Criminalitatea cibernetică proliferează și pentru că nu există o actualizare a sistemului legal, un cadru avansat de aplicare a legii penale pentru infracționalitățile online, a avertizat Anton Mugurel Rog, Director General al Centrului Național Cyberint, din cadrul Serviciului Român de Informații, în cadrul celei mai recente ediții a evimentului BCR Expert Hub. ”De altfel, chiar dacă sunt identificați agresorii, de cele mai multe ori aceștia provin din niște state care nu fac progrese în combaterea corupției și nu pornesc urmărirea penală împotriva lor”, a subliniat oficialul SRI.
Anton Mugurel Rog a menționat că populația, companiile sau instituțiile care identifică o amenințare cibernetică pot semnala această posibilă infracțiune la numărul unic 1911, care ține de Directoratul Național de Securitate Cibernetică. ”Acest număr este disponibil pentru persoanele fizice, juridice și pentru instituțiile publice din România pot raporta incidentele de securitate cibernetică”, a explicat directorul Cyberint, care a oferit și căteva sfaturi pentru a fi în siguranță în mediul online.
În opinia sa, pentru protejarea împotriva amenințărilor cibernetice este recomandată actualizarea sistemului de operare, utilizarea unui produs antivirus și o evaluare a comportamentului individual și a rutinei noastre online, cu o atenție sporită pentru adresele de la care primim e-mail-uri și fișierele pe care le accesăm. ”În plus, pentru companii, este nevoie să existe un plan de siguranță, cu proceduri prin care o afacere își poate relua activitatea și recupera funcțiile critice, fără pierderi majore de venituri. De asemenea, back-up-ul nu se face pe același sistem, el trebuie făcut offline”, a susținut Anton Mugurel Rog.
Totodată, reprezentantul SRI, a precizat că băncile pot trimite solicitările către Cyberint atunci când se confruntă cu atacuri cibernetice, dezvăluind că instituția a primit câteva asemenea solicitări în acest an. ”Chiar dacă Cyberint nu are atribuții legale de investigație, acest organism cooperează cu alte instituții abilitate și fac parte din grupuri interdisciplinare care identifică și luptă împotriva infracționalității cibernetice”, a punctat oficialul SRI.
În altă ordine de idei, Anton Mugurel Rog a arătat că băncile din România sunt foarte bine pregătite din punctul de vedere al securității energetice, dând exemplul rezultatele pe care specialiștii instituțiilor de credit le obțin în cadrul ”poligonului cibernetic” Cyberint. ”An de an, Cyberint organizează CyDEx, cel mai important exercițiu de securitate cibernetică, la care participă peste 70 de entități din mediul public, privat și academic. În fiecare an, cele mai bune rezultate le obțin companiile de securitate și băncile”, a conchis Director General al Centrului Național Cyberint.
Băncile colaborează între ele pentru prevenirea și limitarea efectelor atacurilor cibernetice
Prezent la această ediție a BCR Expert Hub, Cristian Goiceanu, Director Executiv Management Securitate IT și Continuitatea Afacerii în cadrul BCR, a subliniat că pilonii strategici pentru o bancă sunt securitatea și reziliența, iar securitatea se referă la securitatea sistemelor și a operațiunilor băncii și securitatea clienților. ”În prezent, în cadrul BCR, comparativ cu martie 2020, zona de amenințări cibernetice s-a dublat, cu peste 100 de alerte pe zi, alertele fiind incidente pentru tranzacții care nu urmează tiparul obișnuit și ridică suspiciuni de fraudă. BCR colaborează cu instituțiile statului, dar și cu companiile private, de securitate cibernetică, pentru limitarea incidentelor. În același timp, există o foarte bună colaborare cu colegii din celelalte bănci pentru prevenirea și limitarea efectelor atacurilor cibernetice”, a arătat Cristian Goiceanu.
La rândul său, Cristian Mustață, Director Executiv Adjunct Distribuție Retail, în cadrul BCR, a vorbit despre rolul activ pe care îl joacă banca în informarea clienților, dar și despre investițiile constante în dezvoltarea și securitatea platformei de digital banking. BCR se implică în furnizarea informațiilor despre securitatea tranzacțiilor pe internet, securitatea cardurilor, în creșterea vizibilității celor mai frecvente fraude, dar și în comunicarea modului în care BCR protejează conturile și tranzacțiile clienților.
Clienții BCR sunt protejați prin evaluarea tiparelor comportamentale de digital banking și prin identificarea prin biometrie vocală. Peste 50.000 de clienți sunt autentificați prin biometrie vocală, iar în situațiile în care nu există un grad de confidență crescut sunt cerute informații suplimentare sau clientul este redirecționat către sucursale. Zilnic, 450.000 de utilizatori accesează platforma de digital banking BCR”, a subliniat Cristian Mustață.