrivit BRD, venitul net bancar a fost în creştere cu 7,6% în raport cu aceeaşi perioadă a anului 2021, în principal datorită creşterii substanţiale a veniturilor din dobânzi, determinată atât de volumele, cât şi ratele de piaţă în creştere. Deasemenea, au crescut semnificativ remunerarea depozitelor atrase, în beneficiul clienţilor retail şi corporate. Costul riscului a fost ţinut sub control. În consecinţă, BRD a obţinut o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) ridicată, de aproape 16%.
“În primul semestru al anului 2022, BRD a demonstrat un bun avânt comercial la nivelul tuturor liniilor de business, în pofida contextului macroeconomic plin de provocări determinat de prelungirea războiului din Ucraina.
În prima jumătate a anului 2022, creditarea a continuat să fie intensă. Creditarea persoanelor fizice a marcat o performanță extraordinară la nivelul producției de credite pentru locuințe (+77% față de semestrul I 2021). Finanțările acordate companiilor au înregistrat o performanță solidă (+16% în dinamică anuală) bazată pe o creștere diversificată. BRD a continuat să se implice în toate programele guvernamentale de sprijinire a economiei cu credite în valoare de 1,4 miliarde lei aprobate în primul semestru al acestui an.
Angajați în sprijinirea tranziției către sustenabilitate, am lansat în luna aprilie credite verzi de nevoi personale și pentru locuințe, continuând, în același timp, să oferim soluții de finanțare sustenabilă clienților noștri companii.
Sprijinindu-se pe o activitate comercială solidă, Grupul BRD a obținut în prima jumătate a anului o performanță financiară robustă. Am înregistrat cel mai bun prim semestru din punctul de vedere al venitului net bancar, în creștere cu 7,6% în raport cu aceeași perioadă a anului 2021, în principal datorită creșterii substanțiale a veniturilor din dobânzi, determinată atât de volumele, cât și ratele de piață în creștere, crescând în același timp semnificativ remunerarea depozitelor atrase, în beneficiul clienților noștri retail și corporate. Costul riscului a fost ținut sub control. În consecință, BRD a obținut o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) ridicată, de aproape 16%.
Într-un mediu tensionat, BRD rămâne angajată în oferirea de sprijin financiar și know-how atât clienților săi, cât și economiei în ansamblu“, a spus François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Société Générale.
Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanţele din leasing, au înregistrat la 30 iunie 2022 un ritm ridicat de creştere anuală, +9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Soldul creditelor nete pe segmentul retail a crescut cu 5,3% în dinamică anuală, susţinut atât de segmentul persoanelor fizice, cât şi de segmentul companiilor foarte mici. Producţia de credite acordate persoanelor fizice continuă să înregistreze o creştere de două cifre: +13% în primul semestru al anului 2022, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, marcând un nou nivel-record pentru un prim semestru, impulsionată de o dinamică remarcabilă a creditelor nou acordate pentru locuinţe (+77% faţă de 30 iunie 2021).
Creditarea companiilor a înregistrat o performanţă solidă (+15,8% faţă de 30 iunie 2021), determinată de activitatea dinamică pe segmentul IMM-urilor (+36,8% faţă de 30 iunie 2021) şi de creşterea solidă a creditelor acordate marilor companii (+7,5% faţă de 30 iunie 2021). BRD a continuat să susţină activ IMM-urile eligibile în cadrul programelor guvernamentale, cu credite în valoare de 1,4 miliarde lei acordate în primul semestru al acestui an, dintre care 33% pentru sectorul agricol. Activitatea de leasing şi-a reconfirmat performanţa solidă, înregistrând o creştere a portofoliului cu 16,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Depozitele clienţilor au atins o medie de 54,1 miliarde lei în primul semestru al acestui an, în creştere cu 4% faţă de primul semestru al anului precedent.
Creşterea depozitelor retail (4,2% în medie) a beneficiat de intrări mai mari în conturile curente ale persoanelor fizice, precum şi de contribuţia importantă a resurselor clienţilor companii foarte mici (+15,1% în medie faţă de iunie 2021). Creşterea depozitelor companiilor (+3,6% în medie faţă de iunie 2021) a fost impulsionată de creşterea susţinută a depozitelor IMM-urilor (+4,8% în medie, semestrul I 2022 vs semestrul I 2021).
