Banca Comercială Română marchează Ziua Internațională a Economisirii (31 octombrie) și anunță rezultatele “Money Matters”, studiul realizat anual de către Erste Group în țările din Europa Centrală și de Est. Datele arată, în principal, că românii fac progrese în zona educației financiare, însă le lipsește încă disciplina economisirii.
Potrivit cercetării, 51% dintre români consideră că este foarte important să economisească, comparativ cu 44% în 2020 și 36% în 2019, însă, în același timp, 71% dintre respondenți nu au o rutină de economisire și susțin că pun bani deoparte aleatoriu, în funcție de ceea ce le rămâne la final de lună în cont, după ce își asigură cheltuielile curente. În majoritatea țărilor din regiune, 1 din 2 respondenți au declarat că economisesc lunar o sumă fixă, ceea ce relevă o mai bună organizare a cheltuielilor și prioritizarea economisirii, se arată într-un comunicat de presă remis de instituția de credit.
„Sărbătorim Ziua Internațională a Economisirii după ce, în această toamnă, am pus în centrul comunicării noastre campania „Pentru o Românie inteligentă financiar”, ce a urmărit să ofere românilor idei și resurse practice de dezvoltare a inteligenței financiare. Ediția 2021 a studiului Money Matters ne confirmă că în România există interes pentru zona de educație financiară, dar și că înțelegem, într-un număr din ce în ce mai mare, că obținerii prosperității ține și de economisirea unui procent din câștigul lunar. Este nevoie să ne organizăm sistematic bugetul personal, astfel încât să știm foarte clar ce venituri și cheltuieli avem și cum putem aloca bani pentru economii, dar și pentru nevoi și dorințe”, a declarat Nicoleta Deliu, Director Comunicare, BCR.
Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iulie și august 2021, pe un eșantion de 500 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani. Datele studiului au scos în evidență faptul că:
• Românii economisesc, în medie, 309 lei pe lună, echivalentul a 58 euro, cu un salariu mediu net de 3.541 lei;
• Suma medie lunară economisită pe regiune este de 120 de euro, reprezentând o creștere de 31,86% față de anul 2017, când suma era de 91 euro. Românii au înregistrat o creștere constantă a sumei economisite, ajungând la 309 lei lunar, în creștere cu 8,5% față de 2020, când suma medie economisită a fost de 286 lei, și în creștere cu 14,8% față de 2019, când suma medie economisită a fost de 269 lei;
• Austriecii continuă să fie lideri în această zonă a Europei, cu o medie de 344 euro lunar, urmați de slovaci cu 123 euro și cehi cu 119 euro. Pe locurile următoare se află ungurii cu 83 euro, croații cu 72 euro și sârbii cu 47 euro. Corelat cu salariul mediu din fiecare țară din regiune, există un procent constant de 10% economisire la nivelul populației;
• Creșterea conștientizării importanței economisirii se datorează și impactului COVID-19, ținând cont de faptul că 30% dintre respondenții români ai studiului Money Matters au declarat că în ultimul an au economisit sau investit mai puțin din cauza contextului pandemic, media pe regiune fiind de 18,5%;
• 69% dintre intervievați au menționat că motivul pentru care economisesc sunt urgențele și cheltuielile neprevăzute, în timp ce 66% dintre ei au declarat că economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie.
• 13% dintre români consideră că au cunoștințe solide de educație financiară, în timp ce media pe regiune a celor ce au declarat că au cunoștințe foarte bune de educație financiară este de 9,5%.
• În ceea ce privește atribuirea responsabilității educației financiare, 55% dintre respondenți consideră că intră în atribuțiile școlii și a altor instuții de învățământ, 49% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, 41% plasează responsabilitatea băncilor și altor instituții financiare, 41% consideră că intră în atribuțiile autorităților publice, iar 31% cred că este responsabilitatea mass-media. Media la nivelul regiunii este de 51,8% pentru respondenții care consideră că educația financiară intră în responsabilitatea băncilor.
BCR susține importanța educației financiare și a promovării unui comportament financiar responsabil, prin susținerea economisirii. De altfel, banca își propune să crească nivelul de cunoștințe financiare în rândul populației și a lansat campania “Pentru o Românie inteligentă financiar”, prin care urmărește să ofere românilor sfaturi concrete de educație financiară, așa cum sunt:
• Regula 50/30/20 de împărțire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorințe și 20% pentru economii și investiții.
• Întâi eu – plătește-te pe tine prima dată. Economisește întâi, cheltuie după din ce a rămas.
• 24H – amână achiziția unui lucru cel puțin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el.
• Fondul de urgență – fă-ți un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare.
Mai multe detalii despre campanie: www.bcr.ro/ro/inteligenta-financiara.