Educatia financiara a devenit in ultimii ani o prioritate in viziunea de afaceri a bancilor si pe agenda autoritatilor, constituind principalul element care garanteaza cresterea gradului de cunoastere financiara a populatiei si, pe de alta parte, contribuie la un parteneriat sanatos intre institutiile de credit si clienti.
Tot mai multi bancheri considera ca educatia financiara poate reprezenta calea spre recastigarea increderii populatiei în banci, afectata in ultimii ani de criza financiara. Mai mult, exista si opinia ca educatia financiara poate contribui la solutionarea problemelor privind clauzele abuzive, conversia creditelor în franci elvetieni, bancarizarea circulatiei banilor în economie, utilizarea cardului bancar ca instrument de plata, cresterea activitatilor de creditare si de economisire.
Publicatiile online www.BankingNews.ro si www.iLikeBanking.ro au organizat, ieri – 19 noiembrie 2014, la Institutul Bancar Roman, simpozionul cu tema ”Educatia financiara – Prioritate în noul model de business al bancilor”, concept ce alcatuieste cadrul pentru initierea unor discutii aprofundate pe marginea unui subiect care suscita interes în Romania. Structurat sub forma unui seminar, evenimentul faciliteaza o intrevedere captivanta si stimulativa între specialisti din domeniul bancar si mediul academic, reprezentanti ai unor organizatii non-guvernamentale, ai societatii civile si mass-media, studenti si elevi etc. Evenimentul a beneficiat de sustinerea Partenerilor Institutionali – Institutul Bancar Romania si Asociatia Romana a Bancilor – si de BCR, Volksbank, Romanian International Bank si ACCA, in calitate de Parteneri.
Cornel Dinu, Project Manager www.BankingNews.ro: ”Criza financiara a generat o ampla reforma a sistemului bancar din Romania. Bancile comerciale au adoptat un nou model de business, aplicand modificari radicale – pe de o parte – în ceea ce priveste viziunea despre relatia client-banca si – pe de alta parte – asupra perceptiei riscului. În tot acest proces, unul dintre cele mai importante ingrediente este reprezentat de proiectele de educatie financiara, care urmaresc, dupa caz, consolidarea cunostintelor despre rolul bancilor în societate si responsabilizarea oamenilor fata de bugetele proprii, familiarizarea populatiei cu termenii si produsele financiar-bancare, prezentarea de informatii specifice si sustinerea unor cursuri cu profil financiar în institutiile de învatamant. Pe fondul provocarilor alimentate de noua realitate economica si sociala, simpozionul ”Educatia financiara – Prioritate în noul model de business al bancilor” simbolizeaza si stimuleaza actiunea de „umanizare” a perceptiei bancilor în mentalul individual si colectiv, incercand totodata sa gaseasca raspunsuri pentru întrebarile formulate pornind de la subiectul mentionat”.
Gabriela Hartescu, Director General Institutul Bancar Roman: ”Bancile trebuie sa se adapteze in timp real evolutiilor internationale din acest domeniu, noilor modele de business dezvoltate sub impactul reglementarilor specifice, a conditiilor economice actuale si a cerintelor si necesitatilor clientilor. Educatia financiara joaca un rol tot mai important în acest tablou, constituind o prioritate pentru intreaga comunitate bancara. Institutul Bancar Roman, în cadrul strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung, si prin pozitia sa de furnizor de training pentru membrii fondatori (Banca Nationala a Romaniei si Asociatia Romana a Bancilor), care-i permite accesul direct la surse, pentru identificarea nevoilor de training chiar de la si impreuna cu beneficiarii cursurilor, este un catalizator al noilor tendinte din banking, transpunandu-le în programe de training, care au scopul de a dezvolta competente profesionale complexe in concordanta cu noile roluri ale angajatilor din sistem”.
