Băncile din România au soluționat deja peste 65% din cele aproximativ 270.000 de solicitări primite de la clienții persoane fizice și juridice pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit încheiate cu acestea, totalizând astfel 175.000 de soluționări, restul fiind în curs de procesare. Solicitările de suspendare la plata creditelor s-au efectuat atât în baza măsurilor proactive adoptate de bănci pentru a sprijini clienții afectați de pandemia COVID-19, cât și în baza prevederilor OUG 37/2020.
Până în prezent, aproximativ 260.000 clienți persoane fizice și până în 10.000 de companii au depus solicitări de suspendare a plății ratelor, ceea ce reprezintă 17% dintre creditele acordate persoanelor fizice și sub 10% din totalul creditelor accesate de persoanele juridice.
Clienții ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemie pot beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor aferente creditului în baza OUG 37/2020. Solicitările de suspendare la plata creditelor pot fi transmise în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor OUG 37/2020, termenul limită de transmitere a solicitărilor fiind la jumătatea lunii mai.
În cazul în care banca a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către client a solicitării de suspendare către bancă. În mod voluntar și proactiv, instituțiile de credit s-au mobilizat și au comunicat soluțiile disponibile, la cerere, pentru clienții persoane fizice și companii care întâmpină dificultăți financiare generate de evoluția pandemiei.
Considerăm că măsurile de amânare la plată trebuie să se aplice doar debitorilor care înregistrează dificultăți financiare ca urmare a pandemiei COVID-19, astfel încât aplicarea acestora să nu conducă la afectarea lichidității și solvabilității sistemului bancar. Constituirea de provizioane și pierderile băncilor vor avea un impact negativ asupra capitalurilor proprii ale instituțiilor de credit, reducând astfel capacitatea acestora de a continua să-și sprijine clienții aflați în dificultate reală în următorii ani, în cazul unei recesiuni prelungite.
Apreciem că se impune responsabilizarea suplimentară a factorilor decizionali în susținerea mediului de afaceri și a consumatorilor fără afectarea stabilității industriei bancare, astfel încât sistemul bancar să poată să răspundă adecvat nevoilor clienților care întâmpină dificultăți din cauza pandemiei de coronavirus și să asigure necesarul de finanțare la nivelul întregii economii.