Tomas Spurny pleaca la 1 octombrie de la sefia celei mai mari banci din Romania. Noul CEO al BCR va fi Sergiu Manea, actualmente Vicepresedinte pentru Corporate Banking si Piete de Capital. Zilele trecute, Tomas Spurny a participat la conferinta ”CSR si Conformitate” la Camera de Comert si Industrie, in cadrul careia a tinut un discurs interesant, axat pe relatia client-banca si pe rolul pe care il au institutiile de credit in societate.
O prima observatia facuta de Tomas Spurny, referindu-se la situatia la zi din societatea romaneasca, a fost ca ”lipseste reprezentarea politica, civica, cineva care sa vorbeasca deschis despre faptul ca fara bancheri si industria bancara, tara ar fi probabil într-o situatie mult mai dificila decat este azi”.
In opinia sa, industria bancara se bazeaza pe incredere si convingere. ”Nu cred ca am facut greseli legale, dar am facut greseli morale. Persoanele care nu sunt multumite de banca cred ca azi au parte de un tratament complet diferit fata de ce primeau in trecut”, a subliniat Tomas Spurny.
Seful BCR a mai declarat ca ”ne-am lovit in ultimii trei ani de dificultati economice fara precedent, ca urmare a faptului ca parte din populatie a ajuns în situatia de a nu-si mai putea plati creditele. Am lansat o campanie ampla care se numeste “Scade Rata”, astfel incat oamenii sa-si poata reduce ratele cu 15 pana la 40 la suta”.
Totodata, Tomas Spurny a precizat ca exista o nevoie de a reaseza relatiile dintre clienti si banca. ”Daca vii la o banca si nu esti nici matematician, nici expert financiar, te vei confrunta cu o multime de termeni care nu-ti vor spune nimic. Trebuie sa subliniem clar riscurile pe care le oamenii le pot intampina atunci cand fac afaceri cu noi”, a evidentiat oficialul BCR.
Publicatia online www.bankingnews.ro va prezinta mai jos discursul integral, extrem de interesant si transant, sustinut de Tomas Spurny, cu cateva zile inainte de a parasi conducerea celei mai mari banci locale.
”Misiunea noastra în aceasta tara este de a cumpara risc – pentru ca noi in fapt oferim bani ca împrumut, asadar cumparam risc si vindem încredere. Încrederea este cel mai important bun, este cel mai important aspect în industria bancara, este motorul care pune în miscare industria pe care o reprezint. Sa ceri, însa, unui bancher sa vorbeasca despre responsabilitate sociala este cam mult, mai ales daca citesti ziare si ai urmarit evenimentele din 2008 pana acum. Daca deschizi ziarele financiare, industria bancara este portretizata ca ceva demonic. Suntem creionati ca fiind oameni care profita pentru a crea nefericire, pentru a crea unor conditii sociale dificile.
Nu sunt de acord cu aceasta perspectiva deoarece cred ca fie ca îti plac sau nu bancile , fie ca îti plac sau nu costumele cu dungi, fie ca îti place întreaga industrie bancara si ceea ce reprezinta aceasta, noi îndeplinim un rol important. Bancile creaza intermediere în economie, si fara intermediere nu poti avea crestere economica, nu poti construi prosperitatea, justitia sociala, nu poti avea o societate civila sau nimic din toate acestea. Lipseste însa reprezentarea politica, civica, cineva care sa vorbeasca deschis despre faptul ca fara bancheri si industria bancara, tara ar fi probabil într-o situatie mult mai dificila decat este azi.
Sa va dau un exemplu: Grupul Erste a investit în Romania în 2006 si a platit pentru banca pe care o reprezint 4.63 miliarde de euro. A fost cea mai scumpa privatizare bancara de pe continent din ultimii 20 de ani, ceea ce arata ca Erste este detinuta de o fundatie care promoveaza si vede potentialul Europei Centrale, de Est si de Sud; în consecinta Grupul Erste a investit în aceasta tara 600 de milioane de euro – în active tangibile ale bancii în ultimii 10 ani. Vorbind despre responsabilitatea sociala de a cumpara risc si a vinde încredere, dupa privatizare, banca si-a crescut bilantul, portofoliul propriu, sume extinse catre economie si persoane fizice de la 27 de miliarde de RON la mai mult de 50 miliarde RON.
