„Plata ramburs la comercianți se realizează deoarece clienții nu știu că sunt protejați de bancă, și pot fi despăgubiți dacă nu și-au primit marfa. La fel, în cazul vacanțelor etc. Băncile mai au mult de lucru în zona de informare, dar încet, încet, lucrurile sunt pe un făgaș bun”, a spus Adrian Tomașescu, directorul Departamentului emitere carduri din cadrul BCR, în cadrul celei de-a V-a ediții a Conferinței „Eu plătesc cu cardul”, organizată de publicația online www.bankingnews.ro.
Comentând evoluția pe segmentul de carduri al BCR, Tomașescu a spus că dinamica trazacțiilor la POS este mai mare decât la ATM, ceea ce înseamnă că oamenii utilizează cardul mai des pentru plata la comercianți. „În termeni valorici, ponderea este cam 80 – 20%. Valoarea medie a unei tranzacții este mai mare la ATM și există o dinamică de creștere, la POS este sub 100 de lei”, a mai spus acesta.
În portofoliul BCR, 70% din carduri au migrat spre tehnologia contactless, în condițiile în care și piața de acceptare este în proporție de 70% adaptată pentru această tehnologie. Pentru 2018, BCR se va concentra spre partea de noi tehnologii, mai ales că piața oferă oportunități și ocazii ce merită fructificate.
Banca se pregătește de implementarea PSD2, ordonanța ce transpune prevederile directivei urmând să intre în curând în dezbatere publică. „Ne pregătim de implementare, nu este o noutate cu totul pentru că există precedentul PSD1, știm ce prevede, avem dezvoltări în curs, pentru că sunt modificări de bază nu de sisteme. Cred că ne oferă oprtunități și încercăm să vedem cum le putem exploata”, a punctat reprezentantul BCR.
Numărul de carduri de credit și pentru segmentul business, în creștere
Comentând evoluția numărului de carduri de credit, în 2018, Adrian Tomașescu a subliniat că, cel mai probabil aceasta „a fost pe un trend ascendent la toată lumea”. În opinia sa, cardul de credit este cel mai corect utilizat card, în condițiile în care programul de rate fără dobândă funcționează foarte bine la BCR, iar cardurile de credit sunt în proporție de 92% utilizate la comerciant, și foarte puțin pentru retragere cash, „ceea ce înseamnă că cei care au luat acest card îi cunosc funcționalitățile”.
Banca se va concentra și pe segmentul cardurilor business, cu o „targetare bine țintită către microîntreprinderi, SME, mari clienți, căci nu putem avea un produs care să acopere tot acest segment de clientelă”. În context, șeful Departamentului emitere carduri din cadrul BCR a explicat că „Jucătorii medii și mari din economie vor acest instrument de plată, dar și servicii asociate, cum ar fi furnizarea de date privind fluxuri de plată, pentru a putea gestiona fluxul deplasărilor – vorbim de companii care își doresc mii de carduri corporate. Noi vom derula o campanie de carduri de credit pentru companiile micro. Sperăm să încurajăm utilizarea acestuia, pentru că noi pe aceste carduri avem sistem de plată fără dobândă”.
Cardurile au asociate limite de credit, iar BCR derulează simulări privind propunerea de plafonare a dobânzilor, avansată de autorități. În opinia lui Tomașescu, dacă ar fi implmentată, plafonarea nu este de așteptat să aibă un impact semnificativ. „Facem niște simulări, dar impactul nu cred să fie așa de important, dacă ne uităm la dobânzile aplicate. Creditul pe card nu trebuie asimilat creditului de nevoi personale. La simulări avem în calcul scenariul legiuitorului, cel propus de BNR, și vedem care e impactul”, a explicat acesta.
Conferința ”EU plătesc cu cardul” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România, în calitate de Parteneri Instituţionali, BCR, Banca Transilvania și Alpha Bank – Parteneri Principali, Raiffeisen Bank – Partener, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.