Proiectul de lege privind insolventa persoanelor fizice este slab, dar este mai bun decat niciunul, a declarat vineri, pentru Agerpres, avocatul Gheorghe Piperea.
„Proiectul de lege privind insolventa persoanelor fizice, care a fost avizat favorabil este slab. Dupa parerea mea, un proiect slab este mai bun decat niciun proiect. Este momentul unei astfel de reglementari, nu de acum, ci de peste patru ani. Din pacate se suprapune campaniei electorale si bineinteles ca va fi privita cu suspiciune din acest motiv. Este o graba care parte sa aiba un iz electoral, dar pe de alta parte este deja prea tarziu pentru a mai trata foarte multe insolvente, care, daca ar fi fost o astfel de reglementare in vigoare in 2010 ar fi putut fi evitate sau facut in asa fel incat sa se introduca un tip special de disciplina financiara in relatiile acestor oameni cu creditorii”, a afirmat Gheorghe Piperea.
Acesta sustine ca legea insolventei persoanelor fizice nu va afecta negativ afacerile bancilor pentru ca pierderile care puteau fi generate s-au si produs.
„Pierderile deja s-au intamplat. Altele nu mai exista. Ar fi putut sa fie foarte mult reduse aceste pierderi daca se lua aceasta masura in 2010. Pe de alta parte, insolventa este o metoda mult mai buna de a trata aceste pierderi decat sa le vinzi colectorilor de creante pentru ca in insolventa, precum cea comerciala, a corporatiilor, gradul de incasare este de 20-60%. Eu cred ca in materie de persoane fizice gradul de incasare se poate duce catre 75%. Acesta este motivul pentru care am spus in 2010 ca daca cineva are resurse sa-si plateasca 75% din totalul creantelor, pentru restul ar trebui sa fie scutit de datorie. Trebuie sa fii absurd sa preferi situatia actuala in care iti recuperezi 2-10-15% din creante tu ca banca, situatiei in care ai recupera 40% sau 60%”, a spus Piperea.
Intrebat daca o astfel de lege ar fi dus la slabirea disciplinei de plata, Piperea a precizat ca la mijloc se afla o absurditate sa „preferi sa ai 1,5 milioane de consumatori care sunt faliti decat sa ai un milion si jumatate de consumatori care iti platesc”.