[dropcap]D[/dropcap]iscrepanta majora dintre principiile de selectie a clientilor Private Banking creeaza confuzii si invaluie in mister piata locala de profil. Alaturi de palierul de conditionalitati mult prea larg la nivelul bancilor din Romania in functie de care sunt selectati clientii de top (de la peste 20.000 de euro la peste 400.000 de euro), un alt element care mentine piata de Private Banking intr-o perdea de fum este reprezentat de lipsa de transparenta de care dau dovada unele institutii de credit.
In statele vest-europene, adevaratii clienti de Private Banking sunt considerati cei care aduc la banca cel putin cateva sute de mii de euro.
Raportandu-ne la aceasta realitate, putem spune ca, in tara noastra, foarte putine banci ofera servicii veritabile de Private Banking, conditia cantitativa de baza fiind detinerea in conturi a cel putin 100.000 de euro, un prag mai aproape de ceea ce se intampla in tarile dezvoltate.
Printre institutiile de credit care asimileaza o asemenea persoana cu un client Private Banking se numara BCR, BRD, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, UniCredit Tiriac Bank sau ING Bank. Incet, dar sigur, piata veritabila de Private Banking incepe sa prinda contur in jurul bancilor enumerate anterior.
Publicatia online www.BankingNews.ro a stat de vorba cu Anca Craciun – Director Divizia Private Banking Banca Transilvania, Mihail Ion – Presedinte Comitetul de investitii pentru clientii cu averi ridicate din cadrul Raiffeisen Bank si Anca Eremia – Director UniCredit Tiriac Private Banking, desenand un tablou despre implicarea celor trei banci pe piata de Private Banking.
Banca Transilvania, Raiffeisen Bank si UniCredit Tiriac Bank au impreuna peste 6.500 de clienti Private Banking
[dropcap]C[/dropcap]onform datelor furnizate de Banca Transilvania, Raiffeisen Bank si UniCredit Tiriac Bank, cele trei institutii de credit administrau impreuna, la 31 decembrie 2013, averile a peste 6.500 de clienti din categoria Private Banking, valoarea totala a activelor ridicandu-se la peste 1,7 miliarde de euro.
[dropcap]L[/dropcap]a finalul anului trecut, Banca Transilvania avea peste 2.500 de clienti de top, in crestere cu aproximativ 9% fata de 2012. Activele gestionate de catre Divizia de Private Banking din cadrul Bancii Transilvania la 31 decembrie 2012 erau de aproximativ 470 milioane de euro, iar la sfarsitul anului 2013 acestea au depasit pragul de 500 milioane de euro, cresterea fiind de aproximativ 7%.
Serviciul Friedrich Wilhelm Raiffeisen este accesat in prezent de aproximativ 1.000 clienti (fata de 700 in 2012), ale caror active financiare administrate prin intermediul Raiffeisen Bank ajung la aproximativ 700 milioane de euro (fata de 650 in 2012). ”Comparatiile fata de anul precedent nu sunt foarte relevante, ca urmare a unor segmentari diferite sau transferuri ale unor clienti din portofoliile personale catre companiile pe care le detin”, subliniaza Mihail Ion, Presedinte Comitetul de investitii pentru clientii cu averi ridicate din cadrul Raiffeisen Bank.
Numarul clientilor Private Banking de la UniCredit Tiriac Bank a crescut puternic anul trecut, preponderent in urma achizitiei portofoliului RBS. Astfel, banca a ajuns la aproximativ 3.000 de clienti de la circa 1.100 in 2012. In mod similar, volumul activelor UniCredit Tiriac Bank a avansat semnificativ anul trecut, depasind 500 milioane de euro, de la 350 milioane de euro in 2012.
Ce obiective si-au trasat cele trei banci pentru 2014
[dropcap]B[/dropcap]anca Transilvania si-a propus, pentru acest an o crestere de 10%, atat ca numar de clienti de Private Banking, cat si ca volum de resurse.
Despre obiectivele Raiffeisen Bank pentru 2014, Mihail Ion spune ca ”serviciul Friedrich Wilhelm Raiffeisen isi propune sa consolideze si sa potenteze acumularile de pana acum, respectiv sa obtina recunoasterea clientilor de elita pentru o relatie la superlativ cu furnizorul lor de servicii financiare”.
La randul sau, Anca Eremia – Director UniCredit Tiriac Private Banking, precizeaza ca este mult mai important ca banca sa aiba o crestere echilibrata, sanatoasa, sustinuta de o buna evolutie a portofoliului, care sa se reflecte atat in randamentele clientilor, cat si in profitabilitatea business-ului, intr-un un orizont de timp rezonabil.
