De cateva luni bune BNR, prin toti reperezentantii sai, indeamna bancile sa adopte politici mai blande cand vine vorba de dobanzile practicate la creditele in lei. Insa bancherii nu se inghesuie la coada dobanzilor mici. Cand BNR scade de trei ori dobanda de referinta, doar- doar creditarea se va dezgheta, bancherii inca nu fac acest pas. De ce? Multi spun ca acum sunt prudenti, neincrederea din piata, indeciziile, creditele restante nu le dau pace. Sa fie oare asa? Pai pana acum se putea si cu buletinul, iar acum nu se mai poate nici cu o mie de acte in plus? Sau nu exista cerere? Se pare ca nu, bancherii au recunoscut-o iar datele bancilor si ale bancii centrale o confirma: bancherii s-au ocupat mai mult cu refinantarea in ultimii 2 ani. Asa ca BNR ii ajuta pe bancheri sa ia atitudine. Insa cred ca BNR ar trebui sa gandeasca o noua strategie de „spalarare a pacatelor”.
Romanii nu mai au incredere in banci, abia daca se mai apropie de o banca, pentru a-si deschide un depozit. Neincrederea clientului a pus un zid intre cei doi parteneri de afaceri, iar astazi clientul fuge de banca. A cui sa fie vina? Stiu ca intr-o relatie ambii parteneri poarta o vina. Asa s-a intamplat si in aceasta relatie. Insa, cand unul greseste la nesfarsit chiar si in ultimul ceas… cred ca cel mai intelept a renuntat de mult! Sa mai mearga la banca, desigur!
Dupa un val vizibil de nemultumire si neincredere, prin procese impotriva bancilor, romanii mai protesteaza intr-un fel: pun banii deoparte pentru a achizitiona un frigider, o masina, un televizor. Doar – doar nu vor ajunge din nou la mana bancilor. Creditarea mai poate astepta mult si bine, daca lucrurile vor continua asa.
Ce fac bancherii in acest timp? Vand produse cu costuri inca mari si merg pe „sinceritate”: cine vrea credit bine, cine nu – nu! Dar relatia dintre cei doi parteneri poate fi si mai incinsa iar bancherii contribuie din plin prin declaratia sefului ARB – Radu Gratian Ghetea, care brusc transmite si domnia sa un mesaj de sinceritate, primul de acest fel, (eu una nu am mai auzit unul atat de… dur!). Vorbind despre problemele cu care se confrunta ei, bancherii, domnia sa a tinut sa prezizeze ca daca clientii nu-si achita datoriile „ori fac puscarie ori li se iau bunurile”.
Acum, dragilor, mergeti la banca cu incredere si cereti multe produse, incredere in partenerul de afaceri, transparenta si mai ales… contracte cu fonturi mari, promotii, dobanzi exorbitante sau asigurari de viata nevandabile. Sau poate visati la America si vreti sa va protejati printr-o lege impotriva falimentului, un lucru groaznic ce se poate intampla, nu din vina ta, dar se poate intampla. Trezeste-te, nu poti face nimic din toate acestea pentru ca bancile, prin vocea celui care astazi te trimite la puscarie, au cerut ca legea protectiei in caz de faliment sa nu existe.
In Romania, am intalnit un paradox: bancile fac si legea de protectie a clientilor! Si tot aici, bancherii te cred din start un om care vrea sa eludeze banca, sa incalce un contract, voit. Cel putin asa reiese din afirmatia sefului ARB. Insa, datele ne arata ca atunci cand au existat probleme, cele care au incalcat voit un contract, au fost, in 99% din cazuri – bancile!
Dar sa revenim la relatie. Daca BNR vrea sa vada aceste tensiuni, poate sa ajute cu ceva la imbunatatirea relatiei? Cum vor primi clientii bancii pe care o reprezinta Radu Ghetea, mesajul transmis aseara? Cum vor merge la banca clientii existeti care deja tremura lunar iar acum mai au un stres la gandul ca daca nu au cu ce sa platesca, vor face puscarie. Sau cu ce avant mai intra un viitor client intr-o banca cand bancherii sunt brusc si duri si „sinceri”.
Nimeni nu spune ca banca este vreo fundatie caritabila, insa pana si seful BNR, chiar si alti bancheri, au recunoscut practicile nu tocmai onorabile si sincere ale unor banci. Onorabil a fost sa alergi dupa ei, sa le promiti marea cu sarea si apoi sa te faci ca nu intelegi cum au aparut problemele, iar tu sa faci in continuare profit. Sinceri nu prea au fost, erau vremuri cand nici un client nu stia cat este DAE, cat va fi rata peste o luna, pentru ca… asa erau vremurile!
Ce ramane de facut cu relatia asta subreda? Seful BNR declara in noiembrie anul treca ca „relatia dintre bancher si client trebuie sa fie de colaborare, nu de ucidere reciproca.” Cum ramane? Unii spera ca noul Cod Civil sa mai ajute clientul ingenucheat de lipsa unei educatii bancare si impins cu grija de banci in groapa cu… euro sau forinti. Altii, inca mai spera ca bancherii sa revina la vechea meserie: bancher pur! Sau cum spunea Mugur Isarescu, in noiembrie: „Increderea depinde de calitatea bancherului, sa va fie clar.”
Declaratia integrala facuta aseara la PRO TV de seful ARB si CEC Bank
„Daca ai primit ceva cu imprumut, trebuie sa-l dai inapoi. Deci sa nu-si inchipuie nimeni ca poate scapa de o datorie: fie face puscarie, fie i se iau toate bunurile”, afirma presedintele ARB si CEC Bank, Radu Ghetea, aseara la PRO TV.