Bancile sunt prea ocupate ‘sa badijoneze’ si sa vindece ranile trecutului, ale politicii de creditare dinaintea crizei, ca sa relanseze creditarea in acest moment, apreciaza guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu. Unii se ambitioneaza sa spuna ca nu isi revine creditarea, dar atunci cand ai atatea rani din trecut de vindecat, de badijonat, este greu sa vorbesti de creditare cand te ocupi de alte lucruri’, a declarat miercuri Mugur Isarescu, in cadrul conferintei internationale cu tema ‘Instrumente juridice de restructurare si relansare a companiilor din Romania’.
Oficialul BNR a spus ca banca centrala nu a introdus restrictii ale creditarii, pentru ca noile norme sunt in avantajul creditorilor si ca este vorba de o disciplinare a creditului. „Si in prezent, presa spune ca am introdus restrictii la creditare pentru ca am limitat creditul de consum la 5 ani. Pai nu am introdus restrictii, acestea sunt in avantajul creditorului, fac parte din disciplinarea creditului, dintr-o civilizatie a creditarii”, a afirmat Isarescu.
El a explicat ca, dupa 2008, BNR a atras atentia in repetate randuri asupra riscurilor asociate unei creditari expansive cu ritmuri mari, de 80 -90% pe an. ‘Si acum mai vin la mine persoane si imi spun: domnule, am luat si eu un credit acum 5 ani pe 10 ani, un credit de consum de 80 de milioane si abia am platit 20 de milioane. Ce am platit eu? Ai platit ce ai semnat. Pai nu mai stii ce ai semnat?’, a spus Isarescu.
Oficialul BNR a declarat ca, dupa 2008, piata de consultanta din Romania a inregistrat o cerere din ce in ce mai mare pentru servicii de restructurare/ reorganizare. Isarescu a apreciat ca restructurarea companiilor este un proces extrem de complicat, chiar mai complicat decat restructurarea unei economii nationale, in primul rand pentru ca managerii restructurarii au obligatia sa demonstreze ca au o performanta net superioara celor care au condus compania pana atunci.
„Indiferent de cauze, putem vorbi de ineficienta sistemului de management din trecut, care a condus voit sau nevoit la aceasta situatie, sau neadaptarea politicilor, sau deteriorarea mediului de afaceri, care uneori se deterioreaza atat de puternic (…) Nici cei mai buni experti si manageri de criza nu vor accepta usor, sau deloc, sa preia o companie care a depasit deja un prag de avarie, pentru ca si-ar asuma o misiune imposibila”, a mai spus Isarescu.