”Suntem printre principalii jucatori pe acest segment pe piata din Romania, iar preluarea portofoliului de clienti RBS Preferred Banking ne-a ajutat sa ne consolidam pozitia, insa nu este prioritar pentru noi sa atingem un anumit volum. Ne dorim o evolutie dinamica, orientata catre optiuni de investitii specifice zonei de Private Banking, in concordanta cu strategia noastra. Noi privim interactiunea cu clientul pe termen lung, unul din cuvintele cheie fiind discretia. Suntem dedicati relatiei si oferim clientilor nostri un cadru transparent, fiind atenti ca in acelasi timp sa le crestem activele, dar sa le si protejam pentru urmatoarele generatii. In relatia cu clientii nostri ne propunem sa avem o abordare profesionista si unitara la nivel de grup. Vom continua sa dezvoltam relatiile cu clientii nostri existenti si potentiali, sa diversificam si sa optimizam portofoliile clientilor print-un proces investitional avansat, aplicand modelele de portofolii si folosind toate resursele necesare in a veni in intampinarea clientilor si a gasi cele mai bune solutii investitionale”, sustine Anca Eremia.
Banca Transilvania: Acordam atentie sporita confortului clientilor Private Banking
[dropcap]I[/dropcap]n acceptiunea Banca Transilvania, clientii Private Banking sunt persoanele fizice care detin in conturi Banca Transilvania sume de peste 100.000 de euro – sau echivalent – pentru o perioada de cel putin 3 luni consecutive.
[dropcap]D[/dropcap]in aceasta categorie fac parte inclusiv clientii care investesc sume semnificative in subsidiarele Grupului Financiar Banca Transilvania – cum sunt BT Asset Management sau BT Securities, dar si clientii posesori de carduri premium.
Clientii Private Banking de la Banca Transilvania beneficiaza de un Relationship Manager dedicat, cu o pregatire complexa atat in domeniul financiar-bancar, cat si in alte domenii, avand capacitatea sa ofere consiliere de specialitate.
Produsele si serviciile specifice sunt puse la dispozitia clientilor Private Banking atat intr-o maniera standard, cat si personalizata, in functie de solicitarile acestora. Produsele pot varia – de la simplele depozite negociate, carduri premium, titluri de stat, pana la credite special structurate pe solicitarea clientului, fonduri de investitii construite pe diverse grade de risc si implicit, randament, atat pe piata din Romania, cat si pe piete externe (Bursa de Valori de la Viena), fonduri de arta, prin parteneriatul cu Certinvest etc.
”Elementul esential de care se tine cont la constructia unui portofoliu este, in primul rand, profilul de risc al clientului, astfel incat solutia sa fie transparenta si conform asteptarilor acestuia. Acordam atentie sporita confortului clientilor Private Banking, acestia avand posibilitatea de a ordona operatiuni bancare prin telefon, fara a mai fi necesară prezenta acestora la banca”, declara Anca Craciun – Director Divizia Private Banking Banca Transilvania.
Raiffeisen Bank: Oferta Friedrich Wilhelm Raiffeisen are atributele celui mai inalt standard de calitate
[dropcap]R[/dropcap]aiffeisen Bank nu ofera servicii de private banking, insa ofera cel mai inalt nivel al calitatii serviciilor bancare pentru clientii cu disponibilitati financiare ridicate prin intermediul serviciului Friedrich Wilhelm Raiffeisen. Pentru a ne putea tine promisiunea de servicii la cel mai inalt nivel, adresam serviciul Friedrich Wilhelm Raiffeisen unui numar restrans de clienti, unde se simt cel mai bine reprezentati clientii cu active financiare de peste 250.000 de euro echivalent”, evidentiaza Mihail Ion.
[dropcap]I[/dropcap]n opinia sa, oferta Friedrich Wilhelm Raiffeisen are atributele celui mai inalt standard de calitate, respectiv o interactiune la superlativ in relatia cu banca, un manager de relatie cu expertiza de piata financira, servicii personalizate de consiliere financiara, univers investitional larg, discretie, etc.
Consilierea financiara presupune recomandari de portofoliu in acord cu toleranta la risc a fiecarui client, mai concret limitarea scaderii valorii portofoliului intr-un scenariu negativ de piata sau capitalizarea oportunitatilor unei piete financiare in crestere. De asemenea, pentru clientii oportunistici, Raiffeisen ofera o gama larga de produse de investitii cu sperante de randament ridicate, dar care pot presupune si riscuri mai ridicate.