Asadar rezultatul net al activitatii Erste din aceasta tara în ultimii 10 ani este reprezentat de profitul cumulativ dintre 2006 si 2014 pentru Grupul Erste si Fundatia ERSTE a fost de 218 de milioane euro cumulativ pe o investitie de 4.6 miliarde. Pentru persoanele carora le plac calculele matematice, acest raport reprezinta o rentabilitate pentru investitor de 1% pe an. Asadar daca pui toti acesti bani într-un cont de economii într-o banca de economii din Austria, rezultatul ar fi fost mai bun.
Cu toate acestea, Erste si-a luat deja un angajament enorm în aceasta tara, si l-a pastrat si continua sa si-l pastreze. Din fericire, în momentul de fata suntem martorii unei situatii mai pozitive pentru performanta bancii, avand în vedere ca iesim dintr-o perioada foarte dificila.
Acum, daca e sa ne întoarcem la responsabilitatea sociala, cred ca exista trei puncte importante.
Primul este încrederea. Întreaga industrie si banca pe care o reprezint se bazeaza pe încredere si convingere. Încrederea este cel mai important ingredient pentru a putea, din nou, crea oportunitati atat pentru cei privilegiati, cat si pentru cei care au nevoie de asistenta.
Cel de al doilea pe care as dori sa-l mentionez azi este nevoia de a reaseza relatiile dintre clienti si banca. Traim într-o lume ce evolueaza rapid la nivel global unde paradigmele relatiilor dintre client si banca s-au schimbat dramatic în ultimii 15 ani, ca urmare a multor motive pe care nu am timp sa le dezvolt în acest moment.
si al treilea lucru pe care as vrea sa-l dezvolt este simetria partilor interesate, simetria investitorilor, a statului si societatii per ansamblu, daca e sa credem teza cum ca responsabilitatea sociala a bancii este sa cumpere risc si sa vanda încredere, pentru a crea prosperitate.
Sa vorbim despre încredere. Ca industrie bancara, si ca o banca individuala, am trecut printr-o expansiune de neimaginat. Adica, daca ne uitam la Romania 2004-2003 nu cred ca multi ar fi putut cumpara o casa prin ipoteca. Azi, situatia este complet diferita, iar bancile, si noi ca banca suntem capabili sa sustinem oameni care au aspiratia de a detine o proprietate. Din nefericire, în Romania au loc schimbari destul de dese ale cadrului legal, si din pacate am facut si niste greseli în trecut.
Nu cred ca am facut greseli legale, dar am facut greseli morale. si azi oamenii ne spun ca nu ne-am schimbat prea mult, iar acest argument face parte din prapastia încrederii. Oamenilor nu le plac bancile pentru ca le considera scumpe, iresponsabile, indiferente la toate aceste lucruri. Ca banca, am acceptat provocarea, si cred ca echipa de top management a BCR s-a schimbat complet filosofia în acest context al responsabilitatii sociale. În ultimii trei ani am lucrat pe mai multe planuri. În primul rand am stabilit o structura în cadrul bancii numita „Customer Experience”, iar persoanele care nu sunt multumite de banca cred ca azi au parte de un tratament complet diferit fata de ce primeau în trecut. Acest lucru, ati putea spune ca nu este important.