Florin Danescu – Presedinte Executiv, Asociatia Romana a Bancilor: „Asociatia Romana a Bancilor sustine initiativele si contribuie activ la îmbunatatirea nivelului de educatie financiar bancara a consumatorilor. Bancile sunt responsabile în sens pozitiv pentru cunostintele de educatie financiara pe care le-au dobandit romanii care au ales sa le treaca pragul. Obiectivul este dezvoltarea receptivitatii pentru domeniul financiar-bancar prin promovarea unor comportamente, crearea unor deprinderi si atitudini care permit asumarea responsabilitatilor de natura financiara. Impactul pe termen lung al promovarii educatiei financiare consta în reducerea numarului persoanelor excluse social, consumatori informati sistematic si protejati, schimbarea mentalitatii romanilor în privinta banilor tinuti „la saltea” si cresterea surselor de creditare care vor contribui la dezvoltarea economica a Romaniei”.
Corneliu Cojocaru – Expert Principal, Directia Comunicare, Banca Nationala a Romaniei: ”Educatia este principalul vector asupra caruia trebuie sa ne concentram cu totii ca sa putem asigura, pe termen lung, o dezvoltare durabila, economica si sociala, a Romaniei. Un segment nodal îl reprezinta ridicarea, pe toate palierele de varsta, cu pasi cat mai repezi, a nivelului de cunoastere si intelegere a notiunilor financiare. Am in vedere chiar notiuni de baza incepand, de exemplu, cu reînscaunarea denumirii “leu” a monedei nationale în locul uzurpatorului “RON”.
Ionut Stanimir – Director Executiv, Directia de Comunicare, Banca Comerciala Romana: ”În calitate de lider al sistemului financiar-bancar, BCR si-a propus sa fie un conector si un catalizator pentru dezvoltarea Romaniei. Viziunea BCR este sa fie Banca pentru Romania, prin intermedierea si sustinerea dezvoltarii de valori în societate. Suntem datori sa investim în educatia financiara a clientilor nostri. În mod special, suntem datori sa creem cadrul în care educatia financiara sa se transforme în educatie pentru aptitudini si educatie pentru antreprenoriat.”
Alexandra Frunza, Director, Directia Comunicare, Volksbank Romania: ”Viata noastra financiara devine din ce în ce mai complicata si este dificil sa luam decizii potrivite în lipsa unor cunostinte financiare minime. Daca mai adaugam si complexitatea mare a produselor si serviciilor financiare sau bancare, ne dam seama ca informarea corecta este cea mai buna masura de siguranta! Mai mult decat atat, educatia financiara vine în completarea masurilor menite sa garanteze informarea, protectia si consilierea consumatorilor. Iar bancile au o datorie atat morala cat si comerciala în sustinerea si promovarea acestor demersuri, înaintea oricaror alte programe de educatie si responsabilitate sociala. La Volksbank, prioritara în cadrul programelor de CSR este educatia financiara. Anul acesta am avut un proiect educational destinat copiilor si parintilor – „Sambata micilor bancheri”. Campania a avut ca obiectiv cresterea cunostintelor financiare ale copiilor cu varste cuprinse între 5 si 12 ani prin intermediul unor evenimente interactive ce au avut loc în sucursalele bancii. Sucursalele au fost deschise în fiecare sambata, iar copiii au fost invitati sa participe la un tur interactiv al sucursalei, unde au învatat ce sunt banii, cum au aparut ei, care sunt tipurile de monede si bancnote din Romania si din zona euro, cum se folosesc un bancomat sau o masina automata de numarat banii. În cadrul proiectului au fost incluse si cateva case de copii aflate în autoritatea statului, în conditiile în care copiii din aceste centre au si mai putine posibilitati sa primeasca o minima educatie financiara. De asemenea, copiii au fost invitati sa aduca o carte pe care au citit-o, primind la schimb o carte noua – „Povestea Pusculitei” – o poveste creata special pentru aceasta campanie de catre Simona Tache. Volumele colectate de la copii au fost donate unor biblioteci municipale si comunale din zonele în care a avut loc proiectul”.