Experienta ne-a demonstrat ca reducerea poverii financiare a clientilor supraindatorati poate fi facuta intr-un mod sustenabil, prin solutii comerciale, au transmis luni reprezentantii BCR. Banca a oferit astfel de solutii pentru mai mult de 150.000 de clienti, care si-au redus ratele lunare cu 20% pana la 50%, in functie de caz si tipologie a creditului.
„Am oferit solutii comerciale inclusiv pentru clienti cu intarzieri de plata semnificative, astfel incat acestia sa revina la un calendar normal de plata si, mai ales, sa nu isi paraseasca locuintele”, potrivit BCR.
La solicitarea jurnalistilor, reprezentantii BCR au facut urmatoarele precizari:
„Din acest motiv, reiteram convingerea noastra ferma ca Legea Darea in Plata nu reprezinta o solutie. Pentru clienti, Legea Darea in Plata este o lege a evacuarii locuintei, iar pentru piata bancara si pentru siguranta economica a tarii, in general, Legea Darea in Plata este un factor major de risc si incertitudine.
Pentru cazurile realmente sociale, unde solutiile de restructurare clasice ori alte instrumente nu mai pot functiona, ne vom abtine de la a initia proceduri judiciare de contestare a notificarilor care intrunesc conditiile legii darea in plata. Reiteram faptul ca respectam legile statului roman, insa convingerea noastra ferma este ca Legea Darea in Plata incalca Constitutia, iar din acest motiv vom solicita verificarea constitutionalitatii legii.
In tot acest context, tot ceea ce putem remarca este faptul ca o altfel de abordare, incluzand deduceri fiscale pentru reducerea soldurilor debitorilor supra-indatorati, ar fi evitat masurile nesustenabile si efectele negative ale legii Darea in Plata. Din pacate, cel mai notabil dintre aceste efecte, blocarea curenta a pietei creditelor ipotecare, deja afecteaza in mod negativ mii de clienti.”