Instrumentele investitionale si clasele de active la care au acces clientii, de la cele mai conservatoare catre cele mai dinamice sunt: depozite clasice si structurate, obligatiuni de stat si corporative, fonduri de investitii cu plasamente in instrumente purtatoare de dobanda, fonduri cu capital protejat, fonduri diversificate si de actiuni, note structurate cu protectie partiala sau totala a capitalului, certificate, actiuni, marfuri.
Produsele mentionate ofera expunere atat pe piata locala, cat si pe pietele dezvoltate (SUA, Europa, Japonia), dar si emergente (Europa de Est, Asia, America Latina), in orice valuta, oferite fie prin intermediul diferitelor entitati ale Grupului Raiffeisen sau emise de mari grupuri financiare internationale.
UniCredit Tiriac Bank: Clientii cu peste un milion de euro sunt recomandati subsidiarei din Austria, Schoellerbank
[dropcap]P[/dropcap]rincipalul criteriu aplicat categoriei clientilor Private Banking la UniCredit Tiriac Bank face referire la activele acestora, conditia fiind ca fiecare client sa dispuna de lichiditati de peste 200.000 de euro. Acest criteriu a fost stabilit pe baza experientelor anterioare indelungate pe care banca le are la nivel de grup.
[dropcap]F[/dropcap]ilozofia noastra de investitii presupune protejarea averii clientilor, prin adoptarea unei strategii in concordanta cu asteptarile acestora si care urmareste atingerea unui echilibru intre randamentele potentiale si profilul de ric. Pentru a putea implementa aceasta filozofie, a optimiza investitiile si a accesa intrumente diversificate locale sau externe, un criteriu cantitativ este necesar a fi impus”, mentioneaza Anca Eremia, Director UniCredit Tiriac Private Banking.
Cu toate acestea, exista si un criteriu calitativ, conform caruia UniCredit Tiriac Bank poate oferi serviciile Private Banking si clientilor care nu s-ar incadra din punct de vedere cantitativ, dar care prezinta potential pentru viitor in ceea ce priveste investitiile.
”Anul trecut am achizitionat clientii Preferred Banking ai RBS Romania, care au fost intampinati in categoria Private Banking, beneficiind de aceleasi servicii si avantaje care caracterizeaza acest tip de serviciu special (pe care le aveau in cadrul RBS). Suntem foarte implicati in deservirea fiecaruia dintre clientii nostri.
Evolutia clientilor transferati cu lichiditati sub pragul solicitat de noi va fi stabilita de comun acord cu fiecare dintre acestia, in functie de o serie de factori, printre care apetitul lor pentru investitii alaturi de UniCredit Tiriac Private Banking”, spune Anca Eremia.
Oferta de produse si servicii Private Banking a UniCredit Tiriac Bank este foarte diversificata, pornind de la produsele clasice de economisire pana la instrumente cu venit fix sau fonduri de investitii si produse structurate. Aceasta este personalizata in functie de preferintele si nevoile fiecarui client, de profilul sau de risc si apetitul pentru risc.
”Ne dorim sa ne diferentiem de restul competitorilor prin calitatea serviciilor oferite, incepand cu disponibilitatea si profesionalismul consultantului de investitii care este atribuit fiecarui client UniCredit Tiriac Private Banking si bazandu-ne pe experienta noastra indelungata si pe cunostintele profesionale acumulate.
Un alt avantaj care ne diferentiaza in piata este prezenta echipei de Strategii Globale de Investitii. Printr-un proces de alocare pe clase de active le oferim clientilor posibilitatea de a-si diversifica global detinerile in scopul de a optimiza investitiile, de a identifica produsele compatibile cu preferintele clientilor in materie de alocare de portofolii si cu profilul de risc. Astfel avem o contributie de calitate in procesul de crestere a averii clientilor.
Pentru ca ne dorim sa avem o abordare completa, le oferim clientilor nostri accesul la produse si servicii complexe de pe pietele externe prin colaborarea cu Schoellerbank, subsidiara a UniCredit Bank Austria (entitate austriaca a grupului UniCredit) cu experienta indelungata, specializata in servicii bancare personalizate. Portofoliile vizate pentru recomandarea catre Schoellerbank sunt peste un milion de euro, dar suntem flexibili in privinta acestui prag”, subliniaza Anca Eremia.