Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: VIDEO. Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”
Share
Notification Show More
Latest News
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”
Interviuri Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Interviuri > VIDEO. Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”
InterviuriStiri de top

VIDEO. Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Gabriela Dinu
Last updated: 02/05/2022 13:33
Gabriela Dinu 3 ani ago
Share
Omer Tetik - CEO Banca Transilvania
SHARE
Omer Tetik – CEO Banca Transilvania

Omer Tetik – CEO al Băncii Transilvania, cea mai mare bancă din România, în dialog cu Nela Petrișor – conciliator CSALB, avocat și fost judecător al ÎCCJ și Cătălin Bălan – comunicator CSALB ating subiecte de interes, în context pandemic – relația client-bancă, umanizarea relației financiar-bancare și rolul abcolut necesar al CSALB. „Dacă începutul este bun, poți să construiești mult mai solid relația de acolo înainte”, consideră oficialul BT.

Întrebat despre creșterea dobânzilor și afectarea românilor deja împovărați de creșterea costurilor de viață, Omer Tetik a anunțat că banca se va implica, va „veni cu propuneri proactive”.

Reporter: Doamna Nela Petrișor, care este reacția băncilor și a consumatorilor la conciliere, la împăcare și soluționare amiabilă? Anul acesta se împlinesc 6 ani de conciliere în această relație consumator-bancă!

Nela Petrișor: CSALB a crescut, e limpede acest lucru! A crescut nu doar ca volum, ci și ca substanță, aș putea să spun. Soluțiile noastre au evoluat, abordările au evoluat, numărul băncilor care răspund pozitiv este în creștere. După părerea mea, Centrul nu e doar o alternativă, este o necesitate. El trebuia să apară și a apărut. Prezenta lui în peisajul disputelor în mediul financiar-bancar, reprezintă de fapt o formulă prin care atât băncile, cât și clientii reușesc să-și rezolve situațiile tensionate, altfel decât în instanță, mult mai rapid, fără costuri și de o manieră dedicată fiecărui contract în parte. Deci Centrul e o realizare!

Reporter: Domnule Tetik, cum evaluați utilitatea Centrului? Reprezentați și conduceți cea mai mare bancă din sistemul bancar românesc. Aveți un cuvânt foarte important de spus…

Omer Tetik: Noi la început, așa cum zicea și domnul Alexandru Păunescu când se referea la reacția sistemului bancar, am fost reticenți la înființarea Centrului. Dar în acești 6 ani am văzut utilitatea și necesitatea CSALB. Și acum când mă gândesc la toate fazele prin care am trecut împreună cu clienții, credite în valută, credite în franci elvețieni, foarte multe probleme financiare și crize, îmi pare rău că astăzi nu suntem la al 15-lea, sau al douăzecilea an de aniversare pentru CSALB.

Reporter: Legat de relația bancă-CSALB, ce credeți că ar putea fi îmbunătățit?

Omer Tetik: În urma concilierilor trebuie să ne întrebăm ce lecții învățăm, cum putem crea best practices. În fiecare an apar produse noi, acestea pot aduce probleme noi sau neînțelegeri noi. Vom menține colaborarea deschisă și vom promova mai mult beneficiile și utilitatea Centrului ca să atragem mai multe cereri către CSALB decât să pierdem timp și resurse importante prin litigii din care eu nu văd niciun câștigător.

Reporter: Voiam să o întreb pe doamna Petrișor dacă a observat în ultimii doi ani de criză sanitară vreo schimbare în abordarea băncilor și consumatorilor raportat la negociere?

Nela Petrișor: Înainte, consumatorii înțelegeau rolul conciliatorului foarte asemănător cu rolul judecătorului. Dar nu este așa. Conciliatorul nu este judecătorul dintre cele două părți. Conciliatorul este cel care reușește să îi aducă într-o ipoteză în care contractul lor să poată continua. Instanța pronunță “divorțul”. Ceea ce face conciliatorul aici este să ajute cele două părți să contribuie la supraviețuirea raportului lor juridic.

Reporter: Centrul este văzut, în principal, ca un loc pentru oamenii care au probleme. Pentru cei care nu își mai pot plăti ratele, au o scădere a veniturilor. Poate fi o schimbare de paradigmă, ca acest Centru să se adreseze și oamenilor care nu au neapărat o problemă financiară acută, dar care solicită o negociere cu banca?

Nela Petrișor: Da! Acesta ar fi nivelul următor al dezvoltării Centrului și al dezvoltării percepției pe care băncile ar trebui să o aibă în legătură cu acest Centru. Ca bancă nu trebuie să aștepți să apară problema, nu trebuie să aștepți ca un client să nu-și mai poată plăti ratele, trebuie să intri într-un dialog și un discurs onest și cu cei care plătesc ratele. Pentru că, până la urmă, de ce să plasez într-o poziție inferioară pe acela care a fost corect, dar care are și el, la rândul lui, nevoie de o adaptare a contractului? Între cel care, până la urmă nu și-a estimat riscul corect, față de cel care și-a estimat riscul corect dar pentru care contractul a devenit, totuși, o povară nu trebuie sa se facă diferențe.

