[dropcap]A[/dropcap]ngajata intr-o lupta permanenta cu vidul de imagine si de incredere cauzat de procesele pe clauze abuzive, Volksbank a reusit in ultimii doi ani sa remodeleze perceptia publicului larg fata de institutia de credit, mizand pe o schimbare de atitudine si pe constructia unei abordari diferite.
Investitiile puternice alocate modernizarii agentiilor si infrastructurii IT (aproximativ 20 milioane de euro in 2013), simplificarea si standardizarea ofertei de produse si servicii, initierea unui nou model de business, asumarea unei strategii de comunicare inedite, alcatuirea unei noii echipe de management (proces care va culmina cu adoptarea unei noi structuri organizatorice de la 1 iulie 2014) si desfasurarea unor ample programe de training pentru angajatii bancii au constituit pentru Volksbank atuurile reasezarii pe piata bancara.
Toate aceste elemente au facut ca marca Volksbank sa devina din ce in ce mai puternica, inregistrand in 2013 cea mai mare crestere a notorietatii asistate dintre cele mai mari zece banci locale dupa active. Probabil ca cel mai important indicator ce demonstreaza ca imaginea Volksbank se repara este reprezentat de numarul de clienti noi ai bancii.
In ultimii doi ani, Volksbank a reusit sa-si majoreze portofoliul de clienti activi cu 38%, iar numai in 2013, banca a atras aproximativ 30.000 de clienti noi ajungand la un total de circa 190.000 de persoane, in crestere cu 19% fata de anul anterior. Segmentul tinta pentru Volksbank a fost constituit de tinerii profesionisti din mediul urban. Un alt element interesant, punctat de presedintele Volksbank, Benoit Catel, este faptul ca 34% dintre clientii bancii utilizeaza serviciul de Internet Banking.
Pe fondul rezultatelor consemnate in ceea ce priveste apropierea de clienti, Volksbank a acordat in 2013 persoanelor fizice credite in valoare totala de 41 milioane de euro, imprumuturile de consum fara garantii insumand 30 milioane de euro. Totodata, banca a atras de la clientii persoane fizice economii in valoare de aproximativ 134 milioane de euro.
Benoit Catel: Respectam deciziile judecatorilor, dar asta nu inseamna ca suntem de acord cu ele
Benoit Catel, presedintele Volksbank, a profitat de intalnirea cu jurnalistii, prilejuita de anuntarea rezultatelor consemnate de banca in 2013, pentru a da cateva explicatii cu privire la procesele pe clauze abuzive in care Volksbank este parte. Seful bancii a tinut sa sublinieze faptul ca Volksbank respecta deciziile judecatorilor, insa nu este acord cu ele. „Nu contest deciziile judecatorilor, dar nici nu pot fi de acord cu acestea”, a evidentiat Benoit Catel.
Pornind de la argumentele formulate de judecatorii care au decis eliminarea comisionului de risc, respectiv faptul ca acest cost nu are justificare economica pentru ca banca nu are niciun risc si nu ofera niciun serviciu asociat acestei taxe, garantarea cu ipoteca a creditului confera siguranta bancii si imposibilitatea clientului de a negocia comisionului amintit, Benoit Catel a furnizat contra-argumente pentru aceste motivatii.
In opinia sa, o banca isi asuma riscuri de fiecare data cand acorda un credit, principalul risc fiind acela de nerambursare a imprumutului. ”Riscul este parte a deciziei de acordare a unui credit, iar pentru asumarea riscului trebuie sa primesti o remuneratie, pentru ca nu exista servicii gratuite. De aceea exista banci, sa-si asume riscurile pe care persoanele fizice nu le pot asuma, iar aceste riscuri implica pierderi ce trebuie acoperite dintr-un comision”, a subliniat seful Volksbank.
In privinta garantarii creditelor ipotecare cu imobilul achizitionat, Benoit Catel a precizat ca de-a lungul timpului valoarea garantiei se modifica in functie de preturile de pe piata imobiliara, ceea ce arata faptul ca si o finantare cu garantii este supusa riscului. Oficialul Volksbank a mentionat ca o garantie imobiliara nu acopera riscul unui credit, evidenta acestei afirmatii fiind sustinuta de anii de criza financiara, in care pretul apartamentelor a scazut vertiginos, bancile fiind in imposibilitatea de a-si recupera toti banii imprumutati in cazurile de neplata.
Pe de alta parte, Benoit Catel a subliniat faptul ca toti clientii au fost constienti de existenta comisionului de risc la semnarea contractelor, intrucat acest cost a fost stipulat clar in toate documentele bancii, inclusiv in graficul de rambursare. In cazul in care clientii ar fi dorit negocierea unui paragraf sau a unui cost stipulat in contracte, acest lucru ar fi fost posibil.
Seful Volksbank a mai evidentiat faptul ca argumentele Volksbank nu sunt luate in considerare de judecatori. ”vom respecta deciziile, dar vom continua sa explicam de fiecare data despre ce este vorba, sa sustinem argumentele noastre”, a conchis Benoit Catel.