Bancile in forma traditionala ar putea sa dispara pana in 2025-2030 avand in vedere tendintele actuale de schimbari rapide in domeniul tehnologiei, comportamentul clientilor si cadrul legislativ, se arata intr-o analiza realizata de firma de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC). Modul de functionare a sistemului bancar ar urma sa se schimbe in contextul acestor modificari, iar rolul bancilor ar putea sa fie preluat de alte institutii, ceea ce face ca si rolul factorilor de decizie sa se transforme.
Schimbarile rapide in domeniul tehnologiei, comportamentul clientilor si cadrul legislativ actioneaza asupra modului in care functioneaza institutiile bancare si pot reprezenta un dezavantaj pentru acestea, permitand competitorilor din afara sistemului bancar sa intre pe teritoriul bancilor.
In unele economii emergente, mai ales in Africa, operatorii de telefonie mobila au patruns nu numai in domeniul sistemelor de plati, dar chiar si in domeniul creditarii. M-Shwari este un serviciu oferit de operatorul de telefonie mobila Safaricom din Kenya, care permite realizarea de depozite si chiar accesul la credite de valori mici.
Compania Safaricom este detinuta in proportie de peste 40% de Vodafone.
Si in tarile dezvoltate, ca SUA sau Marea Britanie, agentiile bancare clasice intampina provocari si noi jucatori intra pe terenul lor.
Companiile din domeniul tehnologiei patrund si aici in domeniul serviciilor finaciare. De exemplu, Facebook a aplicat pentru o licenta de institutie emitenta de moneda electronica, iar Google a lansat portofelul mobil, numit Google Wallet. Acesta este un sistem de plata prin intermediul telefonului mobil care permite utilizatorilor sa stocheze carti de credit, de loialitate sau carduri cadou.
O parte dintre serviciile bancare ar putea fi preluate si de pietele de capital, mai ales ca piata europeana a activelor securitizate ar putea recupera decalajul fata de cea americana, conform unui studiu publicat recent de BCE si Banca Angliei si citat de cei de la PwC.
Factorii de decizie si cadrul legislativ vor fi pusi in fata propriilor provocari. Daca furnizarea de servicii financiare va continua sa se extinda in afara institutiilor bancare reglementate acest lucru va face ca rolul autoritatilor sa devina mai complex . In aceste conditii, cadrul legislativ va trebui, cel mai probabil, sa se transforme radical. Legislatia va trebui orientata mai mult spre produse si servicii decat spre institutii in sine.
Inlocuirea treptata a bancilor cu institutii nebancare nu este reflectata de legislatia din prezent si nici nu isi gaseste un loc important in agendele viitoare, dar acest lucru este necesar pentru a face fata schimbarilor.
Totusi, bancile pastreaza un avantaj:lipsa de incredere a clientilor in noii competitori. Chiar daca imaginea bancilor a fost afectata de criza, brandurile si reputatia acestora raman destul de puternice, datorita obisnuintei, experientei si reglementarilor.