Multe litigii dintre consumatori și bănci apar din lipsă de informare, neînțelegere, însă costurile cu litigiile apar pe ambele părți și dacă vrem costuri mai scăzute, dobânzi mai scăzute, trebuie să ne gândim și la posibilitatea scăderii costurilor cu litigiile, a spus astăzi Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, în cadrul unui seminar organizat de Centrul de Soluționare a litigiilor din domeniul bancar, la Facultatea de Drept.
Potrivit statutului, CSALB facilitează soluționarea amiabilă a conflictelor ce apar între consumatori și bănci, consumatorii având acces gratuit la aceste servicii. Costurile achitate de bănci pentru soluționarea amiabilă sunt de peste zece ori mai mici decâ în instanță.
„Creditul are și o parte emoțională – e o mare bucurie când îl iei și o mare durere când începi să-l plătești. Bancherii nu trebuie să fie încăpățânați, să-și reducă și ei costurile. Nu am fost avocații băncilor (la BNR n.r.) ci suntem avocații sistemului financiar. Dacă distrugi intermedierea financiară trebuie să revii la altceva”, a mai comentat guvernatorul.
Acesta a explicat că CSALB trebuie să funcționeze în spiritul directivei 17/2014, ce prevede că un consumator trebuie să primească un grad ridicat de protecție, mai ales dacă încheie un credit ipotecar. Informațiile ce îi sunt furnizate trebuie să se refere în special la riscul de creditare.
„Directiva se referă la ajutorarea celor care nu-și pot achita creditelor, niciun paragraf nu sugerează că li s-ar întinde un colac de salvare celor care nu vor să plătească”, a mai punctat Mugur Isărescu.
În cadrul seminarului, Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare a litigiilor din domeniul bancar, a spus că este nevoie de schimbarea mentalității cu privire la soluționarea alternativă.
„Comercianții și clienții au o convingere intimă că conflictele se pot soluționa în instanță. Dialogul cu consumatorii post încheierii unui contract nu e suficient cultivat de comercianți. Trebuie regândite normele interne, trebuie stabilit un buget pentru rezolvarea anumitor litigii și să se așeze la masa discuțiilor cu consumatorii”, a mai spus acesta.
Acesta a mai spus că, în ultimele săptămâni la CSALB s-au înregistrat recorduri (ca număr) în privința discuțiilor bilaterale cu băncile și cererilor venite de la consumatori.