BRD menţionează că este unul dintre cei mai activi participanţi în cadrul celor două emisiuni de titluri de stat Fidelis, pentru investitorii persoane fizice, care au avut loc în primul semestru al anului 2022, 1,4 miliarde echivalent lei fiind subscrise prin intermediul reţelei băncii. Îmbunătăţirea experienţei digitale prin intermediul noii funcţionalităţi de înrolare 100% la distanţă a permis creşterea accelerată a numărului clienţilor care utilizează noua aplicaţie mobilă YOU BRD, până la 890.000, la 30 iunie 2022, în creştere cu 164% în raport cu aceeaşi perioadă a anului precedent.
Activitatea comercială foarte dinamică înregistrată de Grupul BRD în prima jumătate a anului a generat un set de rezultate financiare bune, cu venituri totale de 1.642 milioane lei, mai mari cu 7,6% în comparaţie cu primul semestru al anului 2021.
Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere de două cifre, cu un avans important al veniturilor din dobânzi determinat atât de volume, cât şi de rate ale dobânzilor de piaţă ridicate (nivelul mediu al ROBOR la 3 luni a fost de 4,55% în primul semestru al acestui an, faţă de 1,60% în primul semestru al anului 2021). Într-un mediu caracterizat de dobânzi în creştere, avansul veniturilor din dobânzi a fost temperat de costurile de finanţare mai ridicate.
Veniturile nete din comisioane au crescut cu 1,7% în primul semestru al acestui an, impulsionate de activităţile intense la nivelul cardurilor şi pieţei de capital, compensând veniturile mai scăzute din e-banking în contextul migrării clienţilor persoane fizice la noua aplicaţie de mobile banking oferită gratuit, YOU BRD.
Cheltuielile operaţionale au totalizat 853 milioane lei în primul semestru din 2022 (faţă de 814 milioane lei în primul semestru din 2021), în creştere moderată, cu 2,5%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, excluzând contribuţiile plătite către Fondurile de Garantare şi de Rezoluţie (69,2 milioane lei faţă de 49,4 milioane lei în semestrul I 2021).
Potrivit sursei citate, cheltuielile cu personalul (+1,9% în dinamică anuală) au rămas sub control, în condiţiile în care impactul efectului de preţ indus de o piaţă a muncii în continuare tensionată, amplificat de presiunea inflaţiei, a fost parţial compensat de continuarea reducerii structurale a personalului (-562 angajaţi cu normă întreagă în comparaţie cu finalul lunii iunie 2021). În ceea ce priveşte celelalte categorii de costuri, dinamica este explicată, într-o mare măsură, de cheltuielile mai mari legate de unele servicii externe şi utilităţi.
Performanţa operaţională a fost, în general, una foarte solidă, cu un profit operaţional brut în creştere cu 10,7%, la 789 milioane lei, în comparaţie cu 712 milioane lei în semestrul I 2021. Indicatorul cost/venit al Grupului BRD s-a îmbunătăţit cu 2,4 puncte procentuale (dacă excludem contribuţiile cumulate la Fondurile de Garantare şi de Rezoluţie), la 47,7% în semestrul I 2022, de la 50,1% în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Indicatorii de risc, care se află la niveluri confortabile, şi costul riscului, ţinut în continuare sub control, reflectă calitatea foarte bună a portofoliului de credite. La finalul lunii iunie 2022, rata creditelor neperformante (credite neperformante potrivit definiţiei ABE) a atins 2,6%, în scădere în raport cu nivelul de 3,3% înregistrat la finalul lunii iunie 2021, iar gradul de acoperire cu provizioane a crescut la 77% (+3 puncte procentuale faţă de finalul lunii iunie 2021).
Costul net al riscului a înregistrat o cheltuială cu provizioanele de 46 milioane lei (în raport cu o reluare în venituri în valoare de 39 milioane lei în semestrul I al anului trecut), determinată de un mediu economic caracterizat de incertitudine, însă parţial compensată de recuperări importante din portofoliul de credite neperformante şi din portofoliul scos în afara bilanţului.