Exista o lege care ii apara pe clientii inselati de banci. Intru apararea intereselor colective ale consumatorilor, Uniunea Europeana are legi din 1998. La fel are si Romania, stat membru UE, chiar daca ele nu se aplica. Ea este in vigoare dar nu a fost aplicata pana acum, desi dateaza din 2004, este aplicabila din 2007 si a fost intarita in 2011, care are ca scop chiar sistarea practicilor abuzive repetate ale comerciantilor. Este vorba despre HG 1553/2004.
Potrivit economica.net, aceasta HG spune ca niste autoritati competente trebuie sa apere interesele colective ale consumatorilor, daca legile sunt incalcate. in acest sens, aceste autoritati, sesizate de o asociatie de profil autorizata, trebuie sa initieze actiuni de URGENTA pentru incetarea practicilor ilicite/abuzive in ceea ce priveste clauzele abuzive in contractele incheiate intre consumatori si comercianti, contractele de credit, pachetele turistice sau teleshopping-ul si nu numai. Actiunile in incetare sunt folosite cu succes la nivelul statelor membre UE, cu exceptia Romaniei.
„Actiunile in incetare sunt menite sa determine incetarea sau interzicerea incalcarilor care contravin intereselor colective ale consumatorilor. Apropierea legislatiilor in temeiul directivei permite cresterea eficientei acestor actiuni si buna functionare a pietei interne. Incalcarile avute in vedere se refera, in special, la creditele de consum, pachetele de servicii pentru vacante si circuite, clauzele abuzive in contractele incheiate cu consumatorii, contractele la distanta si practicile comerciale neloiale”, se arata in sinteza Directivei europene publicata pe site-ul UE.
Interesul colectiv, potrivit HG, inseamna „scopul, a doi sau mai multi consumatori, care urmareste recunoasterea unui drept prevazut de lege”. Practica ilicita inseamna „orice actiune sau inactiune prin care sunt incalcate dispozitiile actelor normative prevazute in anexa si care afecteaza interesele colective ale acestora”.
Astfel, ar putea disparea dobanzile care variaza dupa indicatori necunoscuti, dobanzile fixe care cresc, comisioanele nejustificate de tot soiul sau cele care sunt introduse in timpul derularii contractelor.
Iata ce declara, in 2011, Constantin Cerbulescu, fostul presedinte al ANPC despre HG 1553/2004. intrega monitorizare este disponibila aici.
„Cerbulescu: Deci, un consumator care considera ca exista o fapta ilicita pe care el o reclama, o face in primul rand la nivelul asociatiei respective, asociatie care, pe cale amiabila, incearca sa rezolve aceasta situatie, dupa care, daca nu se rezolva, se adreseaza autoritatii noastre (…) Daca constatam ca exista o practica ilicita, autoritatea intervine pe langa sanctiune cu mentiunea de incetare a acestei practici in termen de maxim 20 de zile (…) Daca nu face acest lucru este din nou sanctionat si intervenim, avem posibilitatea chiar sa suspendam activitatea.