[dropcap]I[/dropcap]nstitutul Bancar Roman este un catalizator al noilor tendinte din banking, transpunandu-le in programe de training, care au scopul de a dezvolta competente profesionale complexe in concordanta cu noile roluri ale angajatilor din sistem.
Dr. Gabriela Hartescu, directorul general al Institutului Bancar Roman, subliniaza, in cadrul unui interviu acordat www.iLikeBanking.ro, ca in oferta de programe a institutiei sunt aproximativ 100 de tematici, mare parte fiind teme noi, introduse incepand de anul trecut, celelalte fiind actualizate in functie de cele mai noi tendinte din industrie.
Potrivit Dr. Gabrielei Hartescu, in 2013 Institutul Bancar Roman a avut circa 2.000 de participanti la programele proprii (cu 600 de participanti mai mult decat in 2012).
– Cum apreciati evolutia resurselor umane din sistemul bancar din Romania si cum se pozitioneaza Institutul Bancar Roman fata de nevoile de pregatire din domeniul de profil?
– Resursa umana din sistemul bancar se adapteaza din mers evolutiilor din industrie, noilor modele de business dezvoltate sub impactul reglementarilor specifice, a conditiilor economice actuale si a cerintelor si necesitatilor clientilor (persoane fizice si juridice). Institutul Bancar Roman, in cadrul strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung, si prin pozitia sa de furnizor de training pentru membrii fondatorii (Banca Nationala a Romaniei si Asociatia Romana a Bancilor), care-i permite accesul direct la surse, pentru identificarea nevoilor de training chiar de la si impreuna cu beneficiarii cursurilor, este un catalizator al noilor tendinte din banking, transpunandu-le in programe de training, care au scopul de a dezvolta competente profesionale complexe in concordanta cu noile roluri ale angajatilor din sistem.
– Care sunt principalele cursuri de nisa organizate de Institutul Bancar Roman si care dintre traininguri sunt cele mai frecventate de persoanele care lucreaza in domeniul bancar?
– Putem exemplifica cu programele de training care acopera managementul riscurilor, cum ar fi: seminarii aplicate privind noile cerinte prudentiale pentru institutiile de credit si societatile de investitii, Basel III, procesul intern de adecvare a capitalului la riscuri (ICAAP), etc. Atat anul acesta, cat si anul viitor, ne asteptam sa se mentina acelasi interes crescut pentru seminarii hard skills, ultratehnice si ultraspecializate.
– In ce masura facilitatile furnizate de Institutul Bancar Roman acopera nevoile de pregatire ale personalului bancar din tara noastra?
– Institutul Bancar Roman are in portfoliu o gama variata de programe de training: cursuri de pregatire pentru sustinerea examenelor aferente certificarilor internationale (ACCA Association of Chartered Certified Accountants, CEFA Certified European Financial Analyst, etc), seminarii tehnice (1/2 zi 2 zile), invatamant profesional la distanta (cu sesiuni de pregatire si examinare la clasa), cursuri autorizate de ANC (Autoritatea Nationala a Calificarilor) pentru ocupatiile din COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania), conferinte si mese rotunde, etc. De asemenea, in cadrul Institutului Bancar Roman functioneaza singurul centru de evaluare si certificare a competentelor profesionale pentru sectorul financiar bancar. Recent am inceput sa oferim si servicii de consiliere in cariera. in plus, Institutul Bancar Roman are centre zonale in aproape toate resedintele de judet si centre regionale in cele 8 regiuni administrative ale tarii, fiind prezent activ si in tara, nu numai in Bucuresti.
– Cum s-a adaptat Institutul Bancar Roman la politicile de resurse umane sustinute de banci dupa criza financiara si la conceptele banking-ului modern?
– In oferta noastra de programe sunt aproximativ 100 de tematici, mare parte fiind teme noi, introduse incepand de anul trecut, iar celelalte au fost actualizate in functie de cele mai noi tendinte din industrie, astfel incat in 2013 am avut circa 2.000 de participanti la programele noastre (cu 600 de participanti mai mult decat in 2012). Oferta de programe a Institutului Bancar Roman poate fi consultata la www.ibr-rbi.ro. Mesajul nostru este ca personalul nu reprezinta ”un element de cost”, ci o resursa, care contribuie la cresterea performantei, masurata nu numai in functie de realizarea anumitor indicatori financiari, dar si in functie de calitatea serviciilor oferite. Calitatea resursei umane indica capacitatea bancilor de a livra valoare clientilor lor.
– Cum caracterizati piata muncii din domeniul bancar si care sunt previziunile pentru 2014 pentru acest segment?
– Previziunile privind piata muncii pot fi eventual enuntate de un expert in resurse umane. Cred totusi ca, sub impactul tehnologiei, a faptului ca tot mai multe produse si servicii bancare pot fi accesate/oferite in mediul virtual, va continua procesul de restructurare si, probabil, numarul agentiilor bancare va scadea. in privinta training-ului, intrucat majoritatea bancilor si-au dezvoltat resurse interne pentru asigurarea competentelor soft angajatilor proprii (vanzare, negociere, time management, etc.), Institutul Bancar Roman va continua sa se axeze pe dezvoltarea si oferirea de programe de training complexe.