Potrivit unui studiu al Institutului Roman de Evaluare si Strategie, prezentat de presedintele Asirom, Mariana Diaconescu, in cadrul evenimentului ”Un week-end cu presa economica”, organizat de FinMedia si Piata Financiara, romanii sunt caracterizati de o lipsa totala de incredere in industria financiara. in general, si in piata asigurarilor, in particular. Analiza releva faptul ca 46% dintre romani nu au incredere in companiile de asigurari, principalii factori fiind reprezentati de lipsa de educatie si sentimentul de nesiguranta al consumatorilor generat de criza financiara.
Pentru industria de profil, asigurarile auto acopera peste 60% din piata. ”Nivelul redus de educatie in ceea ce priveste necesitatea asigurarilor a condus la aceasta situatie. Totodata, criza financiara a adus cu ea o economie a temerii, care are ca efect scaderea increderii consumatorului. Romanii sunt mai interesati sa-si asigure masina, decat viata sau sanatatea, casa sau bunurile. Practic, clientii cumpara numai produsele si serviciile de asigurari pe care le inteleg, fapt pentru care piata asigurarilor ramane subdezvoltata”, a precizat Mariana Diaconescu.
Presedintele Asirom subliniaza importanta educatiei financiare inceputa inca de pe bancile scolilor, pentru ca ”realmente, asigurarile sunt o necesitate”. In opinia sa, educatia financiara poate avea mai multe abordari, de la prezentarea principalelor concepte de asigurare in scoli, la strategii de management al riscului si produse de asigurari cu componenta investitionala pentru studenti si adulti.
”Abilitatea de a actiona bazat pe informatii si cunostinte solide cresc probabilitatea ca potentialii clienti sa isi schimbe intr-un mod pozitiv atitudinea si spoi comportamentul asupra asigurarilor. In acelasi timp, eu cred ca increderea in activitatile financiare va reveni”, a mai spus Mariana Diaconescu.