Ordinul ANPC cu privire la creditele în franci elveţieni, în urma controlului la Raiffeisen Bank a fost semnat vineri şi solicită băncii aducerea contractelor de credit la momentul anterior deciziei de a nu informa clienţii cu privire la costurile creditului şi să propună un nou grafic de rambursare.
Directorul general al ANPC Paul Anghel a declarat pentru News.ro că la acest moment există o problemă de imagine pentru întreg sistemul bancar şi că băncile trebuie să îşi modifice atitudinea şi abordarea faţă de clienţi.
Graficul de rambursare va trebui să se raporteze la condiţiile de la momentul semnării contractului.
Ordinul poate fi contestat în termen de 30 de zile la instanţa de contencios administrativ.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Raiffeisen Bank cu 50.000 de lei pentru practici incorecte, pentru că banca ar fi încălcat Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte pentru creditele în franci elveţieni acordate înainte de criză, în ceea ce priveşte modul de calcul al dobânzilor.
Potrivit ANPC, Raiffeisen a prezentat un produs cu o dobândă favorabilă, pe care apoi a crescut-o de la 4,9% la 5,9%.
Autoritatea consideră că banca a prezentat produsul ca fiind unul sigur, stabil, cu o dobândă mică, iar neinformarea corectă a consumatorilor de către bancă i-a determinat pe clienţi să ia o hotărâre pe care altfel nu ar fi luat-o, adică să se împrumute în franci elveţieni.
Într-un inteviu pentru News.ro, Paul Anghel a menţionat că în perioada februarie – decembrie 2008, banca a acordat 914 credite cu dobândă promoţională de 4,6% setând apoi în sistem modificări ale ratei dobânzii.
Ca bază legală a ordinului emis vineri de ANPC, directorul general a indicat directiva UE privind practicile comerciale neloiale, dar şi mai multe articole ale Codului Consumului conform cărora operatorii economici sunt obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii sigure, iar statul are ca scop protejarea consumatorilor la achiziţionarea de bunuri şi servicii, dar şi articolul care obligă operatorul economic să anunţe eventuale probleme care apar ulterior punerii pe piaţă a produsului comercializat.
Raiffeisen Bank anunţă că va contesta măsura în justiţie.
“Raiffeisen Bank apreciaza ca neintemeiata concluzia ANPC conform careia banca a avut practici comerciale incorecte in relatia cu clientii care au contractat credite in CHF si sublinieaza cu toata responsabilitatea faptul ca, in activitatea sa, banca a respectat si respecta dispozitiile legale in vigoare.
Reamintim opiniei publice faptul ca prevederile legale au suferit modificari multiple de-a lungul anilor, iar aprecierea practicii la un anumit moment trebuie analizata in raport cu dispozitiile legale in vigoare la acea data.
Mentionam ca Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, act normativ care sta la baza incheierii procesului-verbal de catre ANPC a intrat in vigoare la inceputul anului 2008, in conditiile in care practicile analizate si sanctionate de catre ANPC vizeaza in mod preponderent anii 2006-2007. Prin urmare nu exista un temei legal care sa justifice sanctionarea noastra si din acest motiv vom contesta in instanta decizia ANPC.” au declarat reprezentantii bancii.