[dropcap]A[/dropcap]sociatia Romana a Bancilor (ARB) vrea sa initieze un proiect de act normativ pe care sa-l propuna Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca solutie de stingere a litigiilor, a declarat presedintele ARB, Radu Ghetea.
„Vrem sa ne dam mana, ARB si ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru ca astfel ANPC ar scapa de o durere de cap, sa nu le mai vina atatea reclamatii. Dintr-un numar de cateva mii de reclamatii primite, doar 1-2% sunt fondate, iar in acest context vrem sa colaboram pentru a reduce numarul de reclamatii nefondate, care fac sa duca la pierdere de timp la ANPC si la banci, ceea ce inseamna costuri suplimentare pentru client”, a afirmat Ghetea la o conferinta pe tema medierii.
El a sustinut ca bancile nu-si doresc cresterea costurilor pentru clienti pentru ca ar insemna reducerea numarului acestora, aspect total nefavorabil in actualele conditii economice.
Presedintele ARB apreciaza ca in viitorul apropiat medierea ar trebui sa devina foarte cunoscuta si oamenii sa-si rezolve problemele fara a mai merge in instanta.
„Noi, comunitatea bancara, insistam ca o prima mediere sa aiba loc la banca fara mediator. Ma adresez celor patru milioane de clienti, care foarte multi dintre ei au probleme sa-si ramburseze ratele la banca la timp, sa vina sa incercam sa gasim solutii pe cale extrajudiciara pentru problemele litigioase. Daca nu rezolvam totusi problema, noi cu siguranta ii vom informa ca pot apela la un mediator”, a spus Ghetea.
El a mentionat ca din 2010 exista o asociatie a mediatorilor din domeniul financiar-bancar, Finban, care „a inceput timid sa functioneze”, aratandu-se nemultumit ca asociatia nu este inca suficient de cunoscuta prin serviciile pe care le furnizeaza.
Incepand cu 15 februarie a intrat in vigoare o prevedere prin care partile implicate intr-un proces sau care intentioneaza sa deschida unul sunt obligate sa participe la o sedinta de informare cu privire la avantajele medierii in materie civila.
In ultimii ani a crescut semnificativ numarul clientilor care au atacat bancile in instanta, acuzand in special clauzele abuzive din contracte. Totodata, Codul de procedura civila a fost modificat astfel incat sa permita ANPC sau asociatiilor de protectie a consumatorilor sa denunte in instanta clauzele abuzive si sa le elimine din toate contractele de prestari servicii, inclusiv credite bancare.