Digitalizarea transformă radical industria bancară și pe cea de asigurări, aducând în prim plan noi produse, servicii și modele de business. Această transformare necesită timp, împingând băncile să adopte și să îmbrățișeze noile tehnologii în vederea dezvoltării unei strategii de afaceri sustenabilă.
La început de mileniu, vorbeam despre o lume fără Google, Facebook, tablete, aplicații și telefoane smart. Evoluția tehnologică a adus cu sine schimbări majore la nivelul comportamentului și așteptărilor clienților.
Pe măsura ce din ce în ce mai multe persoane folosesc noile tehnologii, modele de afaceri se schimbă și ele, radical.
Industria bancară este în cursulunei transformări fundamentale. Atragerea și fidelizarea clienților, subscrierea și managementul riscurilor, tranzacționarea și soluționarea despăgubirilor – toate aceste zone sunt supuse schimbărilor datorită inovațiilor digitale.
Acest nou val aduce cu sine puterea inovației, transformarea digitală a industriilor bancară și a asigurărilor fiind una dintre provocarile cheie ale momentului – și, cu siguranță, o reală oportunitate de valorificat, pentru ca industriile să se reinventeze.
În decursul anului 2017, companiile de servicii financiare se vor confrunta cu o dubla provocare: aceea de a performa în condițiile transformării digitale concomitent cu asigurarea unor experiențe digitale relevante clienților și angajaților.
Provocările și oportunitățile pe care le implică era digitală din domeniul financiar a reprezientat tema conferinței de specialitate ‘Digital Banking & Insurance’ ce s-a desfășurat joi la București și la care au participat reprezentanți ai sistemului bancar, precum și ai asociațiilor de profil din România.
Sergiu Oprescu, ARB: “Niciodată nu am avut parte de atâtea oportunități, dar și de pericole în mediul economic în care ne desfășurăm activitatea. Digitalizarea trebuie văzută din perspectiva oportunităților care vor apărea. Ne propunem să fim în prima linie a implementării soluțiilor digitale.”
Ruxandra Avram, BNR: “Este o perioadă cu multe provocări, iar eforturile de adaptare sunt imense. Beneficiarii acestor inițiative sunt însă clienții băncilor. Din păcate, reglementatorul rămâne întotdeauna în urma pieței. Nu ne dorim să facem reglementări din ‘birou’, fără să știm realitatea din piață. Trebuie să protejăm resursa umană și ne vomuita să nu existe produse riscante pentru clienți și sistemul bancar.”
Marian Ignat, BCR: “Avem nevoie de investiții masive ca să ne asigurăm că nu ratăm oportunitățile ce vin din digitalizare. Putem vizualiza cam cum arată serviciile bancare în 2020. Nu sunt povești, vedem deja ce se întâmplă în Europa de Vest și chiar în Europa Centrală, acela este viitorul. Ne concentrăm cu toții pe direcția digital. Vrem să ne implicăm și să investim foarte mult în zona de educație.
Mă gândesc că în 2020 am putea să deschidem telefonul, să alegem banca la care vrem să ne facem un cont și să facem plăți. Ăsta va fi viitorul. Am putea solicita credit prin telefon, dacă vrem să cumpărăm ceva imediat și nu avem banii”, a declarat Ignat în conferința “Digital Banking & Insurance Conference”.
Toma Cîmpeanu, ANSSI: “Problemele tehnologice vin întotdeauna la pachet cu beneficiile, la fel și invers. Pentru noi, evoluția tehnologică este de mare ajutor pentru că oferim servicii în diferite domenii. Există 1,7 miliarde de conturi active pe social media, iar 600.000 de conturi de Facebook sunt compromise zilnic. Sectorul financiar-bancar este vulnerabil la phishing și furtul de identitate.”
Răzvan Grigorescu, CEC Bank: “Piața ne-a împins să ne extindem zona de activitate în partea de comunicații și a schimbului de informații. Trebuie să facem față multor provocări ca urmare a acestui asalt tehnologic. În ultimii ani, am reușit să avem relații bune cu managementul instituțiilor în care activăm și cu BNR, care ne-a devenit un partener de discuții.”