Al doilea aspect foarte relevant este faptul ca ne-am lovit în ultimii trei ani de dificultati economice fara precedent, ca urmare a faptului ca parte din populatie a ajuns în situatia de a nu-si mai putea plati creditele. Veti vedea pe strada afise cu lansarea unei campanii ample care se numeste “Scade Rata”, am reusit sa facem în asa fel încat oamenii sa-si poata reduce ratele cu 15 pana la 40 la suta. Ati putea spune ca nu e altceva decat un truc de marketing, dar eu nu cred ca este doar atat, pentru ca investim 200 de milioane de euro pe parcursul mai multor ani pentru a ne asigura ca populatia Romaniei vede niste rezultate tangibile si actiuni clare, pentru ca nu vrem sa fim o sursa de nefericire si dificultati financiare. Vrem ca oamenii sa-si poata trai propriile vieti si sa profite de oportunitatile care suntem siguri ca vor veni.
an al doilea rînd, este foarte important sa ne îmbunatatim relatiile. si nu vreau sa insist prea mult, dar daca vii la o banca si nu esti nici matematician, nici expert financiar, te vei confrunta cu o multime de termeni care nu-ti vor spune nimic. Noi, ca banca, am implementat acum un program pe care eu îl numesc ghid de creditare responsabil. Daca vii la una dintre filialele noastre, vei primi ceva care seamana cu o eticheta de avertizare lipita pe tot felul de produse, iar aceasta eticheta de avertizare este de fapt o carte, care include peste 30 de întrebari pe care ar trebui sa le adresezi bancii înainte de a contracta un împrumut.
Un împrumut te poate ajuta foarte mult daca vrei sa-ti cumperi o casa sau daca întampini o problema de lichiditate, pe care trebuie s-o rezolvi cumva ori daca vrei sa achizitionezi altceva. Dar împrumuturile se pot dovedi foarte periculoase, pentru ca în momentul în care te îndatorezi si nu îti poti plati ratele, vor veni si consecintele, nu numai în Romania, dar oriunde în lume. Astfel, oricine va veni la noi va beneficia de toate aceste informatii si speram ca oamenii vor sti sa profite cat mai mult de ele. Distribuim peste de 100.000 de astfel de brosuri educative, astfel încat sa aratam ca ne luam un angajament ferm sa facem lucrurile cum trebuie, si nu numai; subliniem clar riscurile pe care le oamenii le pot întampina atunci cand fac afaceri cu noi.
Un al treilea lucru de care trebuie sa tinem cont, în ceea ce priveste responsabilitatea sociala si conformitatea cu cadrul de reglementare, este simetria partilor interesate. Am avut o experienta din care am învatat foarte mult în aceasta tara, care printre altele are si probleme legate de volatilitatea sistemului legislativ. Din 15 ani de activitate în sistemul bancar, am facut calculul de curand, am lucrat în 6 sau 7 tari, si trebuie s-o spun ca Romania este cea mai volatila dintre ele, în ceea ce priveste cadrul legislativ. Este foarte dificil sa urmaresti aici ce se întampla în Parlament si sa îti faci o idee despre ce va urma…
O lege pe care o consider problematica este legea 193/2013. Aceasta lege prevede ca oricine are împrumut contractat înainte de anul 2013, se poate duce la banca si poate argumenta ca, indiferent cand a fost contractat împrumutul respectiv, sunt sanse ca el sa fie ilegal. De cand sunt în Romania, pot spune ca aproape am devenit un avocat avizat, pentru ca, avand în vedere esenta directivei EU referitoare la credite si modul în care celelalte tari în care am lucrat au implementat aceasta directiva, pot afirma ca aceasta lege este nedreapta, gresita si din multe puncte de vedere necorespunzatoare, în opinia mea, în contextul European.
Aceasta este opinia mea personala. Ceea ce este însa foarte clar este ca toate aceste reglementari vor avea un impact puternic asupra sectorului bancar din Romania, daca nu se va schimba situatia. Mai simplu spus, tinand cont de legea 193, bancile din Romania, indiferent de actionari si cu investitori diferiti, se vor confrunta cu pierderi majore si nu vom putea sa facem absolut nimic în aceasta privinta.
Cred în simetrie si cred ca acest lucru ar trebui supus dezbaterii publice, pentru a servi interesele societatii si cred ca industria noastra bancara, inclusiv BCR, s-a schimbat foarte mult în ultimii cinci ani. Cred în aceasta simetrie si îmi pun sperante în întelepciunea alesilor publici si în faptul ca lucrurile se vor schimba, astfel încat sa putem beneficia de un viitor mai bun.”