UniCredit Bank a realizat în primul trimestru din 2016 venituri operaţionale consolidate de 393,3 milioane de lei (88,1 milioane de euro), în creştere cu 5,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2015. Această evoluţie a fost susţinută în principal de majorarea volumelor de credite şi depozite faţă de perioada similară din 2015. În acelaşi timp, cheltuielile operaţionale au atins nivelul de 198 milioane de lei (44,3 milioane de euro), în condiţiile în care grupul bancar a continuat să îşi monitorizeze atent costurile. În consecinţă, UniCredit Bank a obţinut în primul trimestru al anului 2016 un profit operaţional consolidat confortabil, de 195,3 milioane de lei (43,7 milioane de euro). În aceeaşi perioadă, profitul net consolidat înainte de interesul minoritar s-a plasat la 108,7 milioane de lei (24,3 milioane de euro), în creştere cu 106% faţă de primul trimestru al anului anterior, se precizează într-un comunicat de presă remis de UniCredit Bank.
Indicatorii financiari ai UniCredit Bank indică o poziţie echilibrată: rentabilitatea anualizată a capitalurilor proprii (ROE) a fost 12,6% la finalul primului trimestru al anului 2016, în vreme ce rentabilitatea anualizată a activelor (ROA) s-a plasat la 1,3%. Raportul între costuri şi venituri s-a situat la 50,3%, în scădere faţă de anul anterior şi mult sub nivelul sistemului bancar.
La fel ca în anii precedenţi, banca a analizat atent riscurile efective şi potenţiale, reflectându-le adecvat în nivelul de provizionare. Astfel, cheltuiala cu provizioanele pentru credite a ajuns la 28,7 milioane de lei (6,4 milioane de euro) la 31 martie 2016. Rata de acoperire cu provizioane a creditelor din bilanț a fost de 8,46%, iar costul riscului anualizat de 106 bp. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu improbabilitate de achitare integrală a obligaţiilor din credite (definiţia EBA*), s-a situat la 14,74%.
Volumul activelor consolidate la 31 martie 2016 a totalizat 33,3 miliarde de lei (7,4 miliarde de euro). Portofoliul de credite brute, inclusiv finanţările acordate prin leasing, s-a plasat la 24,3 miliarde de lei (5,4 miliarde de euro), evoluţia pozitivă a acestuia fiind susţinută în principal de creşterea volumului finanţărilor acordate clienţilor din segmentul companii, a creditelor de consum pentru clienţii persoane fizice precum şi a finanţărilor prin leasing. Totodată, depozitele clientelei se situează la un nivel de 17,9 miliarde de lei (4 miliarde de euro).
UniCredit Bank a înregistrat un nivel de solvabilitate de aproximativ 13,8% la 31 martie 2016, confortabil peste pragurile reglementate şi recomandate.
“Am început anul cu evoluţii foarte bune atât în segmentul de companii, cât şi în cel de retail – unde, aşa cum am anunţat încă de anul trecut, urmărim o accelerare a activităţii şi o creştere a cotei de piaţă. Ca atare, în paralel cu consolidarea poziţiei solide în segmentul de companii, am desfăşurat numeroase proiecte prin care să putem oferi clienţilor persoane fizice produse mai simple, inovatoare, platforme digitale moderne şi procese mai simple, care să le uşureze viaţa şi interacţiunea cu banca.
Rezultatele obţinute în primele trei luni din an demonstrează faptul că ne îndreptăm în direcţia corectă: faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în martie 2016 numărul de clienţi persoane fizice a fost mai mare cu circa 12% faţă de martie 2015.
Totodată, divizia corporate a păstrat direcţiile strategice din anul 2015, concentrarea fiind în continuare pe finanţarea economiei reale, îmbunătăţirea produselor şi creşterea satisfacţiei clienţilor. În contextul lichidităţii din piaţă, volumul de depozite aferent clienţilor companii a crescut cu 47% faţă de martie 2015, în timp ce în zona de credite corporate creşterea în acelaşi interval a fost de 11%”, a declarat Răsvan Radu, Country Chairman UniCredit în România şi CEO al UniCredit Bank.
Ca noutăţi din sfera produselor şi serviciilor bancare pentru clienţii corporate, unul dintre proiectele majore desfăşurate în primul trimestru a vizat implementarea (efectivă începând cu aprilie 2016) a Serviciului de Debitare Directa Interbancară în lei în format SEPA (SDD), conform proiectului naţional care prevede adoptarea standardelor SEPA pentru instrumentele de plată în moneda naţională – transfer credit şi debitare directă. UniCredit Bank, ca membru activ al comunităţii bancare din România a avut un rol important în desfăşurarea proiectului, implicându-se activ în fazele de proiectare şi implementare, ce au fost desfăşurate împreună cu alte instituţii financiare, ARB si Transfond, sub avizul Băncii Naţionale. Astfel, UniCredit Bank oferă clienţilor săi o gamă completă de servicii pentru plăţi şi încasări în format SEPA, atât în monedă națională cât și în euro.
În acelaşi timp, segmentul de cofinanțare a proiectelor cu fonduri europene şi-a menţinut evoluția remarcabilă, soldul utilizărilor de credite de către beneficiarii de fonduri europene majorându-se cu 60% în intervalul 31 martie 2015 – 31 martie 2016.
În zona de retail, începutul de an a marcat continuarea procesului de digitalizare a produselor şi serviciilor oferite, o direcţie strategică asumată de bancă, precum şi dezvoltarea şi adăugarea de functionalităţi noi aplicaţiilor de Mobile şi Online B@nking. Rezultatele acestor demersuri sunt deja vizibile, creşterea gradului de penetrare a produselor digitale în rândul clienţilor fiind semnificativă. Spre exemplu, numărul de utilizatori ai aplicaţiei de Mobile B@nking înregistrat la finalul primului trimestru din 2016 a fost de patru ori mai mare faţă de cel din martie 2015. În acelaşi timp, în primul trimestru din 2016 banca a lansat carduri de tip contactless, înlocuind inclusiv cardurile din portofoliu cu produse de acest fel – proces care va continua pe întreg parcursul anului.
În ceea ce priveşte UniCredit Consumer Financing, companie membră a Grupului UniCredit, aceasta a continuat să îşi consolideze poziţia în segmentul creditelor de consum, înregistrând în primul trimestru din 2016 o creştere aproape dublă a volumului de vânzări faţă de acelaşi interval din anul precedent. Volumul de vânzări în magazine, realizate în contextul parteneriatelor strategice încheiate cu marii comercianţi, a fost de 4 ori mai mare în perioada ianuarie-martie 2016 faţă de anul precedent, iar numărul de carduri emise – cu 40% mai mare la sfârşitului lunii martie 2016 faţă de acelaşi interval din 2015.
Totodată, pentru UniCredit Leasing rezultatele primului trimestru din 2016 au fost remarcabile – primele trei luni reprezentând cel mai bun trimestru din existenţa companiei în privinţa valorii bunurilor finanţate. Astfel, volumul noilor finanţări acordate în primele trei luni din 2016 a fost de 79,3 milioane de euro iar valoarea de achiziţie a bunurilor finanţate de 95,4 milioane de euro.