Un studiu* comandat de Erste Group si BCR releva faptul ca procentul utilizatorilor de online banking din Romania a crescut in ultimii 3 ani, de la 2% la 6% si ramane pe un trend evident ascendent.
BCR, datorita numarului mare de clienti, are in fapt cea mai mare comunitate de utilizatori ai serviciilor bancare digitalizate/e-banking, cu peste 250,000 de utilizatori activi. “Diferenta intre bancile specializate si bancile mari este adresabilitatea serviciilor. Practic alfabetizarea digitala in Romania este asigurata de bancile cu portofolii mari de clienti, cum este si BCR. in termeni de digitalizare, prioritatea BCR este transferul de la operatiunile cash la cele non-cash prin oferirea de servicii de plata moderne si simple pentru fiecare tip de client” declara Catalin Ionescu, sef Departament EChannels BCR.
Atunci cand vine vorba de interactiunea cu banca, studiul comandat de Erste Group si BCR releva faptul ca aproape o cincime din totalul romanilor bancarizati se bazeaza pe un mix intre folosirea serviciului de online banking sau mobile banking si o vizita la o sucursala.
Acelasi studiu arata ca, 69% dintre cei care detin deja produse bancare folosesc cel mai des zona de self service unde efectueaza plati, fac depozite si retrageri, acesta fiind canalul de tranzactionare folosit cel mai des. Zona de consiliere rapida este folosita de peste 60% din respondenti pentru operatiuni de tranzactionare.
28% dintre utilizatorii de Internet banking folosesc acest canal pentru a face plati fara numerar, ordine de plata sau pentru a-si verifica situatia contului.
63% dintre respondenti se informeaza cu privire la produsele bancare direct din unitatea bancara, 51% solicita consiliere, iar 28% are ca principala sursa de informare familia sau prietenii.
in Romania, 26% dintre respondenti cu varste cuprinse intre 30-49 ani detin un smartphone, 14% o tableta, 47% au un PC si 41% un laptop / notebook. 47% din utilizatorii de smartphone si tablete folosesc internet banking-ul pe telefoane sau tablete pentru plati si ordine de plata, iar 41% folosesc un browser pentru verificarea conturilor si a soldului.
BCR are in portofoliu 2 (doua) aplicatii pentru smartphone, 24 Banking si eToken BCR cu peste 70,000 si respectiv 10,000 de descarcari de catre client si se pregateste sa lanseze in aceasta toamna varianta de mobil pentru aplicatia Asistentul Financiar BCR.
In programul de incurajare al platilor cu cardul (BUN DE PLATa) de la BCR, clientii primesc bani inapoi la fiecare tranzactie, iar cheltuielile lor sunt afisate si categorisite automat in Internet banking (prin Asistentul Financiar). Toate aceste elemente vin in ajutorul clientilor si ii indruma spre modalitati moderne de plata.
Putem, astfel, vorbi de valul doi al digitalizarii serviciilor bancare in Romania prin instrumente de asistenta si educatie financiara, cat si de recompensare care creeaza clientilor confortul si obisnuinta de a plati fara numerar, de a-si urmari periodic veniturile si cheltuielile, de a face predictii pentru propriul buget si de a stabili tinte de cheltuieli, economii si investitii.
*Studiul a fost efectuat in februarie 2014 si a fost folosita metoda CAPI (Computer Aided Personal Interviewing – interviu fata in fata).Grupul tinta intervievat a fost format din populatia bancarizata din Romania cu varste cuprinse intre 15 si 65 ani.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 1238 de persoane (1013 repondenti din populatia bancarizata si 225 repondenti din zona clientilor Mass Affluent.