De astăzi, 11 ianuarie 2021, ANAF va avea acces la toate conturile cetățenilor și companiilor deschise la bănci. Potrivit unei ordonanţe emise de guvern în vara anului 2021, ANAF începe astfel operaţionalizarea Registrului Fiscal Electronic pentru conturi bancare şi conturi de plăţi identificate prin IBAN.
Entitățile raportoare prevăzute la art. 61 din Codul de procedură fiscală – bănci, IFN sau instituţiile emitente de monedă electronică – trebuie să transmită către ANAF, în termen de 10 zile de la operaționalizarea Registrului, toate informațiile prevăzute la art. VIII, alin. (1) din O.U.G. nr. 111/2020 privitoare la persoanele fizice, juridice sau alte entități fără personalitate juridică care au deschis conturi între data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență până la data raportării.
“În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică au obligaţia de a transmite organului fiscal central lista titularilor persoane fizice, juridice sau a altor entităţi fără personalitate juridică care au deschise conturi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi celelalte informaţii prevăzute la art. 61 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, privitoare la identitatea persoanelor şi la numărul IBAN”, se arată în art VIII, alin (1) al OUG 111/2020”, a transmis ANAF într-un comunicat, în luna decembrie.
Este prima dată când un act oficial de stat mentionează și instituţiile emitente de monedă electronică.
Prin OUG 111, România transpune prin acest registru o directivă europeană pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor
Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare trebuia să fie operațional încă din 4 ianuarie, însă la solicitarea mediului de afaceri, ANAF a decis o amânare de o săptămână, până la data de 11 ianuarie.
La ce informații va avea acces ANAF prin intermediul registrului:
a) pentru titularul de cont-client, persoanele care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise şi orice persoană care pretinde că acţionează în numele clientului: numele, însoţit de celelalte date de identificare;
b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, însoţit de celelalte date de identificare;
c) pentru contul bancar sau de plăţi: numărul IBAN şi data deschiderii şi închiderii contului;
d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, însoţit de celelalte date de identificare şi durata perioadei de concesionare.
Informaţiile sunt păstrate pentru o perioadă de 10 ani de la încetarea relaţiei de afaceri dintre bănci şi clienţi.
Noile prevederi au fost create pentru a ajuta lupta împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului, iar ANAF va putea să supravegheze circuitului banilor în România și să identifice tentativele de spălare a banilor.