2016 a fost un an cu impact pozitiv pe piaţa cardurilor, iar BCR s-a confruntat cu o migrare masivă către tehnologia contactless, în prezent 40% din portofoliu fiind deja contactless, a spus, în cadrul celei de-a IV-a ediții a Conferinței „Eu plătesc cu cu cardul”, organizată de publicația online www.BankingNews.ro, Adrian Tomașescu, Șeful Departamentului de Emitere Carduri din cadrul Direcției Carduri a BCR.
„În ceea ce privește cardurile contactless, ritmul de creştere a fost foarte bun. Majoritatea clienţilor au îmbrăţişat tehnologia, dar sunt şi clienţi reticenţi, îngrijoraţi de riscurile pe care le-ar putea presupune. Le putem spune că aceste riscuri nu sunt justificate. Comunicarea cu clientul, în acest sens, e mai mult decât oportună”, a completat acesta.
Trecând în revistă și alte trenduri importante ce s-au observat în 2016, Adrian Tomașescu a menționat că „pentru prima oară, numărul de tranzacţii la POS a depăşit numărul tranzacțiilor la ATM, ceea ce este un semn clar că apetitul pentru plăţile la POS devine o obişnuinţă”.
Legea cash-back: presiunea pe instalare POS-uri va fi foarte mare
Referindu-se la legea cash-back, șeful Departamentului de Emitere Carduri din cadrul BCR a punctat provocările și perspectivele pe care norma le generează pentru sistemul bancar, menționând că „în ceea ce privește legea cash-back, cred că suntem prima piaţă pentru care acest serviciu devine obligatoriu prin lege. Presiunea pe instalare este foarte mare, iar un alt aspect demn de menționat este că legea nu are prevederi obligatorii decât pentru bănci, deoarece doar băncile sunt obligate să ofere cash-back, comercianţii nu. Este o lege care va crește însă gradul de penetrare în zona rurală”.
Pe de altă parte, a mai precizat Tomașescu, „dacă vorbim de zona rurală, trebuie să ne gândim și la serviciile de plată la distanță, mai ales că acum putem plăti orice cu aceste servicii. Pe lângă creșterea gradului de penetrare, și aceste servicii de bancă la distanță, care înregistrează creșteri de 2 cifre de la an la an, ar putea fi un element al îmbunătățirii gradului de bancarizare”.
90% din tranzacțiile pe carduri de credit sunt plăți la comercianți
Legat de expansiunea din ultimul timp a cardului de credit, reprezentantul BCR a subliniat că banca are în portofoliu clienți care utilizează corect produsul, deci riscul asociat este minim pentru instituție.
„2016 a fost un an bun pentru cardurile de credit și nu suntem îngrijorați de creșterea numărului de carduri. Cred că posesorii acestora sunt persoane mai educate, iar ponderea tranzacțiilor la POS pe acest tip de card este de peste 90%. Așadar cash-ul reprezintă prea puțin din total. În ceea ce privește cardurile business, acestea sunt puține raportat la numărul de companii. Sunt companii multinaționale care încă își trimit salariații prin țară cu cash”, a atras atenția Adrian Tomașescu.
De altfel, în ultimii ani BCR a fost una din principalele bănci care a pus accentul pe educarea clienților, atât prin implementarea rețelei de mașini multifuncționale – banca având în prezent 2.000 de terminale cash, 400 dintre acestea fiind mașini multifuncționale. „Tot ca program de educație, BCR a lansat în trecut programul Școala de bani, de cursurile căreia au beneficiat anul trecut 1.700 de consumatori”, a mai evidențiat oficialul celei mai mari bănci din România după active.
Tocmai pentru că vede în cardul de credit un produs sigur, BCR și-a propus să crească vânzările pe acest segment în 2017, Adrian Tomașescu menționând că banca se așteaptă „să crească pe segmentul carduri de credit cel puțin la fel ca anul trecut, probabil cu două cifre, ca să fie și o evoluție sănătoasă și să vorbim de clienți care să tranzacționeze efectiv, nu doar să aibă plasticul în portofel”.
Conferința ”EU plătesc cu cardul” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România, în calitate de Parteneri Instituţionali, Banca Transilvania, BCR și Banca Românească – Membră a Grupului National Bank of Greece – Parteneri Principali, Visa, Mastercard, BRD – Groupe Societe Generale și Raiffeisen Bank – Parteneri, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.