Reporter: Care credeți că este avantajul perceptibil pentru bancă al mutării unor litigii din instanță, în soluționare alternativă, amiabilă, prin conciliere?

 

Omer Tetik: Rolul instantelor este pragmatic, fără empatie. Tratează doar cine câștigă și cine pierde într-un proces. Într-o relație comercială nu poate fi un singur câștigător sau o singură parte care pierde. În pandemie România a văzut cât de important este să ai un sistem bancar sănătos, profitabil și deschis să împartă povara. După mulți ani de zile, sistemul bancar a dovedit că vrea să fie un partener de afaceri, partener de dezvoltare. Centrul ne-a ajutat foarte mult când am intrat într-un dialog mai tensionat, mai spre litigios, CSALB interpretează uneori și ca un psiholog, ca un traducător financiar, dar reprezintă și terța parte care nu are un interes, ci caută soluția cea mai bună. Business-ul nostru la Banca Transilvania este despre volume, volume mai mari și poate uneori ratăm să ne ascultăm mai atent clienții. Cu ajutorul Centrului învățăm și noi, face parte și din educația noastră.

Reporter: Doamna, Petrișor, sunteți fost judecător, în prezent avocat și conciliator. Ce mesaj aveți pentru instanțe sau pentru băncile care în continuare preferă să meargă în instanțe cu litigiile pe care le au?

Nela Petrișor: Mai bună e strâmba judecată a părților decât dreapta soluție a unui judecător. Pentru că, până la urmă, părțile știu cel mai bine cum să îți așeze contractul. Pentru consumator, cu siguranță atunci când și-a cumpărat o casă sau un bun, și l-a dorit. De aceea vin oamenii la CSALB, pentru că nu mai pot duce povara unei bucurii. Pentru a readuce lucrurile acolo unde și le-au dorit, pentru că și banca își dorește să aibă clienți, trebuie să îi ajutăm să înțeleagă și să meargă mai departe, prin concesii reciproce.

Reporter: Odată cu creșterea dobânzilor vă așteptați să crească numărul celor care vor avea dificultăți în plata ratelor din cauza majorării dobânzilor?

Omer Tetik: Estimăm că va fi o creștere a numărului de clienți cu dificultăți de plată, temporar cel puțin. Dar, pe de altă parte, în comparație cu alte perioade, în ultimii ani am văzut și o creștere destul de rapidă a veniturilor în România. Așa că, o parte din impact va fi probabil absorbit de această creștere a veniturilor. Am văzut că în România – și mă bucur să văd asta – economisirile au crescut.

Clienții noștri persoane fizice și juridice au creat un buffer, o rezervă pentru perioada asta. Dacă dobânzile vor rămâne sus și o să vedem o schimbare semnificativă a politicii monetare cu o creștere a dobânzilor în continuare, vom veni cu propuneri proactive ca să depășim împreună perioada asta. Nimeni nu a estimat pandemia, nimeni nu a estimat un război atât de aproape, cu riscuri atât de mari. De multe ori clienții sunt supărați pe bănci, că nu acordăm suma cerută pentru un credit, dar încercăm să o diminuăm pentru binele lor.

Reporter: Ce tip de soluții sunt cele mai dorite de consumatori? Cele strict financiare sau vor și altceva de la bancă?

Nela Petrișor: Soluțiile care le duc rata la un nivel de suportabilitate, indiferent de mecanismul prin care se ajunge la asta. Am avut și persoane care au dorit, nici mai mult, nici mai puțin, ca banca respectivă să își ceară scuze. Am avut o speță în care consumatorul mă suna din fața biroului executorului, plângea că era într-o situație disperată. Și am vorbit la telefon cu executorul. Efectiv l-am rugat să mai aibă răbdare pentru că eram în negociere cu banca respectivă și eram foarte aproape de soluție. Era o chestiune de zile. Lucrul acesta s-a întâmplat și a fost un final fericit, dar am avut înțelegere de partea cealaltă. Despre asta vorbim aici: despre umanizarea relației financiar-bancare. Nu avem doar un petec de hârtie care ne leagă. De fapt, ne leagă mult mai mult. Ne leagă ajutorul pe care banca îl dă unei persoane care se află într-o nevoie.

Omer Tetik: Evitarea problemelor sau soluționarea problemelor începe cu semnarea contractului. De la cine, în ce condiții ai împrumutat, ce contract ai semnat? Acesta este începutul relației. Dacă începutul este bun, poți să construiești mult mai solid relația de acolo înainte.

You Might Also Like

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

TAGGED: banca, dobanzi, venit, consumatori, Omer Tetik, CSALB, Banca Transilvania, Nela Petrisor, depozite, Catalin Balan, economisire, banci
Gabriela Dinu 02/05/2022
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article OTP Bank, reacție la atacul cibernetic din această dimineață: Nu au fost vizate informații confindențiale sau date ale clienților
Next Article XTB România: Recesiunea bate la ușă – cum ne salvăm economiile și investițiile în această perioadă volatilă? Sfaturile a nouă analiști economici și investitori

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

2 zile ago

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

2 zile ago

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

2 zile ago

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

2 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?